شناسهٔ خبر: 91770 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌ کرمانشاه خبر داد

نصب و راه‌اندازی DME جدید فرودگاه کرمانشاه

مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه‌ کرمانشاه از نصب و راه‌اندازی DME جدید این فرودگاه خبر داد.

مجتبی بیاتی، مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از نصب و راه‌اندازی دستگاه جدید کمک ناوبری DME در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه خبر داد و گفت: پس از آن که دستگاه قدیمی DME فرودگاه به علت فرسودگی با اختلالاتی مواجه شد، تصمیم بر آن شد تا دستگاه جدید خریداری و نصب شود.

وی ادامه داد: خرید این دستگاه در سال ۱۳۹۷ انجام شد و پس انجام مراحل فنی نصب و بررسی عملکرد دستگاه توسط فلایت چک، سرانجام این دستگاه در مدار قرار گرفت.

بیاتی افزود: این دستگاه به همراه دستگاه کمک‌ناوبری DVOR کار می‌کند و این دو دستگاه نقش مهمی در جهت یابی هوایی هواپیماها دارند.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌ کرمانشاه، در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی، به غیر از DVOR/DME، سامانه‌های کمک ناوبری NDB و ILS Cat I نیز فعال هستند و به کمک این دستگاه‌ها، هواپیماها قادرند با دید افقی ۸۰۰ متر و یا بیشتر اقدام به نشست و برخاست در این فرودگاه کنند.

دستگاه DME یا Distance Measuring Equipment (وسیله اندازه‌گیری فاصله) یک دستگاه رادیویی است که فاصله هواپیما را تا یک ایستگاه زمینی محاسبه می‌کند. این دستگاه که فاصله هوایی هواپیما را  تا فرودگاه به صورت لحظه‌ای و دقیق اعلام می‌کند از مهمترین تجهیزات کمک ناوبری در ارایه سرویس‌های هوایی است.

به منظور دقت و اطمینان بیشتر در DME بر خلاف سیستم رادار که از مکانیزم ارسال امواج و انعکاس آن‌ها بعد از برخورد به مانع استفاده می‌شود، عمل انتقال امواج دو طرفه بوده بدین معنی که هم هواپیما و هم ایستگاه زمینی مبادرت به ارسال امواج می‌کنند. مدت زمان کل دریافت امواج رادیویی از هواپیما به ایستگاه زمینی و بالعکس اندازه‌گیری می‌شود تا از زمان کل، زمان تأخیر کم شده و نتیجه بر عدد ۲ تقسیم شود. از روی زمان بدست آمده می‌توان فاصله هوایی بین هواپیما و ایستگاه را محاسبه کرد و با فاصله به دست آمده و ارتفاع هواپیما، فاصله زمینی قابل محاسبه  است.

نصب سامانه‌های ناوبری هوایی در بیشتر کشورهای دنیا توسط کارشناسان شرکت سازنده و با نظارت آن‌ها انجام می‌شود، اما در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا، متخصصان داخلی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران موفق به نصب و راه‌اندازی این دستگاه با استفاده از دانش بومی شدند. 

گفتنی است دستگاه کمک ناوبری DME فرودگاه کرمانشاه در کمترين زمان و بدون توقف در عمليات پروازی نصب و عملياتی شد.