شناسهٔ خبر: 91445 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر علمکرد بنیاد مسکن در زمینه احداث واحدهای مسکونی از ابتدای تاسیس

بیش از ۴ میلیون و ۵۷۷ هزار واحد مسکونی احداث، بهسازی و نوسازی شد/احداث ۲۸ هزار و ۵۵۰ واحد مسکونی توسط خیرین مسکن‌ساز

مسکن خیرین بنیاد مسکن علمکرد بنیاد مسکن در زمینه احداث، بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی نشان می‌دهد که از ابتدای تاسیس بنیاد تا کنون بیش از ۴ میلیون و ۵۷۷ هزار واحد، احداث شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دوران فعالیت خود تاکنون خدمات ویژه‌ای را در بخش‌های مختلف شهری و روستایی در زمینه احداث واحدهای مسکونی و همچنین عمران روستایی، همکاری با خیرین مسکن‌ساز انجام داده است.

بنا بر اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آن بنیاد در زمینه تولید و عرضه مسکن برای گروه‌های هدف در محورهای فعالیتی طرح مسکن محرومان، مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، طرح اقدام ملی مسکن، خیرین مسکن‌ساز، دفتر مشارکت‌های مردمی حساب ۱۰۰، بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب‌دیده از حوادث، نوسازی بافت در معرض خطر، طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، مسکن محرومان روستایی، مسکن دو معلول شهری از ابتدای فعالیت تاکنون در مجموع ۴ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۴۸۶ واحد را احداث، نوسازی و یا بهسازی کرده است. بنا بر اعلام آن بنیاد هم اکنون ۲۷۴ هزار و ۳۴۸ واحد مسکونی در حال اجراست و برنامه ساخت جدید واحدهای مسکونی برای امسال نیز به تعداد ۲۴۶ هزار و ۸۱۵ واحد گزارش شده است.

فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت و تامین مسکن شهری که شامل ساخت‌و‌ساز طرح مسکن محرومان در شهر، احداث مسکن در قالب طرح مسکن مهر، آمار ساخت‌وساز در طرح اقدام ملی مسکن، احداث مسکن توسط انجمن خیرین مسکن‌ساز و فعالیت‌های شرکت‌های تابعه در ساخت انبوه مسکن است، نشان می‌دهد که بخشی از اهداف کلان آن بنیاد، تامین شده است.

احداث حدود ۱۴۲ هزار واحد مسکونی شهری محرومان

در زمینه ساخت و ساز مسکن محرومان در شهر، از ابتدا تاکنون تعداد ۱۴۱ هزار و ۹۷۶ واحد مسکونی احداث شده است. برنامه ۱۴۰۰ تکمیل ۱۳ هزار واحد نیمه تمام انتقالی از سال قبل و احداث ۶ هزار واحد ساخت جدید است.

بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی مهر باقیمانده تحت مسئولیت بنیاد در حال اجراست

در زمینه طرح مسکن مهر تحت‌مسئولیت بنیاد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، برنامه‌ریزی برای۳۲۷ هزار و ۹۵۴ واحد مسکونی انجام شد که از این تعداد به تعداد ۲ هزار و ۷۳۸ واحد باقیمانده و در حال اجراست.

تامین زمین بیش از ۷۰ هزار واحد مسکن ملی توسط سازمان ملی زمین و مسکن

در زمینه طرح اقدام ملی مسکن، طبق آخرین برآوردها تعداد زمین اخذ شده از سازمان ملی زمین و مسکن برای این طرح ۷۰ هزار و ۴۸۴ واحد بوده است که با توجه به شرط واریز وجه اولیه متقاضیان و نیز تعداد زمین تامین شده تعداد ۲۵ هزار و ۷۰۹ متقاضی موثر شناسایی شده  و در برنامه ساخت، قرار گرفتند.

۲۸۵۵۰ واحد مسکونی توسط انجمن خیرین مسکن‌ساز احداث شد

این گزارش حاکی است که واحدهای مسکونی اتمام یافته توسط انجمن خیرین مسکن‌ساز و دفتر مشارکت‌های مردمی از سال ۱۳۸۳ تاکنون ۲۸ هزار و ۵۵۰ واحد بوده است. برنامه سال ۱۴۰۰ تکمیل ۵ هزار و ۹۹۵ واحد نیمه تمام و احداث ۳۸۰۰ واحد ساخت جدید است.

واحدهای مسکونی احداث شده توسط شرکت‌های تابعه بنیاد مسکن در زمینه ساخت انبوه مسکن نیز در مجموع ۷۸ هزار و ۶۵۷ واحد مسکونی بوده است. برنامه سال ۱۴۰۰ توسط شرکت‌های تابعه بنیاد مسکن در ساخت انبوه مسکن، تکمیل ۶ هزار و ۳۷۷ واحد نیمه‌تمام و احداث ۱۱ هزار و ۳۰۶ واحد ساخت جدید است.

گفتنی است، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ به منظور تامین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت، تشکیل شد.

اهم اهداف بنیاد مسکن طبق اساسنامه و قوانین مصوب مجلس شاملِ مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسكن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با  مشاركت، همكاری و خودیاری مردم و دستگاههای مختلف، تهیه طرح مجتمع‌های زیستی و واحدهای مسكونی ارزان قیمت و اجرای آن‌ها به طور مستقیم یا با مشاركت مردم و همكاری دستگاه‌های ذی‌ربط در روستاها و شهرها، تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد و آماده‌سازی آن‌ها، كمك در جهت تأمین مصالح ساختمانی كشور از طریق تهیه، تولید و توزیع، تهیه طرح‌های‌ هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و اجرای آن با مشاركت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت، تهیه و ارایه طرح‌های لازم برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آن‌ها با مشاركت مردم و هماهنگی با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، مطالعه و برنامه‌ریزی و اجرای مصوبه دولت مبنی بر ساخت دو میلیون واحد مسكونی روستایی طی دو برنامه پنج ساله توسعه كشور (ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسكونی روستایی) است.