شناسهٔ خبر: 9214 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورززیان در ملاقات سفير هندوستان مطرح کرد:

توسعه بندر چابهار در كريدور شرق از سياست‌های دولت یازدهم است/ نقش موثر ايران در تقويت كريدور حمل‌ونقل بين‌المللی شمال – جنوب

داوود کشاورزیان سفیر هندوستان برای هماهنگی‌های لازم و بررسی موارد قابل طرح در ششمين اجلاس شورای هماهنگی كريدور حمل‌ونقل بين‌المللی شمال – جنوب در هند با معاون وزير راه وشهرسازی ديدار و گفتگو كرد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ ونقل جاده‌اي، داودكشاورزيان ضمن تشكر از ميزباني دولت هند براي برگزاري اين اجلاس، اظهار کرد: هندوستان يكي از كشورهايي است كه با برخورداري از جمعيت بالا و تنوع قوميت‌ها به عنوان يكي از بزرگترين كشورها ي دموكراسي در دنيا شناخته شده و در زمينه توسعه اقتصادي و حمل‌ونقل و كريدورهاي ترانزيتي پيشرفت‌هاي خوبي در سال‌هاي اخير داشته است.

كشاورزيان با اظهار اميدواري از برگزاري اجلاس كريدور حمل‌ونقل بين‌المللي شمال – جنوب در توسعه مناسبات حمل‌ونقلي جاده‌اي و ترانزيتي ميان كشورهاي واقع در اين كريدور، افزود: جمهوري اسلامي ايران به همراه يك هيأت بلند پايه از وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازي و گمرك جمهوري اسلامي ايرن در اين اجلاس شركت و در زمينه ارتقاي سطح همكاري‌هاي حمل‌ ونقلي ميان دو كشور جمهوري اسلامي ايران و هندوستان به عنوان دبيرخانه كشور امين كريدور اعلام آمادگي می کند.

معاون وزير راه وشهرسازي گزارشي از وضعيت اقدامات انجام شده در زمينه تقويت كريدورهاي ترانزيتي از كشورمان ارايه و اظهار كرد: توسعه بندر چابهار در كريدور شرق يكي از سياست‌هاي دولت جمهوري اسلامي ايران است و در اين راستا معافيت‌هايي هم در نظر گرفته شده است تا تجار تشويق بشوند از اين بندر بيشتر از قبل استفاده كنند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: خط راه‌آهن ايران به كشورهاي تركمنستان و قزاقستان از طريق مرز اينچه ‌برون متصل شده است. پروژه راه‌ آهن تهرانرشت و آستارا و پروژه گرگان به خراسان رضوي در حال اجرا است كه  با افتتاح اين خطوط ريلي كمك موثري به حمل ‌ونقل ريلي در داخل كشور مي‌شود.

دكترسريواستاوا سفير كشور هندوستان در اين ديدار گزارشي از اقدامات انجام شده در برگزاري اجلاس آتي كريدور شمال – جنوب ارايه كرد و افزود: كشور جمهوري اسلامي ايران در اين كريدور از موقعيت ويژه‌اي برخوردار است و ارتباط ميان كشورهاي آسياي ميانه و روسيه و آسياي مركزي را به راحتي ميسر مي‌كند.

وی یاد اور شد: در صورت انجام اقداماتي در زمينه هماهنگي‌سازي ميان دستگاه‌ها و روان‌سازي تشريفات گمركي زمان توقف كانتينرها و كالاهاي عبوري كاهش مي‌يابد.

سفير كشور هندوستان افزود: از تمام كشورهاي عضو از جمله روسيه، عمان، آذربايجان، ارمنستان، قزاقستان، تاجيكستان، بلاروس، اكراين، سوريه، تركيه و بلغارستان دعوت به عمل آمده است تا در اين اجلاس شركت كنند.

وي با ابراز تمايل كشورش به الحاق به موافقت ‌نامه عشق‌آباد افزود: از كشورهاي عضو اين موافقت‌نامه از جمله عمان، ايران، تركمنستان و ازبكستان درخواست شده است تا در زمينه الحاق هندوستان حمايت و همكاري كنند.

محمدجواد عطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي  كه در اين ديدار حضور داشت نيز توضيحاتي در زمينه پيش‌نويس موافقت‌نامه ايران – هند و افغانستان ارايه كرد.

وی ادامه داد: دستور كار پيشنهادي دبيرخانه براي هفتمين اجلاس گروه‌هاي كارشناسي كريدور حمل‌ونقل بين‌المللي شمال – جنوب (۲۸-۲۷ جولاي ۲۰۱۵) و دستور جلسه  ششمين اجلاس شوراي هماهنگي كريدور حمل‌ونقل بين‌المللي شمال – جنوب (۲۹ جولاي ۲۰۱۵) براي همه كشورهاي عضو ارسال شده است.

حجم تجارت بين كشورهاي جمهوري اسلامي ايران و هندوستان حدود ۱۶-۱۵ ميليارد دلار در سال است كه حدود ۱۰ ميليارد دلار صادرات هندوستان به ايران و ۲ ميليارد دلار صادرات ايران به هندوستان است/.

نظر شما