شناسهٔ خبر: 9194 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

سرعت باد در زابل به ۹۰ کیلومتر رسید/ غلظت گرد و غبار زابل ۴ برابر حالت بحران/ ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند/ توزيع رايگان ماسک بين مردم

گرد و خاک مدیرکل سازمان هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: با ادامه شرايط بحرانی و طوفانی در منطقه سيستان و بلوچستان مديران ارشد اين منطقه خواستار توجه بيشتر به مردم منطقه شده و درخواست كردند تا دستگاه‌های سنجش گرد و خاك در منطقه افزايش يابد.

محمدرضا امير مرادي در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت: در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان شاهد طوفان و گرد و خاك هستیم به طوری که سرعت ديد زير هزار متر و سرعت طوفان در اين منطقه ۹۰ كيلومتر در ساعت است.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اعلام وضعيت بحراني در منطقه سيستان و بلوچستان اعلام كرد: تاكنون بيش از ۸ نامه به استاندار فرستاده و نسبت به وضعيت بحراني هشدار داده‌ایم. بر این اساس با دستور استاندار ستاد بحران تشكيل شده است.

اميرمرادي با بیان اینکه اكثر طوفان‌ها مربوط به بادهاي شمالي استان است ادامه داد: نخستين جلسه ستاد بحران به منظور چاره اندیشی برای برون رفت از این مشکل تشكيل شد كه در این جلسه نیز نمایندگان سازمان هواشناسي نسبت به شرایط هشدار دادند. همچنین در این جلسه تصميم‌گيري شد تا ماسك‌هاي رایگان بین مردم توزيع شود.

وی با بیان اینکه ادارات منطقه زابل به جهت شدت بحران تعطيل شده كه اين تعطيلي تا پايان بحران در منطقه ادامه دارد افزود: غلظت گرد و غبار به ۱۵۷۷ ميكروگرم بر مترمكعب رسيده است كه تقريبا ۴ برابر بيش از حد بحران است.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به فاصله ۱۴۰۰ كيلومتری زابل تا چابهار افزود: پيش بيني ما اين است كه ارتفاع موج به ۳ متر برسد كه نسبت به حد استاندارد بيش از ۲ متر افزايش را شاهديم. سرعت باد نيز ۹۰ كيلومتر بر ساعت است كه بر اساس پيش‌بيني‌ها وضعيت از امروز كمي بهتر مي‌شود. كاهش دما را نيز ابتدا در شمال استان و سپس در استان‌هاي جنوبي خواهيم داشت.

وي با بیان اینکه تمامي كولرهاي آبي در اين منطقه از بين رفته‌اند گفت: تعدادي از هموطنان ما در این منطقه نيز به دليل مشكلات هوا در بيمارستان بستري شده‌اند و وضعيت زندگي در شهرهاي سراوان، خاش و... مناسب نيست.

اميرمرادي به جهت ادامه وضعيت هواي نامساعد در اين منطقه خواستار افزايش تعداد دستگاه‌هاي سنجش گرد و خاك در منطقه شد و از همكاري سازمان هواشناسي به دليل همكاري شايسته تشكر و قدرداني كرد.

عباسعلي سليماني مديركل روابط عمومي راه و شهرسازي استان سيستان و بلوچستان نيز در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت: بيشترين سرعت باد در نواحي مركز استان است كه سرعت آن به ۹۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد و شعاع ديد رانندگان كمتر از ۵۰۰ متر است.

وي افزود: در شمال استان وضعيت كمي بهتر است و پيش بيني مي شود وزش باد تا پايان هفته در استان ادامه داشته باشد. در زابل نيز هوا غبارآلود همراه با وزش باد شديد است.

مديركل روابط عمومي راه و  شهرسازي در ادامه وضعيت راه‌هاي استان را عادي اعلام كرد و گفت: تردد در همه محورهاي ارتباطي استان جريان دارد و هيچكدام از مسيرهاي ارتباطي بسته نيست.

سليماني تعداد بيماراني كه بر اساس طوفان چند روز اخير استان در بيمارستان بستري شده اند را بيش از ۶۰۰ نفر اعلام كرد و گفت: بيشتر اين بيماران به خاطر مشكلات تنفسي و ريوي در بيمارستان بستري هستند. /

نظر شما