شناسهٔ خبر: 89717 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

برقراری پروازهای منظم به فرودگاه های طبس و بیرجند با برنامه ابلاغی به سازمان هواپیمایی/ افزایش ۴ برابری بودجه عمرانی خراسان جنوبی در ۱۴۰۰/ محورهای شریانی اصلی خراسان جنوبی به بزرگراه تبدیل می‌شود

سفر وزیر راه وشهر سازی به استان خراسان جنوبی وزیر راه و شهرسازی گفت: فرودگاه بیرجند در چند سال اخیر توسعه و تحول پیدا کرده و پروازها نیز باید متناسب با نیاز و تقاضای مردم افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پایان سفر خود به استان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: فرودگاه بیرجند در چند سال اخیر توسعه و تحول پیدا کرده است. باند جدید برای آن احداث شده و طرح توسعه ترمینال شامل احداث پاویون و ... انجام شده است و پروازها نیز باید متناسب با نیاز و تقاضای مردم افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در کل کشور حدود هشت استان متقاضی پروازهای منظم و پروازهایی به مقصد تهران هستند. در تهران با محدودیت فرودگاه مهرآباد مواجه هستیم که از ساعت ۱۱ شب به بعد هواپیماها محدودیت‌هایی در نشستن در این فرودگاه دارند. بنابراین همه این پروازهای عمدتا در  شب به تهران و از تهران به مراکز استان ها پرواز دارند که این مساله تا حدودی کار را با مشکلاتی مواجه می کند.

ویر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: نکته دیگر در این زمینه کمبود هواپیما و نبودن هواپیما متناسب با تقاضای موجود در استان است که خراسان جنوبی به افزایش ناوگان هوایی نیاز دارد.

تعدادوی ادامه داد: اخیرا تعدادی هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده و تعداد دیگری نیز اضافه خواهد شد. برنامه ای به سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است تا با عدالت در توزیع پروازها اقدام کرده و این موضوع در دست انجام است. امیدواریم به نحوی که لازم است و مطلوبیت بیشتری برای مردم خراسان جنوبی فراهم می کند این موضوع برقرار شود تا فرودگاه طبس و فرودگاه بیرجند پروازهای منظمی داشته باشند و این موضوع را با تمهیدات مناسبی برقرار خواهیم کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه به محورهای استان خراسان جنوبی اشاره داشت و گفت: چند محور استان که عمدتاً کریدور هستند در اولویت قرار دارند و نسبت به سال ۹۶ اعتبارات ما در سال ۱۴۰۰ حدود ۴ برابر خواهد شد  و از سایر منابع و سرفصل ها نیز تامین اعتبار می شود تا بتوانیم در بودجه عمرانی منابع دیگری به این استان اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: در همین دولت انشاءالله بخش های مهمی که مورد نظر بوده است نظیر قائن به بیرجند به افتتاح خواهد رسید و این یعنی هر ۱۰۰ کیلومتر چهارخطه خواهد شد. محور نهبندان به زودی تا اوایل بهار تکمیل و چهارخطه می‌شود و سعی می‌کنیم بخش های مهمی را که در این محور است و در محور سربیشه به ماهیرود و محور راور و طبس را نیز فعال کنیم و در محورهای داخل محدوده استان جایی را نداریم که پیمانکار در آن فعال نباشد.

وی تاکید کرد: قطعاً این پروژه ها در زمانبندی خود و حداکثر تا یک و نیم سال آینده تمام و محورهای شریانی اصلی استان به بزرگراه تبدیل می‌شود.

اسلامی در مورد بحث راه آهن در این استان گفت: نکته دیگر موضوع راه آهن است که در این حوزه نیز قراردادها بسته شده و تمهیداتی نیز برای تامین مالی اندیشیده شده است. در این سفر از قطعه ۱۶ محور بازدید کردیم که پیمانکار این قطعه را به‌خوبی فعال کرده است و پیشرفت ما خوب است. با این مدل قراردادی که کنسرسیوم با ما امضا کرده است امیدواریم بتوانیم پس از تامین مالی، شرکت ها را در همه قطعات با توجه به منابع فعال کنیم.

وی تصریح کرد: جاده سربیشه-ماهیرود در مرحله اولیه بر روی یک جاده فرعی گسترش پیدا کرده و به جاده اصلی تبدیل شده است. در این سفر نیز از این جاده بازدید کردیم. پیمانکاران در طول محور فعال هستند و هیچ بخشی از آن نمانده است که تا اواخر سال فعال نشده باشد در حالی که سال گذشته پیمانکاران در این محور فعال نبودند.

اسلامی گفت: امسال این قطعات فعال شده‌اند و پیمانکار خوبی کار خود را برای قطعه ۲۷ کیلومتری محور شروع کرد. بخش‌های زیادی از محور در حال تعریض است و به جاده اصلی تبدیل شده است و باقی مانده آن نیز تا چند ماه آینده انجام خواهد شد باند دوم نیز در حال ساخت است و امیدواریم این محور حداکثر تا پایان ۱۴۰۰ به بزرگراه تبدیل شود.