شناسهٔ خبر: 89947 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد

بازدید از تقاطع آزاد‌راه غدیر و جاده ماهدشت در کیلومتر ۴۰ / دیدار وزیر راه با استانداران البرز و مرکزی به‌منظور برنامه‌ریزی جهت افتتاح آزادراه غدیر

بازدید وزیر راه و شهرسازی از کمربند جنوبی تهران (آزادراه غدیر) وزیر راه و شهرسازی طی بازدید از کمربند جنوبی  تهران با استانداران البرز و مرکزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به اتفاق خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و هیات همراه  مورخ ۳۰ بهمن (امروز) از بخشی از آزادراه کمربند جنوبی تهران واقع در استان‌های البرز و مرکزی بازدید کرد.

طی این بازدید، وزیر راه و شهرسازی با حضور در تقاطع آزادراه غدیر و جاده ماهدشت با عزیزالله شهبازی، استاندار البرز و سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی دیدار کرد و در خصوص مسایل پیرامون این آزاد‌راه به مشورت و گفت‌وگو پرداخت.

گفتنی است که این کمربند به طول ۱۵۸ کیلومتر است که در چهار قطعه تعریف شده و با اجرای آن بخش مهمی از ترافیک استان‌های تهران، البرز و قزوین به این محور آزادراهی انتقال داده شود.

این آزادراه در محدوده چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی واقع شده است و در ۵۰ کیلومتری قزوین واقع در آزادراه قزوین – کرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر ورامین به طول ۱۵۸ کیلومتر تعریف شده است .

مسیر این آزادراه که از غرب شهر آبیک شروع می‌شود پس از حدود ۴۵ کیلومتر از طریق تقاطع غیر همسطح از راه اصلی اشتهارد – ماهدشت عبور کرده و در کیلومتر ۹۰ با راه اصلی و آزادراه تهران – ساوه تقاطع دارد .

پس از آن در کیلومتر ۱۲۰ با راه اصلی و آزادراه تهران – قم تقاطع داشته و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به مسیر آزادراه قم – چرمشهر – گرمسار در محدوده شهر چرمشهر ورامین متصل می‌شود.

این آزادراه تکمیل کننده آزادراه شماره ۲ که از مرز بازرگان در غرب کشور شروع و تا مرز سرخس در شرق کشور تعریف شده است.

توسعه کریدور بین‌المللی آزادراهی شرق به غرب، توسعه کریدور بین‌المللی آزاد راهی شمال به جنوب، تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراه‌های غرب و جنوب شرق کلان شهر تهران، کاهش طول مسیر، کاهش بار ترافیکی آزادراه قزوین – کرج – تهران ، کاهش زمان سفر برای وسیله نقلیه سبک تا ۹۰ دقیقه و نیمه سنگین تا ۱۱۰ دقیقه، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌های به ویژه در محدوده شهر تهران و افزایش ایمنی و مطلوبیت سفر و کاهش سوانح رانندگی از جمله اهداف اجرای این طرح است.

صرفه جویی ۷۰۰ میلیون لیتر مصرف بنزین، یک هزار و ۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل، کاهش ۴/۵ میلیون لیتری تولید گازهای گلخانه ای، صرفه جویی ۷۴ هزار میلیارد ریالی در زمان سفر، صرفه‌جویی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی مصرف بنزین وصرفه جویی ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی مصرف گازوئیل از مزایای بهره برداری از این آزادراه است.

آزادراه جنوبی تهران در کریدورهای بین المللی حمل و نقل شرق – غرب در جاده ابریشم و شمال و جنوب شبکه بزرگراهی آسیایی واقع شده که اتصال این آزادراه به شبکه آزادراهی داخل کشور از طریق مرند – بازرگان به ترکیه و راه های بین المللی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که این بازدید به منظور بررسی تمامی جزئیات به منظور آمادگی جهت افتتاح و بهره برداری از این آزاد‌راه در روز ۷ اسفند مصادف با 13 رجب سالروز ولادت با سعادت مولود کعبه حضرت امیر المومنان علی (ع) انجام شده است.