شناسهٔ خبر: 91034 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل دریایی در هفته ای که گذشت

اعمال سیاست های تنبیهی برای جلوگیری از ماندگاری کالا در بنادر/لزوم ایفای نقش حاکمیتی سازمان بنادر به بهترین شکل در بنادر/ ایجاد قابلیت پذیرش کشتی‌بیش از ۱۸ هزار TEU در بندر شهید رجایی/برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت بنادر کشور به ۵۰۰ میلیون تن/ توافق با قطر برای ایجاد خط مسافری لنگه-دوحه/ احداث ۲۶ پست اسکله شناور مسافری در استان‌های جنوبی/ ورود بخش دوم تجهیزات از سوی هندی ها به چابهار

بنادر و دریانوردی اهم اخبار در حوزه حمل و نقل دریایی در هفته ای که گذشت را می توان به برنامه ۵ ساله برای افزایش ظرفیت بنادر کشور به ۵۰۰ میلیون تن دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخباری که در هفته آخر اسفند در حوزه بنادر ودریانوردی به وقوع پیوست به شرح زیر است.

اعمال سیاست های تنبیهی در قالب تعرفه برای جلوگیری از ماندگاری کالا در بنادر

عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بازه زمانی۳۰ تا ۴۵ روزه، بهترین مدت زمان برای ماندگاری کالا در بنادر است، گفت: کالاها باید سریعا تخلیه، ترخیص و به کف بازار برسند. فرهاد منتصر کوهساری در رابطه با مقوله دپو یا ماندگاری کالا در بنادر کشور، اظهار داشت: اگر بتوانیم مدت ماندگاری کالا در بنادر را طی یک بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵ روزه در بنادر ایران مدیریت و شرایط را برای چرخش کالا فراهم کنیم، این مسئله می‌تواند خیلی تاثیر مثبتی بر روند فعالیت‌ها داشته باشد. هرچه ماندگاری کالا کاهش یابد و به میزان منطقی و استاندارد برسد منافع مردم، سازمان بنادر، بخش خصوصی اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان و نیز سرمایه گذاران حفظ می‌شود.

پهلوگیری همزمان ۳فروند کشتی ۴۰هزار تنی دربندرشهید باهنر

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: برای نخستین بار در ۱۲ سال گذشته، ۳ فروند کشتی بالای ۴۰ هزار تن با هدف فعالیت‌های صادراتی در بندرشهید باهنر پهلوگیری کردند. حمیدرضا محمد حسینی تختی اظهارداشت: با شروع عملیات بارگیری همزمان  این ۳ کشتی اقیانوس پیما با طول بیش از ۲۰۰ متر در بندر شهید باهنر انواع کالاها از جمله آهن آلات، محصولات ساختمانی، مواد غذایی و مواد معدنی صادر می شود.

سازمان بنادر باید نقش حاکمیتی خودش را در بنادر به بهترین شکل ایفا کند

وزیر راه و شهرسازی گفت: با شیوع ویروس کرونا که همه دنیا را متاثر کرد و ایران هم بخشی از آن بود، در بخش تجارت داخلی به خصوص صادرات شاهد عملکرد مثبتی در بنادر کشور بودیم. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نشست سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی که در محل این سازمان برگزار شد با اشاره به اینکه علی‌رغم همه مزاحمت‌هاو دشمنی‌ها علیه ایران، کشور در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ رشد اقتصادی متفاوتی را تجربه کرد، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا که همه دنیا را متاثر کرد و ایران هم بخشی از آن بود و بعضی مسائل مربوط به سیاست‌های داخلی کشور در بحث تجارت، در بخش تجارت داخلی به خصوص صادرات شاهد عملکرد مثبتی در بنادر کشور بودیم و این مساله جای قدردانی و تشکر را دارد.

ایجاد قابلیت پذیرش کشتی‌ با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU با تکمیل فاز سوم پایانه کانتینری شهید رجایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌تا پایان بهمن ماه امسال، ۱۱۲ میلیون تن انواع کالاهای بازرگانی از بنادر تجاری کشور جابه‌جا شده است. محمد راستاد در حاشیه همایش سالانه مدیران این سازمان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در سال جاری، به رغم شرایط سخت ناشی از کرونا و تحریم‌های ظالمانه، طرح‌های توسعه‌ای به خوبی دنبال شد. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اهداف برنامه‌های سازمان بنادر در سال ۱۴۰۰، از تکمیل توسعه فاز سوم پایانه کانتینری بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، بندر شهید رجایی قابلیت پذیرش کشتی‌های با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را خواهد داشت.

برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت بنادر کشور از ۲۸۵ به ۵۰۰ میلیون تن در یک برنامه ۵ ساله

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: چرخه تولید و تجارت در بنادر بازرگانی کشور، علی رغم تحریم‌ها و شیوع گسترده کرونا، متوقف نشده است. محمد اسلامی در حاشیه همایش سالانه مدیران سازمان بنادر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی که حمل ونقل تجاری در بنادر جهان درسال ۲۰۲۰، بر اثر کرونا حدود ۹ و نیم درصد کاهش عملکرد داشته است، کاهش ۱۹ درصدی عملیات در بنادر ایران، علاوه بر تاثیرات کرونا، تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه بوده که امر طبیعی و مثبت قلمداد می‌شود. عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه" جریان سرمایه‌گذاری در بنادر شمال و جنوب کشور، فعال است، افزود: طی ۱۴ سال گذشته، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری شده است که عمده آن از سال ۹۵ اتفاق افتاده است.

تعرفه های بندری رقابتی می شود

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه هیچ گونه مشکلی برای انجام عملیات پذیرش و ارسال کالا در بنادر وجود ندارد، گفت: در حال حاضر زیر ساخت های لازم برای انجام عملیات تخلیه و بارگیری کالا از طریق بنادر کشور مهیا است.روانبخش بهزادیان با اشاره به اینکه این سازمان در سال های گذشته، اقدامات گسترده ای در توسعه و ظرفیت سازی بنادر برای پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل کالا از جمله واردات، صادرات و ترانزیت مدنظر قرار داده است، اظهار داشت: در حال حاضر زیر ساخت های لازم برای انجام عملیات تخلیه و بارگیری کالا از طریق بنادر شمالی و جنوبی کشور مهیا است. وی افزود: ظرفیت کل بنادر کشور در حال حاضر بیش از ۲۴۰ میلیون تن است که با اتمام طرح های توسعه در اغلب بنادر، این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های تعهد شده، اولویت سازمان بنادر است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اولویت این سازمان تا پایان دولت دوازدهم، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های تعهد شده است. محمد راستاد در نشست سالانه مدیران این سازمان، اظهارداشت: سازمان بنادر در حال اجرای پروژه‌های بزرگ و تحول آفرین است؛ لذا ضرورت دارد مدیران بنادر به کیفیت و سرعت اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها اهتمام جدی داشته باشند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق ادوار گذشته، سازمان بنادر برای سال آینده هم بیشترین منابع را به بخش سرمایه اختصاص خواهد داد، خاطرنشان کرد: سرعت دادن به اجرا و توجه به برنامه زمان‌بندی، از تحمیل هزینه مضاعف جلوگیری می‌کند.

توافق ایران و قطر برای ایجاد خط مسافری لنگه-دوحه پس از توقف کرونا

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه ها سازمان بنادر و دریانوردی از قول مساعد قطری‌ها برای حل مشکل زمان زیاد انتظار شناورهای ایرانی در لنگرگاه‌های بنادر قطر خبر داد. خسرو سرایی در رابطه با اولین نشست مجازی کمیته مشترک همکاری های بندری و دریایی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر، ضمن تاکید بر لزوم تقویت همکاری های بندری و دریایی بین دو کشور، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و شرکت موانی قطر به عنوان نهادهای حاکمیتی در حوزه بندری و دریایی باید با هم افزایی مناسب، تمام تلاش خود را به کار گیرند تا زمینه فعالیت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران و قطر فراهم شود.

احداث ۲۶ پست اسکله شناور مسافری در استان‌های جنوبی

عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در سال جاری، ۱۲۸ پروژه مطالعاتی و اجرایی در قالب ۱۶۶ قرارداد، با اعتبار بیش از ۲۰ هزار ریال اجرایی شده است. محمدرضا الهیار درباره اقدامات این معاونت در سال ۹۹، اظهارداشت: ارتقای سامانه‌های اطفای حریق بنادر بازرگانی و بنادر کوچک با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، در دست اجراست که با عملیاتی شدن این پروژه، همه بنادر بازرگانی و اصلی کشور به سامانه‌ اطفای حریق مجهز می‌شوند. عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی بهره‌برداری از شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی نفتی را یکی دیگر از اقدمات این سازمان در سال ۹۹ عنوان کرد و گفت: بخش اول فاز سوم توسعه ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی، شامل احداث دو پست اسکله و پسکرانه مرتبط، بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جمع آوری ۳ هزار مترمکعب و ۲۶ تن زباله از سطح آب و بستر حوضچه‌های بندر گیلان

در سال جاری ۳ هزار مترمکعب و نزدیک به ۲۶ تن زباله از سطح آب و بستر حوضچه های بندر گیلان حاصل از عملیات لایروبی جمع آوری شده است. علی خدمتگزار؛ معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به معضلات و تاثیرات مخرب زباله‌های شناور در دریا، اظهار داشت: امروزه زباله‌های شناور در منابع آبی اعم از رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاها و حتی آب‌های ساحلی به عنوان یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی محسوب می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به صنعت توریسم دریایی و اقتصاد دریا محور وارد کند.

ضرورت هماهنگی ایران، روسیه و هند برای رونق اقتصادی و پویایی ترانزیت

عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: واردات تجهیزات بندری در چابهار به منظور تأمین نیازها و ارائه خدمات هرچه بهتر است. فرهاد منتصر کوهساری در رابطه با آخرین وضعیت قرارداد منعقد شده با طرف هندی در بندر شهیدبهشتی چابهار، اظهار داشت: قرارداد اصلی هنوز اجرا نشده چرا که طرف هندی متعهد شده بود در راستای تأمین تجهیزات به مبلغ ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد و اگر این تأمین تجهیزات صورت گیرد در راستای قرارداد اصلی مبادرت شده است. وی ادامه داد: مناقصه‌های برای تأمین تجهیزات در هند برگزار شد و شرکت‌های چینی و اروپایی نظیر آلمان وارد مذاکره شدند و در مناقصه شرکت کردند و در نهایتا شرکت هندی به عنوان اولین شرکت، تجهیزات را ساخت و به بندر چابهار حمل کرد که شامل ساخت دو دستگاه موبایل ساحلی ۱۴۰ تنی بود.

افزایش سرعت لایروبی آبراه خورموسی با پیوستن یک فروند شناور لایروب هاپر ساکشن

لایروبی مسیر دسترسی آبراه خورموسی با پیوستن یک فروند شناور لایروب هاپر ساکشن افزایش یافت و فاز نهم پروژه لایروبی آغاز شد. عادل دریس؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: با پیوستن یک فروند لایروب هاپر ساکشن با ظرفیت اسمی ۵۵۰۰ متر مکعب که پیمانکار اجرایی این پروژه آن را به خدمت گرفته، روند لایروبی مسیر بار داخلی آبراه خورموسی وارد مرحله تازه‌ای شد. دریس اظهار امیدواری کرد: با بهره‌گیری از این شناور میزان روزانه لایروبی به ۱۰ هزار متر مکعب برسد و روند مرحله به مرحله لایروبی مسیر آبراه شتاب بگیرد. مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام(ره) در خصوص مزایای ناشی از لایروبی گفت: پس از اتمام لایروبی مسیر کانال دسترسی آبراه خورموسی، علاوه بر تعمیق و ارتقای ایمنی آبراه، مدت زمان انتظار کشتی‌ها و در نتیجه ضریب اشغال اسکله‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و اسکله‌های مجتمع بندری امام خمینی(ره) پذیرای تعداد شناورهای بیشتری خواهد بود.

افزایش ایمنی تردد کشتی‌ها با بهره‌گیری از علائم کمک ناوبری بنادر مازندران

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: ایمنی تردد کشتی‌ها با بهره‌گیری از علائم کمک ناوبری بنادر مازندران افزایش پیدا کرده است. محمد تقی انزان پور اظهار داشت: با اقدامات انجام گرفته در سال جاری در راستای بهبود زیرساخت‌های ایمنی دریایی، خوشبختانه ارائه خدمات به کشتی‌های متردد در آبراهه‌های دریایی بنادر نوشهر و فریدونکنار با رعایت الزامات ایمنی، عملیات‌های دریایی مربوط به ورود و خروج کشتی‌ها با موفقیت و بدون سانحه به انجام رسیده است. وی تأمین بویه‌های جدید از جنس پلی‌اتیلن، جایگزینی سیستم روشنایی و چراغ بویه‌ها با سیستم‌های مدرن و بروز دارای قابلیت تنظیم از طریق نرم‌افزار و کنترل و پایش‌های مستمر وضعیت علائم کمک ناوبری را از جمله اقدامات شاخص انجام گرفته در این زمینه برشمرد.

کاهش خسارات ناشی از سیلاب با ساخت راه دسترسی بندر نوشهر

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: با ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و ساماندهی رودخانه ماشلک، از خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های احتمالی پیشگیری خواهد شد. محمدتقی انزا‌ن‌پور از احداث دیوار حفاظتی به‌طول یک‌هزار و ۲۰۰ متر در مسیر راه دسترسی بندر نوشهر و همچنین شیب شکن‌ها در بستر رودخانه ماشلک خبر داد و گفت: این دیواره و شیب شکن‌ها با هدف ساماندهی رودخانه ماشلک نوشهر و جلوگیری از سیلاب‌های احتمالی در مسیر پروژه راه دسترسی احداث خواهد شد.  وی بیان کرد: پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به‌طول ۲ کیلومتر و با هدف دسترسی از کمربندی نوشهر به بندر و بالعکس از سال ۹۸ اجرایی شد.

ورود بخش دوم از تجهیزات تخلیه و بارگیری به بندر چابهار از سوی هندی ها

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ورود دومین محموله تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری بندر چابهار از سوی طرف هندی به این بندر خبر داد‌. بهروز آقایی با تشریح جزئیات ورود دومین محموله تجهیزات بندری به چابهار از سوی هند، اعلام کرد: ورود این تجهیزات در راستای تعهدات قرارداد سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه گذار هندی در چابهار است که بخش دوم آن شامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی به ارزش ۷.۵ میلیون دلار است. این تجهیزات هیچگونه محدودیتی در تخلیه و بارگیری انوع کالاها ندارد.