شناسهٔ خبر: 91882 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

همه مصوبات ستاد ملی کرونا را رعایت کرده‌ایم/ محدودیت پذیرش مسافر آسیب سنگینی به شرکت‌های حمل ونقلی زده است

آغاز عملیات اجرایی احداث ٢٣٠٠ واحد مسکونی و خدماتی در اسلامشهر و شهریاربا حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه همه مصوبات ستاد ملی کنترل بیماری کرونا را رعایت کرده است، گفت: محدودیت پذیرش مسافر آسیب سنگینی به شرکت‌های حمل ونقلی زده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه ۸۰۰ واحدی شهید سردار سلیمانی واوان در جمع خبرنگاران، درباره میزان تطابق عملکرد این وزارتخانه با درخواست های وزارت بهداشت گفت: به صراحت اعلام می‌کنم، حتی یک درخواست وزارت بهداشت در مورد پرواز وجود ندارد که ما اجرا نکرده باشیم. هر چه که اعلام کردند و ستاد ملی کنترل بیماری کرونا تصویب کرده است را ما اجرا کردیم.

وی ادامه داد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که پروازهای بین‌المللی تحت معاهدات دوجانبه و چند جانبه هستند. برای قطع آن‌ها باید تشریفات حقوقی و قانونی انجام شود.  اما ما در این مورد مطابق ضوابط وزارت بهداشت و ستاد ملی کنترل بیماری کرونا عمل کردیم. به عنوان مثال، بنا به درخواست، پروازهای انگلستان متوقف شدند و ۳ روز پیش نامه نوشتند که وضعیت انگلیس تغییر کرده، بنابراین پروازها به وضعیت قبل باز خواهد گشت و با در دست داشتن تست منفی کرونا، مسافر می‌تواند بین دو کشور رفت وآمد کند.

اسلامی در ارتباط با محدودیت پذیرش مسافر در ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: از آبان ماه سال گذشته، اعلام کردند ظرفیت هواپیما ۶۰ درصد و اتوبوس و قطار ۵۰ درصد باشد. هیچ کجای دنیا این پروتکل اجرا نشده است. فقط ایران است که به این شکل عمل می‌کند و ما به آن پایبند بوده‌ایم. شرکت‌ها از این موضوع آسیب سنگین دیدند و اکنون هزینه و درآمد آن‌ها با هم همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: ما این شرایط را به خاطر سلامت جامعه به بخش حمل ونقل کشور تحمیل کردیم و پای آن هم ایستاده‌ایم و اگر یک یا دو مورد تخلف بوده حتما برخورد شده و این برخوردها ادامه خواهد داشت. مانند اتوبوسی که مسافران را بدون ماسک سوار کرد و یک شخص در آن می‌گفت در حرم ماسک نزنید. آن اتوبوس و آن شرکت جریمه شدند. امیدوارم آن کسانی که مسئولند، در مورد آن شخص که خلاف پروتکل و منویات مقام معظم رهبری اقدام کرده تصمیم بگیرند. ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و کوتاهی نخواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی در رابطه با کلیپی که در فضای مجازی در مورد پرواز هواپیمای قشم ایر با مسافران ایستاده منتشر شده است، گفت: آن هواپیما حداقل با ۱۲ صندلی خالی پرواز کرد.

وی افزود: در واپسین لحظات هواپیمای ایرباس A۳۲۰ دچار نقص فنی شده و هواپیمای ذخیره شرکت یک فروند Rj بوده است. در فرودگاه شرکت از مردم خواهش و التماس کرده است که حدود ۲۲ نفر از پرواز انصراف دهند که از حد مجاز سوار شدن ، یعنی ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما تخطی نکنند. متاسفانه تعداد قلیلی از مسافران پذیرفتند که من از آن‌ها سپاسگذارم. تعدادی به دلایلی نپذیرفتند و هواپیما به جای ۶۰ درصد، با ۸۰ درصد ظرفیت پرواز کرده است. این مساله اجتناب ناپذیر بوده، اما به قشم ایر تذکر داده شده است.