شناسهٔ خبر: 9002 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

جزئیات قرار‌داد توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن با شرکت فرانسوی/ تجربه موفق شرکت فرانسوی در ۵ کشور/ مزایای اقتصادی و اجتماعی ایستگاه‌های چندمنظوره

مراسم امضا قراداد توسعه ايستگاهای اصلی راه آهن  ايران توسط فرانسه مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران از تجربه موفق شرکت فرانسوی در ساخت ایستگاه‌های چند منظوره برای مصر٬ هند٬ مراکش٬ فرانسه و ایتالیا خبر داد و گفت: در تجربه‌های خارجی نشان می‌دهد این ایستگاه‌ها تبدیل به منطقه‌ای بکر شهری برای سرمایه‌گذاری شدند.

وحیدعلی قارداشی در  گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به قرار‌داد توسعه ایستگاه‌های اصلی ریلی کشور بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ارپ (AREP) فرانسه گفت: ۴ رویکرد اصلی توسعه ايستگاه‌های چند منظوره، توسعه بر مبناي حمل و نقل همگانی، پوشش راه آهن‌های تندرو و پوشش راه‌آهن‌های حومه‌ای از جمله رويكردهاي اساسي در مطالعات صورت گرفته در اين زمينه بوده است که با انعقاد این قرارداد برای اولین بار ایستگاه‌های چند منظوره در کشور ایجاد می‌شود و علاوه بر قطارهای سنتی٬ قطارهای حومه‌ای و قطارهای تندرو در این ایستگاه‌ها می‌توانند تردد کنند.

مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: افزون بر انواع قطارها در ایستگاه‌های چندمنظوره امکان دسترسی مترو٬ ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی هم ایجاد می‌شود تا دسترسی به این ایستگاه‌ها هم از بیرون شهر و هم از داخل به آسانی صورت بپذیرد.

وی با بیان اینکه در قرارداد مذکور سه ایستگاه تهران٬ قم و مشهد به ایستگاه‌های چند منظوره مبدل می‌شوند٬ یادآور شد: برنامه داریم که با کسب تجربه از شرکت ارپ (AREP) فرانسه در این سه ایستگاه٬ سایر ایستگاه‌ها را هم با استفاده از توان داخلی توسعه دهیم.

استفاده بهینه از اعتبارات؛ دلیل عقد قرارداد با شرکت فرانسوی

قارداشی ادامه داد: به این دلیل از تجربه خارجی استفاده شد که از اعتبارات بهره‌برداری بهینه شود. ایستگاه‌های راه‌آهن معمولا در مناطق محروم شهر ساخته می‌شوند و با اجرای این قرارداد توسعه‌ای این ایستگاه‌ها مورد بازآفرینی قرار می‌گیرند؛ در تجربه‌های خارجی ایستگاه‌ها پس از اجرای طرح تبدیل به منطقه‌ای بکر شهری برای سرمایه‌گذاری شدند و بعد از آن با حضور فعال بخش خصوصی رونق گرفتند.

وی وجود فضای پیاده‌روی و تفریحی را در ایستگاه‌های چندمنظوره ضروری برشمرد و ادامه داد: به این دلیل که جمعیت بسیار بالایی در این مناطق تردد دارند ارزش تجاری ایستگاه‌ها نیز ارتقا می‌یابد که تمامی این موارد در راستای بهینه کردن فضا است و شرکت ارپ (AREP) فرانسه تجربیات خود را در این جهت به ما منتقل می‌کند.

این مقام مسئول در شرکت راه آهن با بیان اینکه ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن ۲۰ ماهه توسعه می‌یابد و ارزش این قرارداد ۷ میلیون یورو است به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در این قرارداد تصمیم گرفته شد که به‌جای مطالعه کوتاه و اجرای طولانی مدت طرح از پکیج موفق شرکت‌های اروپایی استفاده کنیم تا این مشاوره بتواند همه جنبه‌های یک پروژه را در نظر داشته باشد و پیمانکاران داخلی در کوتاه‌مدت‌ترین زمان ممکن اگر مشکل نقدینگی وجود نداشته باشد٬ این پروژه را اجرایی کنند.

تجربه موفق شرکت فرانسوی در ساخت ایستگاه‌های چند منظوره برای ۵ کشور

وی با بیان اینکه یکی از اهداف دعوت از این شرکت فرانسوی انتقال دانش است٬ اظهار کرد: امیدواریم این پروژه الگوی مناسب برای سایر پروژه‌ها و طرح‌ها در حوزه حمل و نقل باشد چراکه در این پروژه سعی شده به انحای مختلف از توان و ظرفیت داخلی استفاده شود؛ ضمن اینکه به این دلیل با شرکت ارپ (AREP) فرانسه قرارداد امضا شد که این شرکت توانسته در کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت مثل مصر٬ هند٬ مراکش٬ فرانسه و ایتالیا پروژه‌های مشابه را با موفقیت اجرا کند و استفاده از تجربه این شرکت برای ما امتیاز بسیار خوبی است.

مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: شاید این پروژه را می‌توانستیم در سطح پایین‌تر و ضعیف‌تر با تحقیقات فنی اجرایی کنیم ولی با این کار هیچ‌گاه دانش آن به داخل کشور منتقل نمی‌شد و این قرارداد نخستین قرارداد با یک شرکت خارجی در زمینه ساخت ایستگاه‌های چندمنظوره به شمار می‌آید.

وي با بيان اينكه طراحي ايستگاه چندمنظوره مشهد با هدف دسترسي آسان بين انواع مدل‌هاي حمل و نقل درون شهري و برون شهري و ايجاد امكان پذیرش قطارهاي برقي تهران- مشهد است به پایگاه خبری وزارت راه گفت: بهينه‌سازي طرح جامع محوطه ايستگاه راه‌آهن مشهد با رويكرد توسعه سايت این ايستگاه و بررسي و طراحي ترمينال ۲ آن پس از طراحي ايستگاه راه آهن تهران مدنظر است.

قارداشي یادآور شد: بهينه سازي محوطه ايستگاه راه آهن قم با رويكرد توسعه سايت این ايستگاه و اتصال مستقيم به حرم حضرت معصومه (س) و ارتقاي ايستگاه كنوني قم براي پذيرش قطارهای حومه‌ای تهران و قطارهای تندروي تهران- قم- اصفهان از سرفصل‌هاي ديگر قرارداد راه‌آهن ايران و طراح فرانسوي است./

نظر شما