شناسهٔ خبر: 90283 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حذف موازی کاری در پایانه های مرزی با اجرای مدیریت یکپارچه مرزی

11.jpg مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از حذف موازی کاری در پایانه های مرزی با اجرای مدیریت یکپارچه مرزی و مدیریت واحد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر مرزها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(راهداری آذربایجان‌غربی)، ارسلان شکری در جلسه بررسی بیمه های حذف و اصلاح نقاط پرحادثه به عنوان سرمایه گذاری در طرح ها با شرکت نمایندگان بیمه مرکزی و کارگروه ساماندهی بیمه گفت: از سال ۹۵ تاکنون مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی در اختیار گمرک بود و به سبب تعدد فرآیندها، قوانین و دستگاه‌های مرتبط و همچنین توسعه سخت افزاری مرزها، کمتر شاهد تحرک پذیری و توسعه نرم افزاری بودیم، همچنین هر دستگاه رویه و فرآیند قانونی خاص خود را داشت و بعضاً وجود موازی کاری بین دستگاهی منجر به کاهش چابکی پایانه‌های مرزی شده بود.

وی ادامه داد: بر این اساس دولت تصمیم گرفت بار دیگر مدیریت هماهنگ و یکپارچه پایانه‌های مرزی با هدف ایجاد امکانات بیشتر و توسعه صادرات به وزارت راه و شهرسازی واگذار که در این راستا و برای بهبود شرایط و رفع مشکلات مرزها باید به مدیران کل اختیارات داده شود.

شکری با اشاره به تدوین قوانین و دستورالعمل هایی جهت استقرار و نحوه مدیریت مرزها گفت: ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزها تایید و کارگروه ویژه مرزی تشکیل شده است.

این مقام مسئول در خصوص تقسیم بندی فیزیکی پایانه های مرزی گفت: پایانه های مرزی به دو بخش ایست اجباری و اختیاری و پس کرانه های موجود تقسیم شده است بطوریکه مکان فیزیکی ادارات و ارگانها برحسب نیاز و اولویت مشخص شده همچنین در بحث طرح های توسعه ای و فیزیکی با حضور تمام نمایندگان ایست اجباری ادارات تصویب و به زودی جهت اجرا و پیمان سپاری انجام می شود.

شکری تصریح کرد: بعضی از قسمت ها همانند غرف که نیازمند پشتیبانی هستند در قسمت های ایست اختیاری یا اجباری مانند بیمه و یا صرافی در بحث های گردشگری لحاظ می شوند و نهایتا بر اساس این دستورالعمل چهارچوب کاملا مشخص شده و ادارات اجباری مستقر و مابقی نیز برحسب نیاز امورات واگذاری طبق قوانین و دستورالعمل سایر ادارات همانند بیمه براساس قوانین بیمه مرکزی اتفاق می افتد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به هم مرز بودن استان با سه کشور از مهمترین دریچه های ورود کالاهای اساسی به کشورمان است، بیان نمود: در مرزها اقداماتی که صورت می گیرد به زبان رسمی کشور ایران به زبان کشور مقابل و زبان انگلیسی اطلاع رسانی می شود و بیمه نیز باید موارد نیاز را به زبان های لازم ترجمه و در اختیار مسافرینی که از مرز تردد می کنند قراردهد.