شناسهٔ خبر: 91815 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی جزئیات آماری سفرهای نوروزی را اعلام کرد

کاهش ۵۰ درصدی جا به جایی مسافر با ناوگان حمل ونقل عمومی در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به شرایط عادی

محمد اسلامی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به انجام كليه سفرهاي حمل و نقل عمومي برون شهري با كنترل هاي بهداشتي، با تشریح جزئیات آماری جابه جایی در ایام نوروز ۱۴۰۰ با وسایل حمل و نقل عمومی، از کاهش ۵۰ درصدی جابه‌جایی مسافر بين شهری نسبت به شرایط عادی انجام سفرها در سال ۹۸ خبر داد.

محمد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،با اشاره به آمار سفرهای انجام شده در نوروز ۱۴۰۰ گفت: در نوروز امسال در بازه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، مجموعا ۷.۷ ميليون نفر مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهري جا به جا شده اند كه شامل ۵.۴ میلیون مسافر جاده‌ای، ۱.۱ میلیون مسافر ريلي، ۸۱۵هزار مسافر هوايي و ۴۶۰ هزار نفر مسافر دريايي مي باشد كه منطبق با پيش بيني هاي اعلام شده وزارت راه و شهرسازي قبل از فرار رسیدن ايام نوروز بوده است.

وي ادامه داد: با توجه به آنكه نوروز ۱۳۹۹ ابتداي شيوع پاندمي  کرونا در كشور بود و تقاضا براي سفر به صورت قابل ملاحظه اي كاهش يافته بود، مبناي مقايسه با شرايط عادي، نوروز ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده است. همچنين وزارت راه و شهرسازي به منظور كاهش سفر، از اعلام و اطلاع رساني طرح ويژه نوروزي مانند سال هاي قبل خودداري كرد.

اسلامی با تاكيد به انجام سفرهای ضروری با رعایت پروتكل هاي بهداشتي افزود: كليه سفرهاي حمل و نقل برون شهري به صورت كنترل شده و بر اساس پروتكل هاي ابلاغي وزارت بهداشت انجام شده اند. با توجه به لزوم استعلام وضعيت سلامت متقاضيان سفر پيش از فروش بليت از سامانه سروا وزارت بهداشت، در بازه ۲۰ روزه مذكور و از میان کدهای ملی استعلام شده قبل از فروش بلیت به مسافران و ضمن بررسي مجدد آن پيش از موعد سفر، تست كرونای حدود ۲۲۴۰ نفر از متقاضيان مثبت بوده كه از سفر آنها جلوگيري به عمل آمده است.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی مناسب در ناوگان با کاهش ظرفیت پذیرش مسافر در هر سفر

وزیر راه و شهرسازی در تشریح جزییات سفرهای نوروزی گفت: يكي ديگر از اقداماتي كه در اجراي دستورالعمل هاي وزارت بهداشت صورت داديم رعايت فاصله گذاري اجتماعي در ناوگان بود، بدين صورت كه پذيرش مسافر در اتوبوس و قطار با ۵۰ درصد ظرفيت ناوگان و در پروازهاي داخلي با ۶۰ درصد ظرفيت هواپيما انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح جزییات سفرهای نوروزی گفت: يكي ديگر از اقداماتي كه در اجراي دستورالعمل هاي وزارت بهداشت صورت داديم رعايت فاصله گذاري اجتماعي در ناوگان بود، بدين صورت كه پذيرش مسافر در اتوبوس و قطار با ۵٠ درصدی ظرفيت ناوگان و در پروازهاي داخلي با ۶۰ درصد ظرفيت هواپيما انجام شد. كاهش ۸درصدي سفرهاي ريلي، ۲۲ درصدي سفرهاي هوايي و افزايش ۹ درصدي سفرهاي جاده اي و مقايسه آن با كاهش ۵۰ درصدي مسافران، گواهي بر رعايت فاصله اجتماعي در ناوگان و كاهش ضريب اشغال صندلي در هر سفر است.

تسریع در توزیع کالاها، افزایش ۶۰ درصدی حمل بار جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۰

وي همچنين در خصوص عملكرد حوزه حمل و نقل باري گفت: با وجود اينكه در نوروز ۱۳۹۹ محدوديت هاي زيادي بر حمل و نقل مسافري وارد شد، اما با توجه به لزوم برقرار ماندن شبكه توزيع كالا در كشور، میزان حمل بار نسبت به نوروز ۱۳۹۸ افزايش يافته بود. با اين حال عملكرد بخش باري در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به سال زمان مشابه در سال قبل رشد قابل توجهي داشته است.

عضو كابينه دوازدهم افزود: در ایام نوروز ۱۴۰۰ (۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین)،  يك ميليون و ۱۷۹ هزار سفر باری جاده‌ای با استفاده از کامیون‌ها انجام شده که ۱۸ ميليون و ۲۸۹ هزار تن بار جا به جا کرده است. این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۶۳.۲ و ۶۳.۴ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد سفرهای باری ریلی در این مدت بر اساس شاخص تناژ بارگیری شده ۲ میلیون و ۹۶۳ هزار تن و بر اساس شاخص تن-کیلومتر، یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون و ۸۵۴ هزار تن-کیلومتر بوده است. این ارقام به ترتیب نسبت به بازه ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ به ترتیب ۲۱.۶ و ۴.۲ درصد رشد داشته است.

تردد روزانه متوسط ۱ میلیون ۱۷۹ هزار و ۲۵۴ وسیله نقلیه در جاده های کشور

اسلامي در خصوص وضعيت تردد در جاده هاي كشور گفت: از ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ متوسط تردد روزانه بين استاني (ورود و خروج) ۱،۷۹۳،۱۰۱ وسيله نقليه ثبت شده كه نسبت به شرايط عادي ۱۶ درصد كاهش داشته است. همچنين مبدا بيشترين پلاك هاي مشاهده شده در جاده هاي كشور در اين بازه، توسط سامانه هاي هوشمند، از مبدا استان هاي تهران و البرز، خراسان رضوي، فارس، اصفهان، مازندارن و گيلان ثبت شده است.  بر اساس اطلاعات پلاك هاي ثبت شده تقريبا ۱۰ميليون و ۳۱۸ هزار پلاك خودرو در محورهاي برون شهري رويت شده كه ۹ميليون ۶۲۴ هزار پلاك متعلق به وسايل نقليه شخصي جاده ای بوده است. تخمين زده مي شود در حدود ۳۰ ميليون مسافر با خودروهاي شخصي در اين بازه در كشور سفر كرده اند.  این درحالی است که در مجموع ۷۱۹ هزار و ۲۵۴ سفر جاده‌ای با وسایل حمل ونقل عمومی شامل تاکسی های برون شهری، مینی بوس و اتوبوس با صورت وضعیت در کشور انجام شد.

رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل عمومي برون شهري

وزیر راه و شهرسازی به موضوع نظارت بر رعايت پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: "وزارت راه و شهرسازي نسبت به رعايت پروتكل هاي بهداشتي و اطمينان از اجراي كليه دستورالعمل هاي وزارت بهداشت براي كنترلهاي بهداشتي سختگيرانه عمل كرده است. علاوه بر ضدعفوني مكرر ناوگان و پايانه ها، الزام استفاده از ماسك توسط مسافران و غربالگري عمومي، نظارت جدي بر موارد ديگر به ويژه استعلام وضعيت ابتلا قبل از فروش بليت و حفظ فاصله اجتماعي مناسب در ناوگان را صورت داده ايم. اين امر حاكي از آن است كه هر مسافري كه با ناوگان حمل و نقل عمومي سفر كرده از فيلتر كنترل هاي بهداشتي در نظر گرفته شده عبور كرده است. همچنين در صورت مشاهده و گزارش هر گونه تخلف در عدم رعايت پروتكل ها و دستورالعمل ها براي انجام سفرها، به صورت سختگيرانه و بر اساس مقررات تدوين شده با متخلفين برخورد مي شود.

كنترل هاي بهداشتي در مبادي مرزي

اسلامي در خصوص اجراي پروتكل هاي بهداشتي در مبادي مرزي كشور افزود: با توجه به مصوبه ستاد ملي مديريت بيماري كرونا مبني بر همكاري نيروهاي جمعيت هلال احمر در مبادي مرزي كشور براي انجام  كنترل هاي بهداشتي، از اوايل اسفند در همكاري و مشاركت با وزارت بهداشت و وزارت كشور، برنامه ريزي لازم جهت استقرار اين نيروها در مبادي ورودي كشور اعم از پايانه هاي مرزي زميني، فرودگاه ها و بنادر داراي مسافران بين المللي انجام شد و فضاي لازم از سوي وزارت راه و شهرسازي در اختيار نمايندگان جمعيت هلال احمر جهت انجام كنترل هاي بهداشتي قرار گرفت.

وي در مورد چگونگي انجام كنترل هاي بهداشتي افزود: بر اساس پروتكل هاي بهداشتي مصوب، كليه مسافران ورودي از مرزهاي جاده اي ملزم به ارائه گواهي سلامت و عدم ابتلا به كوويد ۱۹ بوده كه در صورت تشخيص نمايندگان پايگاه هاي مراقبت بهداشت مرزي، مجددا مورد تست pcr يا تست سريع واقع مي شوند. همچنين بر اساس "دستورالعمل مراقبت مسافران مشكوك به ابتلا به بيماري كرونا در مبادي رسمي هوايي و دريايي" ابلاغي وزارت بهداشت، كليه مسافران هوايي و دريايي ملزم به ارائه تست  PCR منفي با اعتبار ۹۶ ساعته قبل از سوار شدن به هواپيما و شناور مي باشند و مسافراني كه از مبدا كشورهايي كه به تشخيص وزارت بهداشت در گروه كشورهاي پرخطر قرار مي گيرند به ايران سفر مي كنند، پس از ورود به كشور مجددا مي بايست مورد تست PCR در فرودگاه ها و بنادر قرار گيرند. در آخرين به روز رساني ليست كشورها، ۲۷ كشور در گروه كشورهاي پرخطر قرار دارند. همچنين پذيرش مسافر مستقيم و غيرمستقيمي كه ظرف دو هفته پيش از موعد سفر در يكي از كشورهاي گروه با شرايط ويژه قرار دارند، به دليل شيوع واريانت انگليسي به طور كلي ممنوع است كه بر اين اساس هم اكنون ورود از ۱۳ كشور به جمهوري اسلامي ايران ممنوع است.