شناسهٔ خبر: 90290 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گلستان خبر داد

تشکیل کمیته‌ای مشترک برای حل مشکلات راه‌آهن ایران و ترکمنستان/ تلاش برای استقرار مراکز تجاری و شهرک‌های صنعتی مشترک در اینچه‌برون/ اهتمام وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احیای خلیج گرگان

سفر وزیر راه و شهرسازی به گلستان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای مشترک برای حل مشکلات راه‌آهن ایران و ترکمنستان گفت که تاکنون بسیاری از مشکلات دو کشور برای از سرگیری مراودات تجاری برطرف شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر خود به استان گلستان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری حاضر شد و با بیان اینکه یکی از مشکلات خط ریلی اینچه‌برون، کوتاه و بلند بودن عرض خط آهن به طول تقریبی ۲۰۰ متر بود گفت: این مشکل با برطرف شدن موانع حقوقی به زودی برطرف می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که تاکنون مانع بهره‌برداری کامل از مرز ریلی و خط آهن اینچه‌برون شده، چگونگی اتصال خطوط ریلی ایران و ترکمنستان است. قوس ریل در ایران بیشتر از ترکمنستان است و در زمان بهره‌برداری اعلام شد این عریض شدن خطوط در داخل خاک ترکمنستان اتفاق خواهد افتاد. در برخی نقاط این خط آهن، ریل ایران باید متناسب با خط ریلی کشور ترکمنستان و عریض‌تر باشد که هنوز این مشکل وجود دارد.

اسلامی ادامه داد: با برطرف کردن مسائل موجود بین ایران و ترکمنستان تلاش می کنیم زمینه استقرار مراکز تجاری و شهرک های صنعتی مشترک در اینجه برون فراهم شود.

وی با اشاره به عزم جدی دولت برای تجهیز لجستیکی اینچه‌برون گفت: ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه تجارت در این منطقه از راهبردهای وزارت‌ راه و شهرسازی است تا با ایجاد یک شهر جدید روند رشد اقتصادی گلستان بهبود یابد.

 وی به اهتمام وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احیای خلیج گرگان و میانکاله اشاره کرد و گفت: اجرای هر تصمیمی در میانکاله و خلیج گرگان منوط به تصمیم "کارگاه مدیریت و هماهنگی تالاب‌ها" است و پس از اتخاذ تصمیم در شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست رویکردهای پیش‌بینی شده اجرا خواهد شد. خلیج گرگان در نتیجه پسروی آب، دست و پنجه کردن با خشکسالی و ورود انواع فاضلاب روزهای ناخوشی دارد و در اندیشه اجرای طرحی دقیق برای بازگشت به شکوه سال‌های نه چندان دور است.
کم توجهی به دریا و پهنه های آبی مانند خلیج گرگان و فراگیری باور بی تفاوتی به این نعمت نیلگون از اواخر دوران قاجار به بعد سبب شد فعالیت مخرب بشر در این مناطق گسترش یافته و در کنار تغییرات جوی و اقلیمی زمینه نابودی زیستگاه های ارزشمند فراهم شود. خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

وزیر راه و شهرسازی به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و تعدادی از وزرا و معاونان برای افتتاح چند طرح و شرکت در جلسه اقتصاد مقاومتی صبح امروز شنبه به استان گلستان سفر کرد.