شناسهٔ خبر: 90325 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

حفاظت از محیط‌زیست و کاهش مصرف انرژی، برنامه تصمیم‌سازان و مهندسان برای ساخت و ساز باشد/تولید سیمان‌های پوزولانی و کاهش اثرات زیست‌محیطی سیمان در دستورکار

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بر اساس طرحی که به وزارت راه و شهرسازی ارایه شده، کارخانه‌های سیمان به سمت تولید سیمان‌های پوزولانی می‌روند و در ساخت‌و‌سازهای ابنیه و ساختمان‌های دولتی استفاده از سیمان‌های پوزولانی توصیه می‌شود.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر نقش توامان تصمیم‌سازان و مهندسان در بهبود کیفیت ساخت‌و‌ساز، با توجه به رعایت موضوع‌های مرتبط با محیط‌ زیست و همچنین قوانین و ضوابط موجود تاکید کرد و آن را نقشی سازنده و تاثیرگذار برای منافع ملی و منافع عمومی مردم، برشمرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ایجاد شرایط توسعه پایدار در کشور را برعهده تصمیم‌سازان و مهندسان عنوان کرد و افزود: مهندسان در کنار تصمیم‌سازان همواره در طول تاریخ، مرکز ثقل توسعه در کشور بودند و بخش عمده‌ای از توسعه و آبادانی با توان و تلاش این عده، محقق شد.

شکرچی‌زاده بر نقش مهندسان و تصمیم‌سازان در حفاظت از جان انسان‌ها تاکید کرد و گفت: تجربه‌های دوران مهندسی کشور و توسعه‌های رخ داده حاکی از آن است که برخی از توسعه‌های ایجاد شده، جزو توسعه‌های پایدار نبوده و به عنوان توسعه‌های نامتوازن نقش سویی در محیط‌ زیست و حتی نابرابری اجتماعی داشتند و همین دلایل سبب شده تا توسعه پایدار که به عنوان عدالت بین نسلی شناخته می‌شود به مرور به فراموشی سپرده شود.

وی تصریح کرد: رسالت مهم مهندسان در قرن آینده که قرن پانزدهم هجری شمسی است پرداختن به توسعه متوازن و پایدار در سراسر ایران زمین با بهره‌گیری از توانمندی‌های ارزشمندی است که در بدنه مهندسی کشور وجود دارد. همچنین توسعه پایدار زمانی محقق خواهد شد که در تعامل سازنده با جهان بیرون بوده و در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به اجرا درآید.  

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مخاطراتی همچون سیل، زلزله، فرونشست، آتش‌سوزی و امثالهم را از جمله مخاطرات و چالش‌های دهه‌های پیش‌روست دانست و گفت: در دهه‌های گذشته ساخت‌وسازهایی که در کشور رخ داد، بدون رعایت ضوابط و توجه به مخاطراتی همچون سیل، زلزله، فرونشست، آتش‌سوزی و همچنین کمبود آب و امثال آن بود، در عین حال بخش عمده‌ای از قوانین و مقررات رعایت نشدند که این‌ها عمده چالش‌هایی است که وظیفه تصمیم‌سازان و مهندسان است تا نسبت به اصلاح آن‌ها گام موثری بردارند.

شکرچی‌زاده بر رعایت اخلاق حرفه مهندسی و مسئولیت اجتماعی تصمیم‌سازان و مهندسان در این رابطه تاکید کرد و افزود: در عین حالی که باید معیشت مهندسان تامین و شأن آنها از سوی تصمیم‌سازان و مسئولان رعایت شود، در مقابل باید جامعه مهندسی، توجه و حساسیت بیشتری نسبت به حقوق مردم و جامعه داشته باشند و تنها حقوق کارفرما را ملاک‌عمل قرار ندهند.

وی رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان را راهکاری برای تامین منافع عمومی جامعه و حقوق شهروندی برشمرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، چالش دهه‌های آینده را موضوع انرژی برشمرد و گفت: شواهد حاکی است که ساخت‌و‌سازهایی که تاکنون انجام شده، بدون توجه به موضوع کاهش مصرف انرژی بوده و مهندسان در این موضوع، غفلت کردند.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم مهندسان کشور به طور عام توجه به محیط‌ زیست و به طور خاص توجه به مساله صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌هاست.

شکرچی‌زاده ادامه داد: یک موضوع مهم که به ویژه برای مهندسان بسیار مهم خواهد بود این است که در تولید و مصرف بتن که یکی از مصالح مهم ساختمانی است رعایت موضوع محیط زیستی را از نظر دوام بتن و استفاده از مصالح جایگزین بتن، ملاک‌عمل قرار بدهند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تولید سیمان‌های پوزولانی در کاهش اثرات زیست‌محیطی سیمان را بسیار تاثیرگذار برشمرد و گفت:  مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اخیرا طرحی را آماده و به وزارت راه و شهرسازی ارسال کرده است. بر اساس آن طرح، کارخانه‌های سیمان به سمت تولید سیمان‌های پوزولانی می‌روند و در ساخت‌و‌سازهای ابنیه و ساختمان‌های دولتی استفاده از این نوع سیمان‌ها توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: استفاده از سیمان‌های پوزولانی از نظر ارزش محیط‌ زیستی بسیار حائز اهمیت است و همچنین باید مهندسان از خواص این نوع از مواد افزودنی معدنی در بتن آگاهی یافته و روز به‌روز، تولید و استفاده از آن را گسترش بدهند.

وی با تاکید بر اینکه رسالت همگی مهندسان حفظ و حراست از منافع ملی کشور است، گفت: توجه به محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در ساخت و ساخت‌ها می‌تواند در راستای حفظ منافع ملی و منافع عمومی مردم و رعایت مصلحت نسل‌های آینده که در این سرزمین ادامه حیات خواهند داشت، اثرگذار باشد.