شناسهٔ خبر: 91744 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره ایمنی و ترافیک استان:

تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی سنگین مازندران

مازندران رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران عنوان کرد: در امسال و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، نظارت و کنترل بر عملکرد مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در این استان تشدید می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی(مازندران)،  ناهید شهرامی نیا گفت: در سال گذشته تعداد ۷۲هزار و ۱۱۳ خودرو به مراکز معاینه فنی سنگین مراجعه نموده که این رقم نسبت به سال ۹۸، به میزان ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد ۱۷هزار و ۵۳۰ دستگاه خودروی سنگین معادل ۲۴ درصد مراجعات به علت نقص در سیستم فنی مردود شده و گواهی معاینه فنی برای آنها صادر نگردیده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اشاره به این مطلب که مازندران دارای شش مركز معاينه فني خودروهای سنگين و نيمه سنگين فعال می باشد، تصريح كرد: به منظور ارتقای ايمنی تردد جاده ای و کاهش میزان آلودگی هوا،  اين مراكز  زير نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاسيس و راه اندازی شده اند تا به صورت مكانيزه و بدون دخالت كاربر،  نسبت به کنترل فنی خودروهای سنگین اقدام و برای آن دسته از خودروهايی كه فاقد نقص فنی می باشند برگه معاينه فنی صادر شود .

 شهرامی نیا اظهار داشت: در مراكز فوق الذكر، علاوه بر بازديدهای ظاهری شامل كيفيت آج لاستيك ها، شيشه ها و آينه ها، چراغ ها، كمربند ايمنی، كپسول آتش نشانی، باك ها، درب ها و موارد ایمنی داخل خودرو،  آزمون های مكانيزه شامل تست ترمز، لغزش جانبی چرخ ها، تست آلاينده ها، كيلومتر شمار و تست نور صورت می پذيرد.

وی افزود: با توجه به ارتباط سامانه معاینه فنی با سامانه صدور بارنامه و صورت وضعیت، خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، قادر به دریافت بارنامه برای حمل بار و صورت وضعیت جهت نقل و انتقال مسافر در محورهای مواصلاتی نخواهند بود.

 شهرامی نیا عنوان کرد: در نوروز ۱۴۰۰ تعداد ۳۰۱۳ دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین به مراکز استان مراجعه نموده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۸ درصد افزایش داشته است.

وی خاطر نشان ساخت: به منظور نظارت بهينه بر عملكرد مراكز، اين اداره كل ضمن انجام بازديدهاي سرزده و دوره ای از مراكز مذكور به صورت مستمر اقدام به پايش سامانه مراكز معاينه فنی سنگين نموده و در صورت مشاهده نواقص و تخلفات احتمالي، مطابق مقررات اقدام می نمايد.

 شهرامی نیا اظهار داشت: اميدواريم با انجام صحیح معاينه فنی خودروها و كنترل سلامت فنی آنها گام موثری در افزايش ايمنی سفرهاي جاده ای  و کاهش آلودگی های زیست محیطی برداشته شود .