شناسهٔ خبر: 89706 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

طی سفر وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان جنوبی انجام شد

آغاز عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتری باند دوم راه در خراسان جنوبی/ افزایش اعتبارات راه‌های خراسان جنوبی به ارزش ۵۵۰ میلیارد تومان/ ۴۵۰ کیلومتر بزرگراه در کشور اضافه شد

وزیر وزیر راه و شهرسازی طی سفر دو روزه  به استان خراسان جنوبی، پروژه‌های راهی و عمرانی در این استان را افتتاح یا دستور به اجرای آن را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی امروز (۲۱ بهمن) در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راه‌های استان خراسان جنوبی در منطقه مرزی ماهیرود در جمع خبرنگاران گفت: اعتبارات خراسان جنوبی در سال ۹۶ معادل ۱۳۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان و تاکنون روند صعودی داشته است.

وی اظهار کرد: در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی حجم زیادی از خودروهای محور بندرعباس به خراسان رضوی (از مسیر دیهوک - فردوس) و چابهار به مشهد و سرخس از مسیر (بیرجند، قاین، نهبندان و سربیشه) عبور می‌کنند.

اسلامی عنوان کرد: همچنین ۲ ارتباط محور شرق و غرب و محور ترانزیتی از مرز ماهیرود به افغانستان را داریم که برای ما تکمیل این پروژه‌ها در اولویت قرار دارد چون بار ترافیکی ترانزیتی داشته و در اقتصاد کشور و استان خراسان جنوبی مؤثر است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: روز گذشته ۹۰ کیلومتر بزرگراه را در استان خراسان جنوبی افتتاح کردیم که ۲۰ درصد پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر کشور (۴۵۰ کیلومتر بزرگراه) را شامل می‌شد.

وی عنوان کرد: به همین میزان پروژه که افتتاح شد، همچنان تا شب عید، پروژه‌ای را آغاز یا عملیاتی خواهیم کرد که امروز ۵۴ کیلومتر در نقطه صفری مرزی ماهیرود تا سربیشه و در محور دیهوک - راور کرمان و قطعات دیگر آغاز می‌شود.

اسلامی گفت: محور سربیشه - ماهیرود یک راه روستایی فرعی بود که با توجه به بار ترافیکی که در حال افزایش است، بایستی مطالعات آن انجام می شد و ظرفیت راه را گسترش می‌دادیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای این منظور دو اقدام را در دستور کار قرار دادیم؛ ابتدا اینکه وضع موجود بهبود و تعریض شود و اینکه باند جدید احداث کنیم.

وی گفت: از ۱۲۰ کیلومتر محور ماهیرود - سربیشه تا عید هیچ قطعه‌ای بدون پیمانکار نخواهد ماند و این قول را چند ماه قبل به مردم داده بودم؛ بنابراین تاکنون توانستیم مصوبه مربوطه را اخذ و شرایط را فراهم کنیم تا مردم منطقه از بزرگراه بهره‌مند شوند.

اسلامی عنوان کرد: اکنون تمامی پروژه‌های راه خراسان جنوبی فعال هستند و رساندن پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری فرایندی زمانبر و هزینه‌بر دارد.

۴۵۰ کیلومتر بزرگراه در کشور اضافه شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۴۵۰ کیلومتر بزرگراه در کشور دهه فجر امسال افتتاح شد که ۲۰ درصد آن مربوط به خراسان جنوبی بوده و سهم ممتازی در استان اتفاق افتاده است.

وی افزود: به همین میزان پروژه جدید نیز آغاز خواهیم کرد و با سیاستی که در وزارتخانه اتخاذ شده، تصمیم داریم عقب‌ماندگی‌های مرزی را جبران کنیم.

اسلامی اظهار کرد: حمل‌ونقل در همه محورها به صورت جدی در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده است و طول بزرگراه‌های کشور تا پایان دولت دوازدهم به ۲۰ هزار کیلومتر افزایش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: افزایش طول بزرگراه‌ها نشان از یک باور و اعتقاد و یک وعده صادق است که به لطف الهی ۹۰ کیلومتر بزرگراه روز گذشته در استان خراسان جنوبی افتتاح شد.

وی از نهضت توسعه حمل‌ونقل به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد یاد کرد و گفت: کشور امروز در ۲ محور محرومیت‌زدایی و توسعه و پیشرفت متوازن تبدیل به کارگاه شده است.

اسلامی عنوان کرد: اعتبارات مربوط به حوزه راه و شهرسازی خراسان جنوبی از ۱۳۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر به ۵۴۰ میلیارد تومان در سال آینده خواهد رسید.

وی گفت: بودجه استان خراسان جنوبی در سه سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است که این مهم در راستای توسعه زیرساخت‌های استان انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث تبادلات تجاری که سیاست قاطع دولت است از ۲۴ پایانه مرزی که در کشور فعال است، بیست و پنجمین پایانه را در مرز ایران و پاکستان افتتاح کردیم.

وی ادامه داد: تعداد ۱۲ پایانه در این دولت ساخته و پرداخته شده است که نشان حقیقی به ضرورت و توجه به همسایگان است.

اسلامی تصریح کرد: ضرورت راه‌سازی در داخل کشور افغانستان از جمله تصمیماتی است که در همین دولت اجرایی شده است و بیش از ۷۵ درصد پیشرفت آن در ۲ سال اخیر صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در بحث نوار شرق نیاز مبرم به حل کردن نقاط مفقوده حمل‌ونقل ریلی و ایجاد استفاده از راه‌آهن برای مردم داریم که با موافقت مقام معظم رهبری پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان شتاب گرفته و سال آینده چابهار به ریل متصل می‌شود و زاهدان بیرجند هم جزو برنامه‌های در اولویت است.

گفتنی است که وزیر راه و شهرسازی طی این سفر از پایانه، گمرک و سالن تجاری‌سازی در مرز ماهیرود سربیشه نیز بازدید کرد.

 پایانه مرزی ماهیرود در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار شامل سالن‌های مسافری، تجاری، محوطه‌سازی و زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی مورد نیاز تجار و بازرگانان ایرانی و افغانستانی احداث شده است.

موقعیت استراتژیک خراسان جنوبی، قرار گرفتن در دالان ترانزیتی محور شرق (بندر چابهار، افغانستان، ازبکستان، آسیای میانه)، وجود منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند، اهمیت وجود پایانه مرزی ماهیرود را دوچندان کرده است.

خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

سه بازارچه میل ۷۳، دوکوهانه و یزدان در سال‌های اخیر از جانب دولت افغانستان تعطیل اعلام شد و فقط مرز ماهیرود فعال است.

لازم به ذکر است که وزیر راه و شهرسازی به اتفاق همراهان از راه زمینی دوشنبه شب از کرمان به خراسان جنوبی رفت و در شهرستان طبس مورد استقبال استاندار و جمعی از مسئولان استان و شهرستان قرار گرفت و در ادامه ۹۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی (ساخت باند دوم) راه‌های این استان با حضور وی افتتاح شد.

محمد اسلامی امروز (سه‌شنبه) از پایانه مرزی ماهیرود بازدید کرد و با حضوری وی عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر از باندهای دوم در سطح استان آغاز شد. بهره‌برداری همزمان ۳۵ کیلومتر راه روستایی در استان، آغاز عملیات اجرایی پنج هزار و ۹۸۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن، بازدید از قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی و افتتاح ساختمان پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی بود.