شناسهٔ خبر: 89913 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در افتتاح پروژه‌های سازمان راهداری به مناسبت دهه فجر:

اقدامات سازمان راهداری در ماه‌های گذشته رشد چشمگیری داشته/ لزوم اصلاح وضعیت راه‌ها با همه محدودیت‌ها در تامین منابع مالی

بهره‌برداری از طرح های راهداری به مناسبت دهه فجر با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز یکی از وعده‌های مهم در حوزه حمل و نقل و راهداری در جهت مقاوم‌سازی و بازسازی پروژه‌ها و نوسازی ماشین آلات در حوزه راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۸ بهمن ماه در مراسم رونمایی از ۴۲۶ پروژه‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز یکی از وعده‌های مهم در حوزه حمل و نقل و راهداری در جهت مقاوم‌سازی و بازسازی پروژه‌ها و نوسازی ماشین آلات در حوزه راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده است.

وی ادامه داد:‌ رویکردها و برنامه‌ها و اقدامات در حوزه حمل ونقل و راهداری تغییرات اساسی کرده و کارکرد سازمان راهداری در ماه‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است .

اسلامی با بیان اینکه اطلاعات و تصویربرداری از ۶۰ هزار کیلومتر راه توسط سامانه‌های سازمان راهداری یکی از مهمترین پروژه‌هایی بوده که به مرحله اجرایی و عملیاتی رسیده است، تصریح کرد: با توجه به آن که بسیاری از نقشه‌ها در این حوزه پیش از این مشکل داشته‌اند با اجرای و طراحی این سامانه توانستیم توسعه قابل توجهی را در این حوزه داشته باشیم.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به بخش مصرف قیر در این حوزه اشاره کرد و گفت: قیر مصرفی در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی باید مورد تایید قرار بگید و از سوی دیگر کارخانجات تولید قیر باید در این بخش بتوانند استاندارهای  لازم را دریافت کنند.

وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: پیمانکارانی هم  که در این حوزه فعالیت و از آسفالت استفاده می‌کنند هم طبق هماهنگی که با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و کارخانجات تولید قیر  انجام گرفته است باید قیر مصرفی خود را با استاندارهای مورد تایید آنها استفاده کنند.

اسلامی بیان کرد: خوشبختانه  تکنولوژی دقیق و مناسب در حوزه آسفالت در دستور کار گرفته و اگرچه ما در حوزه تامین منابع مالی بشدت در محدودیت هستیم اما با هر وضعیت باید اقدامات لازم در حوزه اصلاح وضعیت راه‌ها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه امروز برنامه هزار و ۸۰۰ کیلومتر روکش آسفالت که در دهه فجر به انجام رسیده بود را به بهره‌برداری رساندیم، گفت: نهضت در این حوزه ادامه دارد و البته با توجه به شرایط آب و هوایی این اقدامات انجام شده و تکمیل می‌شود.

اسلامی بیان کرد: تعهد ما و همچنین سازمان راهداری برای اصلاح راه‌های اصلی و شریانی از مهمترین برنامه‌ها بوده و ما آن را در اولویت خود قرار داده‌ایم. خوشبختانه در این حوزه تلاش شده تا به بهترین شکل اقدامات در حوزه بهسازی انجام شود.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به  احداث پل‌ها و سازه‌های آنها اشاره کرد و گفت: پل‌ها که محل گذر آب و مردم هستند باید سازه‌های محکمی داشته باشند و این موضوع برای ما بسیار مهم بوده و  تاکنون ۱۱۰ هزار پل در سامانه‌های طراحی شده شناسایی و سازه‌های آن‌ها بررسی شده است.

 اسلامی بیان کرد: باید بر اساس رفتار پل‌ها و براساس محیط پیرامون آن‌ها اقدامات لازم انجام گیرد و از سوی دیگر شرایط گذر آب با توجه به محیطی که قرار دارد برای ما بسیار مهم است و بنابراین باید سازه‌ها و نحوه ساخت آنها با بهترین کیفیت انجام شود.

وی تاکید کرد: این سامانه‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم رویه راه‌ها و کیفیت پیرامون راه‌ها را ارتقا دهیم.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه سامانه راهداری در این حوزه بسیار موفق عمل کرده و ما توانستیم شرایط مقاوم و پابرجایی را در حوزه پل‌ها و ابنیه‌ها فراهم کنیم، گفت: سازمان راهداری و همچنین راهداران چشم بینا و گوشه شنوای مسافران و مردم هستند و بنابراین باید به صورت سیستمی به این موضوع رسیدگی شود.

وی در ادامه به نوسازی ماشین‌آلات راهداری اشاره کرد و گفت:  ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات اسقاطی که بسیاری از آنها تبدیل به جنازه ماشین‌آلات شده بود و ما  در گذشته قبرستانی  از ماشین آلات  فرسوده  را داشتیم با کمک مهندسان نوسازی و به سیستم حمل و نقل کشور بازگردانده شدند.

وی با بیان اینکه  رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی معلمان جاده‌ها هستند و  باید با انضباط و  رعایت ایمنی در رانندگی  بتوانند  عملکرد  خودشان را به سایر مردم آموزش دهند، گفت:‌ما با یک انسجام بخشی و تصمیم‌های مدیریتی درست باید بتوانیم جامعه صنعت حمل و نقل را از طریق سیستم توسعه و آموزش و مهارت و با مراقبت از عملکرد خود به یک نظام یکپارچه و  هوشمند در  سطح جاده‌های کشور تبدیل کنیم.

وزیر راه وشهر سازی با بیان اینکه طبق بررسی های صورت گرفته ۸۵ تا ۸۶ در شد از حوادثی  که رخ می‌دهد  مربوط به خطای انسانی و عدم توجه به جلو  و همچنین خستگی و خواب آلودگی است، افزود: سامانه جامع پایش تصادفات که امروز رونمایی شد به صورت قانونی اقدام به شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز کرده و با آگاه‌سازی و هوشمندسازی این نقاط حادثه خیز بخش عمده‌ای از تصافات کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: بین ۲۵۰ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که تا پایان سال ۲۰۰ نقطه برطرف شده و باقی‌مانده مربوط به تقاطع‌های غیرهمسطح است که با سازه‌ها و هوشمندسازی و پروژه‌ها برطرف می‌شود.