شناسهٔ خبر: 89500 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل

۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در حال احداث است

اردبیل 4 مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۳۰۰ کیلومتر احداث بزرگراه در مناطق مختلف استان اردبیل شروع شده و در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان اردبیل) ، محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی با تبریک دهه مبارک فجر و با اشاره به دستاوردهای ۴۲ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه راه و مسکن اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در استان اردبیل ۵۵ کیلومتر راه اصلی و ۶۴۸ کیلومتر راه فرعی بود که مردم استان تردد از این مسیرها را انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در همه شهرستان‌ها تردد مردم در راه‌های اصلی انجام شده و محورهای مواصلاتی شهرستان‌ها به بخش‌ها به صورت راه فرعی در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی در سطح استان اردبیل آسفالت و به بهره‌برداری رسیده و هم اکنون نیز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای متولی توسعه راه‌های روستایی است.

حیدری به توسعه بزرگراه‌ها اشاره کرد و افزود: قرار است اتصال مرکز استان به مرکز کشور و همچنین سایر استان‌ها به صورت بزرگراه و حتی آزادراه تعریف و در برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد که در سه سال اخیر این هدف‌گذاری‌ها در استان به انجام رسیده است.

وی از اتمام مطالعات امکان‌سنجی فاز یک و دو تمامی راه‌های استان خبر داد و خاطر نشان کرد: تمامی راه‌های شریانی استان اردبیل در کنار مطالعات امکان‌سنجی از ردیف اعتبار ملی و اخذ ماده ۲۳ بهره‌مند است و دولت توجه جدی در اجرایی شدن پروژه‌های راهسازی دارد.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تاکنون ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و ۶۳۴ کیلومتر توسعه بزرگراه نیز در برنامه پیش روی وزارت راه و شهرسازی در استان اردبیل است که ۳۰۰ کیلومتر از این بزرگراه‌ها در حال اجراست.

وی به پروژه‌های شاخص بزرگراهی در استان اشاره کرد و ادامه داد: اردبیل به سرچم به طول ۱۷۸ کیلومتر، اردبیل به مشگین‌شهر و اتصال آن به اهر، اردبیل به آستارا و احداث تونل دوم و همچنین احداث بزرگراه نیر به سراب که قبل از عید پیمانکار آن انتخاب می‌شود، از جمله پروژه‌های بزرگراهی استان است که در حال اجرا می‌باشد.

حیدری بیان کرد: محور سه راهی صحرا به گرمی و گرمی به بیله‌سوار به طول ۸۰ کیلومتر با انتخاب پیمانکار در حال اجراست که امیدواریم عملیات اجرایی این پروژه در سال‌های آینده به بهره‌برداری برسد.

وی در مورد فاز اول محور پارس‌آباد به سربند به طول ۲۰ کیلومتر و آغاز احداث بزرگراه سربند به سمت مشگین‌شهر اشاره کرد و گفت: با اعتباری بالغ بر ۵۲۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی توسعه بزرگراه در این مسیر پرتردد آغاز شده است.

حیدری اظهار کرد:‌ در جنوب استان محور کلور – درام و شال - ماجولان - ماسوله به عنوان یک پروژه گردشگری در اولویت قرار گرفته و انتظار می‌رود با بهره‌برداری کامل از این پروژه‌ها جنوب استان از بن‌بست خارج شود.

وی ضرورت همکاری استان‌های مجاور را در تکمیل پروژه‌های راهسازی یادآور شد و تصریح کرد: در سه سال اخیر بیش از ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی استان اردبیل برای ارتقا به بزرگراه دارای ردیف ملی شده است که جا دارد در این زمینه از تلاش‌های استاندار اردبیل، نمایندگان مجلس و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل قدردانی کنیم.

اردبیل در طرح اقدام ملی مسکن پیشرو است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به دستاوردهای حوزه مسکن نیز اشاره کرد و گفت:‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چندین پروژه در حوزه مسکن اجرا شده که از جمله آن می‌توان به مسکن مشارکتی اشاره کرد که در استان اردبیل در قالب ۷۳ پروژه و با پنج هزار و ۳۶۵ واحد مسکونی در زیربنایی بالغ بر ۷۲۵ هزار متر مربع اجرایی و عملیاتی شده است.

حیدری افزود: پروژه استیجاری نیز در شهرهای استان اردبیل به ظرفیت سه هزار و ۸۵۶ واحد اجرایی و عملیاتی شده تا بخشی از اهالی استان در سایه اجرای این طرح به سرپناه مناسب دست پیدا کنند.

وی بزرگترین پروژه احداث مسکن را مربوط به پروژه مسکن مهر اعلام کرد و ادامه داد: سهمیه استان در اجرای این طرح ۴۱ هزار و ۳۷۸ واحد بود که با همکاری مسئولان کشوری و استانی موفق شدیم همه واحدهای احداثی را تحویل داده و آیین اختتامیه مسکن مهر آبان ماه امسال برگزار شد.

حیدری به اجرای طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: تأمین زمین و ساخت مسکن در شهر اردبیل بر عهده راه و شهرسازی و در سایر شهرها تأمین زمین با راه و شهرسازی و احداث آن با بنیاد مسکن بوده که بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقدام ملی در شهرستان‌های استان اردبیل آغاز شده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در شهر اردبیل که متولی احداث و تأمین زمین راه و شهرسازی است،‌ برای اجرای سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکن زمین تأمین و در اختیار سازندگان قرار گرفته و عملیات احداث ۵۵۰ واحد از این تعداد در حال انجام است که حتی قسمتی از آنها به مرحله اسکلت و طبقات اول تا چهارم نیز رسیده است.

حیدری از تحویل زمین به تعداد یک‌هزار واحد برای تعاونی‌های ادارات نظیر سپاه، نیروی انتظامی،‌ دیوان محاسبات و صدا و سیما خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم با مساعد شدن شرایط جوی احداث یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقدام ملی در اردبیل با انتخاب پیمانکار شروع شده و بتوانیم در موعد مقرر با همراهی متقاضیان واحدها را تکمیل و تحویل دهیم.

وی در مورد ارزیابی استان‌ها از نظر اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: هنوز در این زمینه هیچ ارزیابی مدون و مشخصی انجام نشده ولی با توجه به سرعت عمل استانی در تأمین زمین و همراهی در اجرای پروژه، ما جز استان‌های پنج یا شش کشور در اجرای طرح اقدام ملی مسکن هستیم.

حیدری به احداث ساختمان‌های دولتی نظیر فرمانداری،‌ مصلی ، برخی مدارس و فرهنگسراها اشاره کرد و افزود: راه و شهرسازی استان اردبیل در سال‌های اخیر اقدام به احداث بیمارستان‌های متعدد در استان کرده که نمونه آن بیمارستان امام خمینی اردبیل، سوانح و سوختگی مرکز استان، بیمارستان پارس‌آباد، کوثر و مشگین‌شهر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز احداث بیمارستان نجف‌زاده به ظرفیت ۵۰۰ تخت بر عهده راه و شهرسازی استان گذاشته شده که در ۵۳ هزار متر مربع زیربنا این پروژه در حال اجراست.