شناسهٔ خبر: 90875 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه وشهرسازی:

دانش‌گرایی و شایسته‌سالاری مبنای انتصاب مدیران آینده است/توانمندی‌های مدیران و کارشناسان ارتقا می‌یابد

برگزاری دومین نشست کانون ارزیابی مدیران آینده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی نخستین وزارتخانه‌ای است که آموزش مدیران آینده را در دستور کار قرار داده است بر دانش‌گرایی و شایسته‌سالاری به عنوان مبنایی برای انتصاب مدیران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نعمت‌الله ترکی معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در  دومین نشست کانون ارزیابی مدیران آینده ضمن تاکید بر حفظ نیروهای انسانی توانمند به عنوان سرمایه‌های بزرگ کشور، گفت: با برگزاری آزمون تلاش خواهیم کرد تا گامی برای آموزش و ارتقای مدیران آینده برداریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تحقق اهداف سازمانی را در گرو ساماندهی نیروهای انسانی برشمرد و افزود: با اخذ مصوبه شورای راهبردی توسعه مدیریت در وزارتخانه، گام اساسی برای ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی برداشته شد که در این راه، حمایت وزیر راه و شهرسازی بسیار موثر بود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نیروهای انسانی فراوانی در مجموعه بزرگ وزارت راه و شهرسازی در بخش ستاد، استان‌ها و سازمان و شرکت‌های تابعه مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: با آسیب‌شناسی‌ها این نتابج حاصل شد که بعضا بی‌انگیزگی در بخش‌های کارشناسی، بدنه و مدیران وجود دارد که باید با تلاش برای آموزش از آن بی‌انگیزگی‌ها کاسته شود. به همین دلیل نیز با موافقت وزیر راه و شهرسازی آموزش و تربیت نیروی انسانی و مدیران آینده در دستور کار قرار گرفت.

به گفته ترکی، با  اخذ مجوز تشکیل کانون ارزیابی مدیران و کارشناسان آینده تلاش شد تا در بخش نخست، ارزیابی شایسته‌سالاری در حوره‌های مدیریتی در رده‌های مدیران پایه، میانی و ارشد انجام شود که اینکار با حضور مدیران انجام شد و همگی مدیران در رده‌های مختلف نتیجه کار خود را مشاهده کردند. در همین خصوص نیز معین شد که چه بخش‌هایی نیاز به آموزش، و چه بخش‌هایی نیاز به پشتیبانی نیروهای انسانی دارد تا در نهایت به موضوع دانش‌گرایی و شایسته سالاری در انتصاب‌ها دست یابیم.

ببینید|برگزاری دومین نشست کانون ارزیابی مدیران آینده

وی اهداف فعالیت‌های کانون ارزیابی مدیران آینده را دو هدف کلان عنوان کرد و گفت: در کانون ارزیابی، در وهله نخست آینده مدیران طراحی و روشن و شفاف می‌شود و با اینکار عملا مبنای انتصاب‌ها، دانش‌گرایی و شایسته‌سالاری خواهد شد همانطور که در کشورهای پیشرفته نیز شاهد شایسته‌سالاری و انتخاب های تخصصی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: هدف دیگر جلوگیری از خروج مدیران توانمند از وزارتخانه خواهد بود.

ترکی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها حدود ۱۲۰ نفر از مدیران توانمند در سنوات مختلف از بدنه وزارتخانه جدا و در سازمان ها و وزارتخانه های دیگر مشغول به فعالیت شدند بر حفظ نیروهای توانمند تاکید کرد و گفت: پیشنهادی در قالب طرح تربیت و آموزش مدیران آینده بر مبنای شایسته‌سالاری تهیه شده و زمانبندی اجرای آن نیز تعیین شده است. در مرحله نخست، از معاونان تخصصی استان‌ها بیش از ۱۰۰ نفر انتخاب و آموزش آنها آغاز شد. مقرر است تا پایان مردادماه آموزش تخصصی و عمومی مدیران انتخاب شده و به اتمام برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در نظر است تا در پایان دولت اعلام کنیم که وزارتخانه هم اکنون مدیرانی تربیت کرده است که می‌توانند خدمات مناسبی را برای آینده وزارتخانه ارایه دهند.

ترکی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی نخستین وزارتخانه‌ای است که تربیت و آموزش مدیران آینده را در برنامه قرار داده است که امید است این شیوه الگویی برای سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای شایسته‌گزینی باشد.