شناسهٔ خبر: 8979 - سرویس راهنمای پایگاه خبری
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب:

عکس و کارتون در نقد بنا و فضای شهری

کتاب نقد بنا و فضای شهری کتاب «عکس و کارتون در نقد بنا و فضای شهری» شامل عکس‌ها و کارتون‌هایی در حوزه‌های سیما و منظر شهری و زندگی در شهر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب «عکس و کارتون در نقد بنا و فضای شهری» شامل بیش از ۲۵۰ عکس و کارتون منتشر شد. آثار منتشر شده در این کتاب عکس‌ها و کارتون‌هایی هستند که در همایش نقد بنا و فضای شهری به نمایش درآمدند. اختتامیه این همایش ۹ خرداد با سخنان عباس آخوندی و تاکید وی بر مسئول بودن شهروندان به کار خود پایان داد.

گروه انتخاب و داوری در بخش ابتدایی این کتاب و در بیانیه هیئت داوران این مسابقه را از یک منظر فرصتی مناسب برای وزارت راه و شهرسازی جهت بهره‌مندی از هنر و بینش هنرمندان  و از نگاهی دیگر مجال مغتنمی برای بهره‌مندی هنرمندان از این بستر در راستای بروز دل‌نگرانی‌ها و استعدادهای هنریشان دانسته و بر استمرار منظم و هدفمند آن تاکید کرده‌اند.

سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهرام عظیمی و بهرام ارجمندنیا داوران بخش کارتون و مجتبی آقایی، جاسم غضبانپور و سعید محمودی ازناوه داوران بخش عکس این جشنواره بودند که در نهایت در هر یک از بخش‌‌های مختلف آن سه اثر به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند.

جوایز این جشنواره در «بخش کارتون: سیما و منظر شهری» به علیرضا پاکدل، محمود آزادنیا و مازیار بیژنی، در بخش «کارتون زندگی در فضای شهری» به مهدی عزیزی، جابر اسدی، محمود نظری در بخش «بخش عکس حرفه‌ای: سیما و منظر شهری» به مهران چراغچی، علی سلیمانی و آرش اشکر، در بخش «عکس تجربی: سیما و منظر شهری» به فرشته اصلاحی، فرناز گودرزی و رامبد کرمانی، در بخش «عکس حرفه‌ای: زندگی در فضای شهری» به علیرضا نوید مقدم، عطا رنجبر زیدانلو، جلال شمس‌آذران، در بخش «عکس تجربی: زندگی در فضای شهری» به سید ولی شجاعی لنگری، مهدی عباسی و حمیدرضا بانی اختصاص یافت.

در بخش ابتدایی این کتاب سخنان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره رشد و توسعه روز افزون شهرها بدین شرح آمده است:

«رشد و توسعه روز افزون شهر‌ها از یک طرف و پیچیدگی مسائل مدیریت شهری از طرف دیگر سبب شده تا مدیریت شهری در مقیاس وسیع و عمران شهری و کیفیت زندگی شهروندان مقیاس محدودتر به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مدیران و دولتمردان قرار گیرد. بازنمایی و معنابخشیدن به کیان انسانی، حکمت شهر، مظاهر و شیوه خاص زندگی شهری، طرح و بنای شیوه نوین زندگی شهری مبتنی بر تهذیب اخلاق مدنی از مسائل و چالش‌های اصلی مدیریت شهری و ساماندهی شهرهای امروزی است. و البته نگرش جمعی و صیانت از ارزش‌های شهروندان، تنظیم سناریو بهبود روابط انسانی در محیط شهری و به رسمیت شناختن نقش و مسئولیت افراد جامعه، مراقبت از هویت‌های فردی و جمعی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

شهر محیطی است مناسب برای شکل گیری نهادهای اجتماعی، اعتلای ارزش‌های فرهنگی، گسترش و تحکیم روابط و مناسبت اجتماعی و پاسداری از ارزش‌های انسانی و هویت ملی و محلی که نقش بسزایی در هویت بخشی و احساس آرامش به شهروندان دارد. توجه به نیازهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و هویت‌بخشی به شهرها مستلزم ایجاد فضاهایی در راستای پاسخگویی به نیاز‌های انسانی است.

نگاه هنرمندان در تشخیص این نیازها با هدف بالا بردن حساسیت ها و مطالبات شهروندان نسبت به کیفیت بنا و فضاهای شهری و همچنین ارتقا‌ء کیفی سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ها در حوزه بنا و فضاهای شهری جایگاه ویژه‌ای دارد. هنر عکاسی با روایتی صریح به ترویج نگاه کیفی به طرح‌های اجرایی و تاکید بر اهمیت ساز و کار مشارکت شهروندان و بر اولویت حل مسائل و رفع چالش‌ها در زمان تهیه طرح‌ها، برنامه های ساماندهی در حوزه شهر و بنا بر ذهن‌ها و اندیشه‌ها می‌نشیند و خط فکری، سیاست‌ها و تصمیمات را به مؤثرترین شکل رقم میزند. همچنین کاریکاتور هنر مردمی است که به سبب پتانسیل‌های قابل فهم برای همگان، نقادانه، ساده و ماندگار بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب عام و خاص دارد و مؤثرترین ارتباط را بین مسئولین، مقامات و متخصصان با شهروندان و مطالبات آن‌ها ایجاد می‌کند. به آن امید که تنها بخش کوچکی از قدرت هنر عکاسی و کاریکاتور با مکاشفه مسائل فضای شهری از نگاه شهروندی با هدف شناخت درست و ارتقای سطح آگاهی جامعه در خصوص ارزش‌های معنوی و مادی ارزش‌های موجود در شهرها و تلاش در جهت احیا و تداوم آن‌ها، ایجاد کیفیت و طراحی و ساخت بنا و فضاهای شهری و نمایش میزان اهمیت مشارکت شهروندان در تحقق فضای شهری و معماری مطلوب موثر است.»

سخنان پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی، بیانیه هیئت داوران و معرفی سوابق کاری داوران این جشنواره نیز بخش‌های دیگری هستند که در ابتدای کتاب آمده است.

کتاب عکس و کارتون در «نقد بنا و فضای شهری» شامل آثار منتخب نخستین مسابقه سراسری عکس و کارتون در ۳۱۲ صفحه در خرداد ماه سال جاری از سوی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی منتشر شد./

نظر شما