شناسهٔ خبر: 9072 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی مطرح کرد:

آخرین وضعیت قطار برقی مشهد - تهران و خط آهن مشهد - گرگان/ ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و روستایی در خراسان رضوی

بازدید مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی از پایگاه خبری مدیر کل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی از احداث ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی و شریانی در سال ۹۳ و کلنگ‌زنی عملیات ساخت قطار برقی مشهد – تهران در هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیر کل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی با حضور در پایگاه خبری درباره آ‌خرین وضعیت پروژه‌های راه و مسکن این استان توضیحاتی ارائه کرد. وی احداث ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی و شریانی در سال ۹۳ و کلنگ‌زنی عملیات راه‌اندازی قطار برقی مشهد – تهران را از شاخص‌ترین برنامه‌های این اداره کل از آغاز فعالیتش اعلام کرد و گزارشی از روند پیشرفت مسکن مهر در این استان ارائه داد که متن این گفتگو در ادامه آمده است:

  • آقای عبداللهیان،شاخص ترین فعالیت های اداره راه وشهرسازی خراسان رضوی در حوزه راهسازی کدام است ؟

احداث ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۰۰ کیلومتر راه شریانی و اصلی بخشی از فعالیت‌های این اداره کل در سال ۱۳۹۳ محسوب می‌شود. این رقم در سال ۹۲ در حوزه راه روستایی حدود ۱۳۰ کیلومتر بود که خود نشان‌دهنده شتاب بالای فعالیت اداره کل خراسان رضوی در این حوزه نسبت به سال ۹۲ است. افزایش مشارکت ما با دهیارها و خیرین راهساز و همچنین ایجاد تفاهمات جدید با حوزه معاونت راه روستایی یکی از دلایل مهم افزایش این شاخص در سال ۹۳ به شمار می‌رود. ما همچنین در حوزه راهداری نیز مرمت و بازسازی یکهزار و ۸۰ کیلومتر راه را داشتیم که در مقایسه با سال ۹۲ افزایشی ۳۰۰ کیلومتری داشته است.

  • در بخش ریلی چطور؟ با توجه به متوقف شدن روند ساخت راه آهن خواف – هرات و شروع دوباره آن فکر می‌کنید تا پایان امسال این پروژه به نتیجه قابل توجهی برسد؟

با توجه به تأخیر به وجود آمده در روند ساخت پروژه به دلیل تعویض پیمانکار امیدواریم عملیات ریل‌گذاری بخشی از این خط آهن که مربوط به مرز کشورمان است با بودجه‌ای ۵۰ میلیارد تومانی تا پایان امسال تکمیل شود. کلنگ‌زنی عملیات راه‌اندازی قطار برقی مشهد – تهران هم از اولویت‌های این اداره کل در سال جاری است که به احتمال زیاد در هفته دولت با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی در استان انجام می‌شود. عملیاتی شدن مراحل راه‌اندازی قطار مشهد – گرگان در سال ۹۴ نیز از برنامه‌های مهم دیگر ما است که سعی داریم به زودی آن را آغاز کنیم.

  • آقای عبداللهیان در حال حاضر روند اجرایی قطعه سوم آزادراه حرم تا حرم با توجه به شروع عملیات اجرایی آن از ماه‌گذشته چگونه است؟ آیا ما شاهد افتتاح بخش دیگری از این محور تا پایان امسال خواهیم بود؟

در حال حاضر تجهیزات کارگاه این عملیات کامل و بخشی از زیرسازی آن آغاز شده است، از آنجایی که وزارت راه و شهرسازی نیز با جدیت مسئله تأمین اعتبار و مراحل ساخت آن را دنبال می‌کند باید بگویم تمامی تلاش ما بر این است که تا پایان سال ۹۴ شاهد این امر البته تنها در بخشی از این آزاد راه باشیم.

  • استان خراسان رضوی در حوزه مسکن فعالیت‌های متعددی در دست اقدام دارد. تا پایان سال چند واحد مسکن مهر استان آماده تحویل به متقاضیان می‌شود؟

تلاش می‌کنیم ۸۰ درصد واحدهای باقی مانده  مسکن مهر استان تا پایان سال و ۲۰ درصد دیگر آن در سال آینده به متقاضیان تحویل داده شود. این امر نیز مشروط به اجرای دو شرط است: نخست برطرف شدن مشکلات زیربنایی و دیگری محقق شدن ارائه تسهیلات ۳۰ میلیونی به متقاضیان. البته در بخش مربوط به مشکلات زیربنایی وزارتخانه آماده کمک‌رسانی است.

بحث دیگری هم که در این حوزه در اداره کل دنبال می‌کنیم ایجاد سامانه املاک و مستغلات است که در نهایت این بخش را از حالت سنتی خارج کرده و با هدف صرفه‌جویی در وقت و کاغذ آن را سیستمی خواهد کرد.

یکی از مسائل حاشیه‌ای استان شما بحث پدیده است، آیا اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی در رسیدگی به این پرونده دخالتی دارد ؟

وظیفه ما بر اساس دستورات شورای عالی معماری و شهرسازی اجرای مصوبات کمیسیون ماده ۵ در این حوزه است که این امر نیز نیاز به تهیه تمامی اسناد و مدارک لازم از سوی مسئولان پدیده دارد. امیدواریم هرچه زودتر این مدارک تهیه شود تا شکل قانونی آن طی شده و به نتیجه برسد. اداره ما در بخش حقوقی این پرونده نیز دخالتی نکرده و رسیدگی به آن را بر عهده ارگان‌های مربوطه می‌داند./

نظر شما