شناسهٔ خبر: 9109 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

آخرین وضعیت تراک‌بندی راه‌آهن تهران-مشهد/ آغاز عملیات تراک‌بندی دو مسیر تهران - قم و تهران - کرج

مصاحبه با سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت تراک‌بندی راه‌آهن تهران - مشهد گفت: عملیات تراک‌بندی دو مسیر تهران - قم و تهران - کرج هم اکنون آغاز شده است.

سعید محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تراک‌بندی راه‌آهن تهران - مشهد گفت: در حال حاضر تمام تست‌های بهره‌برداری این پروژه از گرمسار تا نیشابور انجام شده و حد فاصل تهران تا گرمسار نیز در مرحله گرم‌کردن خطوط و آماده کردن ریل برای آزمایش است و امیدواریم هرچه سریع‌تر سیستم تراک‌بندی تهران- مشهد بهره‌بردای کامل شود.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه سیستم تراک‌بندی و ATC مکمل یکدیگر هستند٬ افزود: پروژه‌هایی که در خصوص افزایش ایمنی باشد در اولویت شرکت راه آهن است و سیستم تراک‌بندی و ATC علاوه بر تضمین ایمنی٬ ظرفیت سیر در خطوط را به دو برابر افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در هر حال حاضر راه آهن هر مسیر ریلی که دو خطه باشد سیستم تراکبندی را عملیاتی می‌کند ادامه داد: هر مسیری هم که تک خط باشد موضوع بازگشایی ایستگاه‌ها پیگیری می‌شود بر همین اساس قسمتی از مسیر تهران-کرج که اخیرا دو خطه شد عملیات تراک‌بندی آن آغاز شده است.

محمدزاده از انجام عملیات تراکبندی در مسیر تهران-قم خبر داد و توضیح داد: پیش از هرگونه عملیاتی ابتدا کار کارشناسی و سپس بر اساس بودجه تخصیصی برنامه‌ریزی مدونی صورت می‌گیرد تا تمام پروژه‌هایی که کار دو خطه کردن و تراکبندی آن آغاز شده عملیاتی شود و تمام پروژه‌ها در راه آهن در سبدهای گوناگونی تعریف شده و با توجه به بودجه یک به یک در حال اجرایی شدن است.

این مقام مسئول در شرکت راه آهن اظهار کرد: راه آهن برای افزایش ظرفیت٬ برنامه بعدی که پس از تراکبندی در دستور دارد٬ برقی کردن خطوط است که برقی کردن خط آهن تهران-مشهد فقط نیازمند تأمین اعتبار است.

وی بودجه مورد نیاز برای برقی کردن راه آهن تهران – مشهد را ۲ میلیارد دلار خواند و تأکید کرد: تمام برنامه‌های شرکت راه آهن در خصوص ارتقای ایمنی و افزایش ظرفیت سیر موجود است و بر این اساس طرح‌ها یک به یک در حال اجرایی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ ۲۸ اسفندماه سال گذشته سیستم کنترل اتوماتیک قطار ( ATC) در محور تهران – مشهد و همچنین تجهیز ۱۰ ایستگاه به سیستم علائم الکتریکی در شبکه ریلی کشور با حضور معاون اول رییس جمهور ، وزیر راه و شهر سازی، مدیرعامل راه آهن و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس به بهره برداری رسید.

سیستم کنترل اتوماتیک قطار برای اولین بار در راه آهن کشور به صورت کامل به دست متخصصان داخلی و بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا  پیاده سازی ،طراحی و ساخته شد و حاصل این تلاش کاهش هزینه ۵۰ درصدی نسبت به نمونه مشابه خارجی است./

نظر شما