شناسهٔ خبر: 90260 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:

بررسی دلایل عدم مقاومت ساختمان‌های مهندسی‌ساز سی‌سخت توسط مركز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازی

زلزله سیسخت مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل کمیته‌ای با محوریت مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برای بررسی دلايل عدم مقاومت ساختمان‌های مهندسی‌ساز سی‌سخت خبر داد.

پژمان نیک‌‌اقبالی، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه قبلا در سال ١٣٦٨ زلزله‌ای به قدرت ٥/۶ ريشتر در شهر سی‌سخت به وقوع پيوست كه آسيب‌های فراوانی در سطح این شهر به دنبال داشت، گفت: پس از این زلزله موضوع مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با رعايت آئين‌نامه‌های مرسوم در كشور و با نظارت سازمان نظام مهندسی و كنترل ساختمان استان با جديت پيگيری و اجرايی شد.

وی افزود: علی رغم این اقدامات در بازديد ميدانی مشاهده شد كه اكثر ساختمان‌هايی كه در ۳۰ سال اخير با نظارت نظام‌‌مهندسی و رعايت آئين‌‌نامه‌‌‌ها احداث شده‌‌‌اند در جريان زلزله اخير آسيب ديده‌‌اند.

وی ادامه داد: به این منظور و با دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد كميته ويژه‌ای با محوريت مركز تحقيقات راه، ساختمان و مسكن وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود و ضمن آسيب‌شناسی به بررسی دلايل عدم مقاومت ساختمان‌های مهندسی‌‌ساز بپردازد تا نسبت به ارائه الگوی مسكن، مصالح و سازه متناسب با شرايط زمين‌‌‌ساختی محل و قدرت تخريبی گسل‌ها قبل از شروع عمليات نوسازی و بهسازی اقدام شود.