شناسهٔ خبر: 89879 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تاکید کرد

امکان خاتمه به مشکلات هما با یک اقدام ملی و حرکت جهادی/ افزایش بدهی هما به دلیل عدم پرداخت تقسیط‌ها طی چند دهه گذشته

کاپیتان برخور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) خواستار اقدام ملی و حرکت جهادی و انقلابی دولت جهت پرداخت بدهی‌های معوقه این شرکت شد.

کاپیتان علیرضا برخور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح وضعیت بدهی‌های این شرکت پرداخت و اظهار کرد: اکنون وضعیت مالی هما خراب است و فقط در بخش ارزی، نزدیک به ۸۲۰ میلیون دلار بدهی وجود دارد و ما نیز در تلاشیم تا به هر نحو ممکن، مشکلات مالی آن‌را برطرف کنیم.

وی با اشاره به نامه اخیر دفتر رئیس جمهور خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر کمک یک هزار میلیارد تومانی به هما، ضمن قدردانی از این اقدام عنوان کرد: البته صدور اینگونه نامه‌ها باعث می‌شود تا همه فکر ‌کنند که پرداخت‌ها انجام شده است و در نتیجه انتظارها از هما بالا می‌رود و مشکلاتی از جنس دیگر برای این شرکت فراهم می‌شود.

برخور تصریح کرد: تاکنون وزیر راه و شهرسازی با تمام قدرت و توان از هما دفاع کرده است و تلاش کرده تا مشکلات این شرکت را برطرف کند؛ اما همانگونه که می‌دانیم وزیر نیز تا حدودی اختیارات دارد و نمی‌توان حل تمامی مسایل را از سوی ایشان انتظار داشت.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هرچند اکنون دولت جهت کمک به هما هماهنگ است؛ اما تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده است. رفع مشکلات هما به یک اقدام ملی و حرکت جهادی نیاز دارد.

 وی خاطرنشان کرد: مشکلات شرکت هما فقط به تحریم یا کرونا مربوط نمی‌شود؛ بلکه در نبود نقدینگی و دیگر مسائل، ما تاکنون نه تنها نتوانسته‌ایم هواپیماها را بازسازی کنیم، بلکه امکان بهسازی آن‌ها را نیز نداشته‌ایم که در نتیجه هواپیماهای ما یکی پس از دیگری زمین‌گیر و از خط خارج شده‌اند.

برخور دلیل افزایش بدهی‌های هما را به عدم پرداخت تقسیط‌ها طی دهه‌های گذشته مربوط دانست و در این‌باره عنوان کرد: خریدهایی که در گذشته انجام شده و بدهی‌هایی که از گذشته بر جای مانده‌اند، باعث  مشکلات فزآینده برای این شرکت شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ایران ایر گفت: اکنون این شرکت نمی‌تواند بدی‌ها را پرداخت نماید و لازم است تا دولت با یک اقدام ملی و حرکت جهادی و انقلابی به این موضوع خاتمه دهد و بدهی‌های هما را پرداخت کند.

وی اظهار کرد: چنانچه دولت پول ارزی در اختیار هما بگذارد، ما می‌توانیم ناوگان‌ ایران‌ایر را بهسازی کرده و در نتیجه درآمدزا باشیم. قطعا به تبع این اتفاق خواهیم توانست بخشی دیگر از بدهی‌ها را خودمان پرداخت کنیم.