شناسهٔ خبر: 9170 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دكتر پيروز حناچی با انتقاد از سياست‌های گذشته عنوان كرد؛

نابودی ۴ هزار هكتار از باغات تهران در ۱۰ سال گذشته/ عدم عمل به قوانين باعث تخریب فضای سبز و تحمیل تراکم شد

پیروز حناچی دبير شورای معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: سياست‌های غلط ساخت و ساز در ۱۰ سال گذشته، ۴ هزار هكتار از باغات تهران را به نابودی كشيد.

دكتر پیروز حناچی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی و معاون معماری و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاكید بر سیاست‌های غلط گذشته كه باغات بسیاری را به نابودی كشاند، گفت: طبق بررسی‌های شورای عالی معماری و شهرسازی و بنا به اظهارات رئیس كمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران و بنا به اظهارات رئیس كمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران تخمین زده می‌شود كه چیزی بین ۴ تا ۶ هزار هكتار باغات از بین رفته‌ و بررسی‌ها حاكی است كه تخریب حدود ۴ هزار هكتار باغات در تهران حتمی است. اینكه كیفیت هوای كلانشهر تهران كاهش پیدا می‌كند بی‌ارتباط با تخریب‌ها و ساختمان‌سازی‌های اخیر نیست.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با ارائه نمونه‌ای از باغات در كلانشهر تهران كه طی دهه اخیر به دلیل سیاست‌های غلط چیزی از آنها باقی نمانده است، افزود: در ابتدای دهه‌ای كه پشت سرگذاشتیم بسیاری از باغات در منطقه ازگل تهران بود كه نقش بسزایی در كیفیت هوای این منطقه داشت و از آن باغات در حال حاضر تقریبا چیزی باقی نمانده است و همه تبدیل به ساختمان‌های بلندمرتبه شده‌اند. سرعت تخریب‌ها از دو دهه پیش آغاز شد اما در دهه اخیر رشد چشمگیری یافت.

حناچی تاكید كرد: به طور طبیعی باغاتی كه در محدوده شهرها قرار می‌گیرند در معرض خطر هستند اما ۱۰ سال است كه بنا به پیشنهاد شورای دوم پیشنهادی ارائه شد و بر اساس آن با حفظ ۳۰ درصد از مساحت باغ و دادن تراكم مسكونی به آن در این سطح اشغال به عنوان برج باغ مابقی آن را حفظ كنیم. در حال حاضر پس از یك دهه از اجرای این ضابطه كه بعدها مصوب شد اثری از بسیاری از باغاتی كه با این ضابطه پروانه صدور گرفتند، موجود نیست.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در عمل قوانین مصوب در شورای عالی معماری و شهرسازی اجرایی نشدند و باغات از بین رفتند زیرا آنقدر بارگذاری زیاد و بدون كنترل انجام شد كه مجبور شدند برای تامین خدماتی از جمله پاركینگ حتی به عمق زمین نیز نفوذ كنند و سطح اِشغال را در زیرزمین تا حدود ۸۰ و حتی در برخی از موارد 100 درصد افزایش دادند  و در نهایت از آن ۷۰ درصدی كه برای باغات در نظر گرفته شد چیزی باقی نماند. با این تصمیمات هم فضای سبز را از دست دادیم و هم تراكم بیش از اندازه به شهرها تحمیل شد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: قطعا قبل از اینكه تهران و سایر شهرهای كشور به این وضعیت برسند اگر خبرگزاری‌های تخصصی و غیردولتی وجود داشتند، با نقد تصمیمات تك بعدی جلوی بسیاری از تصمیمات غلط گرفته می‌شد؛ بسیاری از تصمیماتی كه در دوره‌های مختلف در شورای عالی معماری و شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی گرفته شد و در مواردی نیز دستگاه‌های مجری به درستی آنها را اجرا نكردند، گرفته می‌شد و این صدمات جبران‌ناپذیر به سازمان فضایی (سیمای شهر) وارد نمی‌شد.

به گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، هرچقدر میزان وابستگی خبرگزاری‌ها به دولت كمتر باشد می‌توان امید بست تا آنها بیشتر به سمت تخصصی‌شدن بروند و با تخصصی شدن امكان تخطی احتمالی برخی از دستگاه‌های دولتی نیز از بین می‌رود.

وی در پایان گفت: خبرگزاری‌های تخصصی نیاز جامعه شهری هستند. شاید اگر چنین خبرگزاری‌هایی وجود داشت بسیاری از مشكلاتی كه هم‌اكنون در حوزه معماری و شهرسازی شاهد با آن روبه رو هستیم كمتر بود. اطلاع رسانی و نقد به موقع تصمیمات نقش بسیار اساسی در اصلاح روند تصمیمات مدیران دارد./

نظر شما