شناسهٔ خبر: 89865 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد:

تشریح جزییات طرح تحول صنایع دریایی/ اعتبار ۶۰۰۰ میلیارد تومانی سازمان بنادر برای ساخت ۸۳ فروند شناور/ الحاق اولین شناورها از نیمه ۱۴۰۰ به ناوگان عملیاتی سازمان بنادر

راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره تشریح جزییات طرح تحول صنایع دریایی، از در نظر گرفتن اعتباری معادل ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت ۸۳ فروند شناور به عنوان ناوگان عملیاتی مورد نیاز این سازمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بخشی از نقش آفرینی این سازمان در حوزه سفارش ساخت ناوگان عملیاتی مورد نیاز خود به تولیدکنندگان داخلی است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی سازمان بنادر در قالب ۸۳ فروند شناور مدنظر قرار گرفته است و برآورد ریالی آن بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان است.

 وى ادامه داد: هم اکنون بر اساس قراردادهای منعقد شده، ۲۶ فروند شناور یا درمرحله ساخت و یا در مرحله شروع ساخت قرار دارند که قرارداد ۱۰ فروند آن اخیرا به امضا رسیده و تا پایان سال بر اساس فرایند مناقصه ها، انتظار داریم، تعداد شناوری که منجر که به قرارداد و مراحل شروع ساخت می شود به ۶۰ فروند برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سایر شناورها نیز بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا نیمه سال آینده به مرحله تولید می رسند، عنوان کرد: در رابطه با زمانبندی تولید این شناورها به طور میانگین حدود دو سال زمان نیاز است، اما شناورهای کوچک مدت زمان کمتری نیاز دارند و در رابطه با یدک کش ها که از نظر ابعاد و پیچیدگی، متفاوت هستند به مدت زمان بیشتری نیاز داریم.

مکانیزم حمایتی سازمان بنادر؛ با ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده

راستاد ادامه داد: انتظار داریم شاهد الحاق اولین شناورهای سفارش داده شده از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی باشیم.

وی با بیان اینکه بخش دیگر طرح تحول صنایع دریایی مربوط به سایر ارگان ها است، گفت: سازمان بنادر در این رابطه نقش تسهیل کننده و حمایت گر دارد و در مورد حمایت از صنایع دریایی برای سفارش های بخش خصوصی، مکانیزم حمایتی سازمان بنادر مبنی بر ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده است که با حداقل سهم آورده و حداکثر میزان تسهیلات و نیز اعطا یارانه مبنی بر تقبل بخشی از سود مدنظر قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر کمک می کند تا ناوگان دریایی با کاربری های مختلف مورد نیاز کشور، در راستای اشتغال آفرینی و رونق اقتصادی کشور تولید و به کار گرفته شود، اظهار کرد: در عین حال، فعال شدن صنایع دریایی و تزریق منابع مورد نیاز آن، از دیگر مسائل مورد توجه سازمان بنادر است تا این گونه به شکل بهتری از ظرفیت صنایع دریایی کشور استفاده شود.

توسعه دریامحور؛ با بیشترین نقش آفرینی از سوی مرجع دریایی کشور

راستاد در خصوص هدف طرح تحول صنایع دریایی، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی متولی بنادر بازرگانی و کشتیرانی تجاری است و تامین ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی از دیگر مسئولیت های این سازمان به شمار می رود، بنابراین زمانی که صحبت از مقوله توسعه دریامحور می شود، مرجع دریایی کشور باید بیشترین نقش آفرینی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران؛ از نظر دارا بودن پتانسیل و زیرساخت های صنایع دریایی قابلیت های خوبی دارد، اما ظرفیت های قابل توجهی در این حوزه مغفول واقع شده و امکان بهره گیری بیشتری از آن وجود دارد، گفت: هرچند سازمان بنادر و دریانوردی به طور مستقیم مسئولیت صنایع را به طور عام و صنایع دریایی را به طور خاص بر عهده ندارد، اما به عنوان ارگانی دریایی وظیفه خود می داند که از این صنعت با کمک سایر مراجع، از جمله شورای عالی صنایع دریایی حمایت کند. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیداریم این فعالیت منجر به رونق صنایع دریایی کشور شود، چرا که این صنعت از نظر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی در نوار ساحلی و فعال کردن صنایع جانبی، می تواند به طور ویژه ای به اقتصاد ایران کمک کند.