شناسهٔ خبر: 89499 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان اردبیل:

طرح جامع سه شهر استان اردبیل در دست تهیه است

اردبیل 33 معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: طرح جامع سه شهر بیله‌سوار، گرمی و اصلاندوز در سالجاری در دست تهیه است که با تصویب نهایی به شهرداری‌ها برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان اردبیل )، یوسف باقرزاده معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در برنامه زنده تلویزیونی تزه گون با اعلام این مطلب اظهار کرد: تهیه طرح جامع شهرها از دهه ۴۰ در ایران آغاز شده و همچنان مسئولیت این کار برعهده راه و شهرسازی است.

وی خاطرنشان کرد: در قالب طرح جامع و تفصیلی توسعه شهرها در افق ۱۰ساله پیش‌بینی می‌شود و بعد از اتمام طرح نیز بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: در این طرح‌ها ضوابط ساخت و ساز در مناطق بافت فرسوده و قدیمی شهر و همچنین شهرک‌های جدید کاملا مشخص شده و شهرداری‌ها موظفند براساس طرح تفضیلی مصوب  مجوز ساخت و ساز را صادر کنند.

باقرزاده گفت: حتی احداث واحدها در طبقات مختلف باید براساس طرح تفصیلی صورت گیرد و در این زمینه دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری در استان تشکیل شده تا به صورت دقیق بر اجرای صحیح طرح‌های جامع و تفصیلی نظارت داشته و از هرگونه تخطی و تخلف در این زمینه جلوگیری کند.

وی رئیس این شورا را استاندار و یا معاون عمرانی اعلام کرد و افزود: اعضای اصلی این شورا راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه این مجموعه، شهرداری، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی است که البته اعضای فرعی این شورا نیز ادارات برق، گاز، مخابرات، آب و فاضلاب  و ... است که به تناسب دستور جلسه از مدیران این دستگاه‌ها برای حضور در جلسات دعوت می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: در کمیسیون ماده ۵ بر حسن اجرای طرح‌های تفصیلی و جامع شهرها نظارت شده و سعی بر اعمال قوانین و مقررات قید شده در این طرح‌هاست تا جلوی تخلفات گرفته شود.

باقرزاده افزود: البته برخی از سازندگان بنا و صاحبان واحدهای مسکونی بدون توجه به مجوزهای صادره در ساخت و ساز خود تخلف می‌کنند که پرونده آنها به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود که اکثرا با اعمال جریمه روبرو شده و در واردکمی حکم نهایی به تخریب داده می‌شود.

وی اظهار کرد: البته در سالجاری ماده ۱۰۰ با تمرکز و دقت نظر بیشتر پرونده‌ها را بررسی و احکام را صادر می‌کند که انتظار می‌رود با این دقت نظر و حساسیت از ساخت و سازهای غیرقانونی جلوگیری به عمل آید.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: طرح جامع شهر مشگین‌شهر و پارس آبادکه نیاز به بازنگری داشت مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته و به زودی ابلاغ خواهد شد.

باقرزاده در پایان گفت: طرح جامع سه شهر بیله‌سوار، گرمی و اصلاندوز نیز در دست تهیه است که امیدواریم در سال آینده با ابلاغ طرح جامع شهرها فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز طبق ضوابط اعلام شده انجام شود.