شناسهٔ خبر: 89754 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از عملکرد مرکز را در دولت تدبیر و امید تشریح کرد:

ارتقای آزمایشگاه آتش مرکز تحقیقات با حمایت ریاست‌جمهوری/ساختمان آزمایشگاه جدید آتش با توانمندی چندین برابر وضع موجود ۱۴۰۰ بهره‌برداری می‌شود

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از عملکرد آن مرکز را در دولت تدبیر و امید برای کاهش مخاطرات ناشی از زلزله، سیلاب، آتش‌سوزی و کیفیت‌دهی به مصالح ساختمان برشمرد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص برخی برنامه‌هایی که مرکز در دولت تدبیر و امید درخصوص ساختمان و اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که برای ساخت و ساز و کاهش مخاطرات سیلاب، زلزله، آتش و کیفیت‌بخشی به مصالح ساختمانی در دستور کار قرار داد به ارایه توضیح پرداخت.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص مطالعات مرکز برای ساخت و ساز با رویکرد کاهش مخاطرات سیلاب، گفت: در مبحث ۶ مقررات ملی و کنترل ساختمان، دستورالعمل‌های کلی از جهت بار ناشی از سیلاب بر ساختمان‌ها وجود دارد. همانطور که بارها تاکید شده است، ساخت و ساز در محدوده و حریم کمی و کیفی روخانه‌ها، محدودیت و منع‌هایی دارد و این موضوع مهم در ویرایش جدید مبحث ششم مقررات ملی و کنترل ساختمان و دستورالعمل‌ها و راهنماهای تکمیلی آن مدنظر قرار دارد.

شکرچی‌زاده یادآور شد: تجربه سیلاب‌ سال‌های گذشته نشان داد که ساختمان‌هایی که دارای شناژبندی و اسکلت مناسبی بودند و در مناطق مجاز احداث شدند، آسیب‌‌پذیری کمی داشتند و این دست از مطالعات در گزارشی که از درس‌های سیلاب به وزارتخانه ارایه شد، تاکید شده است.

وی در خصوص کاهش مخاطرات زلزله و عملکرد مرکز تحقیقات در خصوص مطالعات این بخش، گفت: بعد از زلزله سال ۹۶ کرمانشاه پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ برای دیوارها و میان‌قاب‌ها اصلاح و مصوب شد. همچنین، بعد از زلزله کرمانشاه توانستیم سیستم شتاب‌نگاری را با حمایت نهاد ریاست‌جمهوری تقویت کنیم که اینکار با ایجاد و راه‌اندازی پاسخ سریع زلزله، محقق شد.

رییس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی یادآور شد: بعد از آتش‌سوزی پلاسکو، مرکز توانست دستورالعمل‌های مربوط به محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش را تقویت کند. همچنین برای آزمایشگاه آتش مرکز تحقیقات امکانات مناسبی از ریاست‌جمهوری تامین شد . هم‌اکنون برنامه گسترش مرکز آتش مرکز تحقیقات در حال انجام است و دستگاه جدید خریداری شده است. در حال حاضر در مرحله ساخت‌وساز ساختمان مرکز آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هستیم که تا سال آینده آزمایشگاه آتش با توانمندی چندین برابر وضع موجود ارتقا خواهد یافت.