شناسهٔ خبر: 89917 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی انجام شد

تصویب سامانه جامع حمل‌ونقل بين‌المللی برای مديريت يكپارچه مرزی/ ضرورت به اشتراک‌گذاری اطلاعات دستگاه‌های مختلف برای حذف کنترل‌های مضاعف

نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار و پیاده سازی سامانه جامع حمل‌ونقل بين‌المللی به‌عنوان هسته اصلی سامانه مديريت يكپارچه مرزي(IBMS) به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیست و ششمین نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور روز شنبه ۲۸ بهمن با حضور وزیر راه و شهرسازی معاون وزیر امور خارجه و نمایندگان دستگاه‌های عضو این شورا برگزار شد.

معرفی و تصویب سامانه جامع حمل و نقل بین المللی و برنامه زمان بندی اتصال آن با سایر سامانه های مربوط به بخش ها و دستگاه های مستقر در پایانه های مرزی، تصویب برنامه ساماندهی پسکرانه پایانه مرزی باشماق از طریق ایجاد مرکز لجستیک مرزی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بررسی فرایندهای مرزی پایانه مرزی بازرگان جهت ساماندهی و بهبود آنها، تصویب کلیات طرح ساماندهی پسکرانه پایانه مرزی تمرچین و ارائه گزارش اقدامات سال جاری دبیرخانه شورا و برنامه های سال ۱۴۰۰ از دستور کارهای این جلسه بود.

این جلسه با چهار مصوبه خاتمه یافت که به شرح ذیل است:

مصوبه دستور کار اول

سامانه جامع حمل نقل بين المللي به عنوان هسته اصلي سامانه مديريت يكپارچه مرزي(IBMS)  به تصويب رسيد و مقرر شد كليه دستگاه هاي مستقر در پايانه هاي مرزي اقدام لازم براي پياده سازي اين سامانه و اتصال و بهره برداري از آن را به عمل آورند.

سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نیز ملزم شد تا اقدام لازم براي نصب تجهيزات پلاك خوان ناوگان و كانتينر در پايانه هاي مرزي و ساير مبادي  ورودي و خروجي را پيگيري و به عمل آورد و اتصال سيستمي سامانه هاي گمرك ايران، نيروي انتظامي و شركت نفت به سامانه فوق تا قبل از ارديبهشت ۱۴۰۰ برقرار شود.

همچنین مقرر شد به منظور حذف كنترل هاي مضاعف در پايانه هاي مرزي، دستگاه هاي مستقر در مرز براي انجام صحت سنجي اطلاعات حمل ونقلي و گمركي نسبت به اشتراك اطلاعات در سامانه اقدام  و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تا ارديبهشت ۱۴۰۰ جزييات سامانه و حدود دسترسي هر يك از دستگاه ها را تهيه و به تاييد اعضا برساند.

مصوبه دستور کار دوم 

با توجه به تاكيد صريح وزارت كشور مبني بر حذف بازارچه مرزي باشماق، ضمیمه شدن محوطه ترانشيپمنت (بازارچه مرزي سابق) به پايانه مرزي مورد تصويب قرار گرفت و مقرر شد، مركز لجستيك مرزي باشماق توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با جلب مشاركت بخش خصوصي متخصص در حوزه لجستيكي با شيوه BOT ایجاد و اتصال زنجيره لجستيكي، تجاري و گمركي آن با تيرپارك ها و پايانه مرزي برقرار شود. 

همچنین مقرر شد، اقدامات لازم براي رفع معارضين و انتقال مالكيت كل اراضي مورد نياز براي اجراي طرح به نام سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، توسط استانداري كردستان صورت گيرد و این دستگاه اجرایی اقدامات لازم جهت ايجاد و توسعه حريم امنيتي مرز از طريق كريدور لجستيك مرزي را به عمل آورد تا كنترل و پايش هاي مضاعف از نقطه صفر مرزي به ابتداي حريم امنيتي منتقل شوند و پيش از اجراي طرح، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي و وزارت امور خارجه، انطباق طرح پيشنهادي با فرايندهاي جاري و طرح هاي توسعه آتي كشور طرف مقابل را مورد هماهنگي قرار دهند.

مصوبه دستور کار سوم

با توجه به ارائه نتايج مطالعات فرايندي از پايانه مرزي بازرگان مقرر شد، انتقال درب خروج گمرك از نقطه صفر مرزي به محوطه و سالن تجاري جديد تا پايان فروردين ۱۴۰۰ صورت گيرد و در اجراي مصوبه نشست ۲۵ شورا برای اتصال سامانه گمركي به سامانه نوبت‌دهي مجازي، گمرك ايران، اقدامات لازم را صورت دهد.

در بخش دیگری از این مصوبه، مقرر شد خروج شركت نفت جهت پايش سوخت از نقطه صفر مرزي به درب خروج جديد گمركي و حذف پايش مضاعف تا پايان فروردين ۱۴۰۰ صورت گيرد و فرايند ارجاع كاميون به ايكس ری يا تغيير محل جانمايي آن توسط گمرك ايران به منظور حذف گره فرايندي و ترافيكي تا پايان فروردين ۱۴۰۰ اصلاح شود.

در این راستا همچنین مقرر شد، با توجه به ايجاد تاخير در اجراي طرح جامع گمرك بازرگان،‌ دبيرخانه مصوبات قبلي شورا در اين خصوص را مورد بررسي مجدد قرار دهد و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نسبت به جمع آوري سالن سمپاشی در نقطه صفر مرزی و ايجاد باجه جديد امور بندري اقدام تا ظرفيت تردد ورودي افزايش يابد.

مصوبه دستور کار چهارم

با توجه به لزوم ايجاد تحول و ساماندهي اساسي محدوده مرز تمرچين و نظر به مصوبه هيات وزيران مبني بر ادغام بازارچه مرزي تمرچين و همچنين نامه شماره ۱۴/۹۹/۷۴۷۵۴ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ استانداري آذربايجان غربي، مقرر شد، مركز لجستيك مرزي تمرچين توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با جلب مشاركت بخش خصوصي متخصص در حوزه لجستيكي با شيوه BOT ایجاد شود و با توجه به لزوم تعيين محدوده دقيق قابل واگذاري جهت انجام مطالعات جامع لجستيكي مرز، اقدامات لازم براي رفع معارضين و انتقال مالكيت كل اراضي قابل واگذاري براي اجراي طرح به نام سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، توسط استانداري آذربايجان غربي صورت گيرد. ضمن اینکه استانداري آذربايجان غربي ملزم به انجام اقدامات لازم جهت ايجاد و توسعه حريم امنيتي مرز از طريق كريدور لجستيك مرزي شد تا كنترل و پايش‌های مضاعف از نقطه صفر مرزي به ابتداي حريم امنيتي منتقل شوند.