شناسهٔ خبر: 89679 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تأمین مالی پروژه‌های شبکه ریلی خراسان جنوبی از محل بازار سرمایه/ افتتاح ۹۰ کیلومتر باند دوم استان با اعتبار ۲۰۱ میلیارد تومان

وزیر وزیر راه و شهرسازی از تأمین مالی پروژه‌های شبکه ریلی خراسان جنوبی از محل بازار سرمایه خبر داد و اظهار کرد که برای تأمین مالی این پروژه ما توانستیم موافقت بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه‌وبودجه را اخذ کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی سفر به استان خراسان جنوبی در مورخ ۲۱ بهمن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این استان محل عبور دو تا کریدور اصلی شمالی و جنوبی کشور است؛ یکی از چابهار تا مشهد و دیگری از بندرعباس تا مشهد و به همین جهت این محور برای اینکه بزرگراه شود، برای ما بسیار اهمیت دارد.

 وی افزود: این مسیر قبلاً یک جاده فرعی بوده و وزارت راه و شهرسازی آن‌ را در گام نخست تبدیل به راه اصلی کرد و سپس به دلیل افزایش ترافیک و اینکه این مسیر سرعت بیشتری را طلب می‌کرد، قرار شد که به بزرگراه تبدیل شود.

 اسلامی عنوان کرد: اکنون ۸۰ درصد این مسیر ساخته شده یا در حال ساخت است و امروز در استان ۹۰ کیلومتر باند دوم با اعتبار ۲۰۱ میلیارد تومان را افتتاح کردیم و امشب نیز ۲۰۳ کیلومتر دیگر نیز به افتتاح خواهد رسید.

 وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ما اهمیت دارد که غیر از بودجه دولتی، با استفاده از هر فرمول و وضعیتی که می‌شود، بتوانیم منابع مالی را فراهم کنیم تا به امید خدا جاده‌های اصلی و شریانی هر چه سریع‌تر تکمیل شوند.

وی اظهار کرد: در سال جهش تولید، پروژه‌هایی که با همین رویکرد دارد اجرا می‌شود، توانستیم به همت تمامی متصدیان و سازندگان و پیگیری مسئولان آن را انجام بدهیم.

تأمین مالی پروژه‌های شبکه ریلی خراسان جنوبی از محل بازار سرمایه

اسلامی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی استان گفت: با توجه به اینکه از چابهار به زاهدان در دو شیفت کار در حال انجام است، اکنون در این پروژه ۳ تا ۴ هزار نفر مشغول به کار بوده و ادامه آن از زاهدان به زابل و بیرجند و از بیرجند به یونسی در دستور کار قرار دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم عنوان کرد: این پروژه‌ها جز پروژه‌های اولویت‌دار ما هستند و تاکنون توانسته‌ایم موافقت بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه‌وبودجه را به دست بیاوریم تا از طریق بازار سرمایه منابع مالی آن تأمین شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر گام‌های اساسی برداشته شده و توافقات اولیه انجام گرفته و به‌محض اینکه شرایط فراهم شود نسبت به بردن پروژه در بورس و تشکیل صندوق و تأمین مالی آن اقدام خواهد شد تا به امید خدا این پروژه برقرار شده و مردم خراسان جنوبی از مزایای آن استفاده خواهند کرد.

اسلامی گفت: این پروژه محور شرق ما را آباد می‌کند؛ چون محور شمال به جنوب ما به چابهار جزو محور استراتژیک ما که تا سرخس و چین ادامه پیدا می‌کند، هستند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با حمایت مقام معظم رهبری، پروژه ریلی چابهار به زاهدان از محل پولی که از صندوق توسعه ملی تأمین شده است ادامه خواهد داشت.

 وی درباره دلیل تأخیر پروژه‌های ریلی در استان خرسان جنوبی عنوان کرد: دلیل تأخیر این بود که قبلاً با یک کشور خارجی برای تأمین مالی در قالب فاینانس قرارداد بسته شد اما به دلیل خروج ترامپ از برجام، شرکت‌ها به دلیل تحریم‌هایی که برای آن‌ها اعلام شده بود، فعالیتشان را متوقف کردند.

اسلامی تأکید کرد: چندین پروژه دیگر نیز همین سرنوشت را پیدا کرده بودند، ولی مسیر جدید جواب خواهد داد و از بازار سرمایه تأمین مالی می‌شود و این پروژه‌ها را فعال می‌کنیم.