شناسهٔ خبر: 91008 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

افزایش ۳۰ درصدی تولید واگن نسبت به سال قبل/ ۷۸۸ دستگاه واگن به جمع ناوگان کشور در سال ۹۹ افزوده شد

برگزاری مراسم اتصال راه‌آهن به متروی تهران برای نخستین بار در کشور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۹۹ هدفگذاری جهت تولید ۲ هزار واگن انجام شده بود، گفت: به‌رغم همه مشکلات، توانستیم ۷۸۸ واگن را به جمع ناوگان ریلی کشور تولید و اضافه کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح اتصال ایستگاه راه‌آهن تهران به شبکه مترو که نخستین بار در کشور انجام شده است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در سال ۹۸ با تکیه بر توان داخلی و استفاده از توانمندی مهندسان کشورمان توانستیم در بخش تولید داخل گام‌های بزرگی برداریم و با تکیه بر استعدادهای خود در بحث تولید واگن به خودکفایی برسیم.

وی گفت: حاصل این اقدامات آن بود که مانع ورود هرگونه واگن و ریل از خارج کشور شویم و به همین جهت تولید داخل را در دستور کار خود قرار دادیم و امسال نیز ۷۸۸ دستگاه واگن را به بخش ناوگان داخلی اضافه کردیم.

 اسلامی تأکید کرد: هدف‌گذاری ما در تولید واگن ۲۰۰۰ دستگاه بود که به عمد سقف آن را بالا گرفتیم تا بتوانیم ظرفیت خود را در این بخش افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درحوزه تولید واگن نسبت به مدت مشابه سال قبل صنعت ریلی کشورمان ۳۰ درصد افزایش داشته است. این افزایش تولید واگن در بخش‌های باری مسافری لوکوموتیو بوده و تمامی آن از صفر تا ۱۰۰ بر عهده شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بوده است. ما به توان این شرکت‌ها اعتماد کرده‌ایم و هم‌اکنون اجرای آن به یک رویه تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: اکنون سازوکارهای خوب و جا افتاده‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در حال حاضر نیز شرکت‌های تولیدکننده ریلی توانستند در این حوزه توان خود را افزایش دهند.

 اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث بهسازی و نوسازی خطوط اصلی ریلی کشور نیز اقدامات بسیار مؤثری انجام شده است. اکنون نیز با ارتقاء ایمنی و تأمین تجهیزات توانستیم در این حوزه هم اقدامات مؤثری را انجام دهیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی بر علیه کشور نتوانست مانع توسعه این صنعت شود که با اتکا به توان خود و با به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا، اقدامات مؤثر و باکیفیتی در این بخش انجام شده است.

وی درباره اهم اقداماتی که در سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد، اظهار کرد: ۷ پروژه اتصال ریلی به مرکز استان‌ها باقی مانده که در سال گذشته ۵ پروژه به مرکز استان متصل شده‌اند و این ۷ پروژه در ماه‌های آغازین سال آینده به مرور متصل خواهند شد.

اسلامی با بیان اینکه ۴ مرکز استان کردستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و همچنین تکمیل خط میانه به تبریز محدوده بستان‌آباد به ایستگاه خاوران تا پایان بهار متصل می‌شود، افزود: ابر پروژه راه‌آهن مسیر چابهار به زاهدان به طول ۷۲۰ کیلومتر در حال ساخت است. بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور است که حلقه‌های مفقوده در کریدورهای شمال به جنوب را برطرف خواهد کرد که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.