شناسهٔ خبر: 90419 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) ساماندهی می‌شود/همکاری وزارت راه در اجرای طرح مسکن ارزان قیمت با ظرفیت‌های بانک رسالت

امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک قرض‌الحسنه رسالت وزیر راه و شهرسازی تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) را گامی موثر برای آن منطقه مهم زیارتی برشمرد و همکاری وزارت راه با بانک رسالت را در اجرای مسکن ارزان‌قیمت برای دهک‌های کم‌درآمدی با استفاده از ظرفیت‌های توامان بانک و وزارت راه، برشمرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری برای احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در گفت‌وگو با خبرنگاران، اعلام کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت راه و بانک رسالت امضا شد، هر خانواری حداقل ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه دریافت می کند که بازپرداخت آن ۵ ساله و کارمزد آن حداکثر ۴ درصد است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این تفاهم‌نامه مشمول دهک‌های یک تا ۳ درآمدی و با اولویت جوانان تازه ازدواج کرده که نیازمند تامین مسکن هستند، می‌شود. در این رابطه وزارت راه و شهرسازی شهرها را تعیین و بر اساس زمین‌هایی که پیش‌بینی شده است، خروجی‌ها با مشارکت و ظرفیت‌های اجرایی بانک از طریق شبکه بزرگ اجتماعی که به آن بانک پیوسته است، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

اسلامی در خصوص تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) که ۱۱ اسفند ۹۹ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصویب شد، گفت: بعد از سال‌ها، طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) تصویب شد که اتفاق مبارکی است. این طرح تفصیلی و پلاک به پلاک معرفی شده، سه مشخصه اصلی دارد که اجتناب از مجاورت‌زدایی و ساماندهی و سازماندهی آن است. همچنین، برای بازگشایی کمترین تخریب به بافت باید انجام شود. بخش‌هایی که تاکنون تخریب شده باعث تاسف است اما بافت‌هایی که باقی مانده‌اند باید هرچه سریعتر ساماندهی و نوسازی شوند.

به گفته وی، پهنه‌بندی حرایم زیارت و هم‌پیوندی حرم با شهر (ایده حرمشهر) بر اساس الگوی ساختاری تار و پود، تسهیل و ترغیب استمرار سکونت پایدار مجاوران در محدوده از طریق ارتقای کیفیت اجتماعی فضا، ارتقاء خدمات عمومی و ارائه ضوابط و مقررات متناسب به منظور نوسازی بافت توسط ساکنان؛ تقویت زمینه‌های حضور و اقامت طیف متنوع اقتصادی، اجتماعی زائران در محدوده پیرامون حرم و همچنین دسترس‌پذیری و تحرک مناسب و کنترل شده برای بافت (مجاوران و زائران) با اولویت پیاده‌مداری و توجه به مراتب تشرف از جمله اصول و سیاست‌های بنیادین طرح ویژه به مثابه خطوط هدایت کننده این طرح است که در تمام فرآیند تدوین تا اجرا، باید مورد توجه تمام نهادهای ذی‌ربط  قرار گيرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری و بارگذاری در محورهای حرم نباید انجام شود در بیان دلایل آن، گفت: حرم امام رضا(ع) کماکان کانون توجه مسلمانان است و اجازه نداریم میراث کارکردی و کاربری آن تغییر کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به زودی این طرح، ابلاغ می‌شود و همچنین در تعامل بین مسئولان استانی و شهری و  یکپارچه با شورای‌عالی شهرسازی و معماری موضوع، بررسی شده است. همچنین، تمامی تخلفات احصا شده و با یک انتظام‌بخشی همه جانبه کار پیش خواهد رفت و در یک زمان بندی فشرده و هرچه سریعتر آن را اجرایی خواهیم کرد تا هرچه سریعتر پیرامون حرم از این وضعیت بلاتکلیفی خارج شود.