شناسهٔ خبر: 9221 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

تسهیل دسترسی به بناها و مناظر تاریخی برای کم‌توانان جسمی

تسهیل دسترسی برای کم توانان جسمی پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه دو تن از هم دانشگاهیان خود اقدام به چاپ کتاب «تسهیل دسترسی به بناها و مناظر تاریخی برای کم‌توانان جسمی» کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بازدید از بناهای تاریخی و باستانی می‌تواند برای هر علاقمند یا فرد دیگری سرشاز از جذابیت و کسب اطلاعات باشد. اما گاهی یادمان می‌رود برخی از افراد جامعه هم هستند که به علت ناتوانی جسمی امکان بازدید از این بناها را که معمولاَ در مناطق پست و ناهموار واقع شده‌اند، ندارند.

شاید برای اکثریت این گروه از افراد هم بازدید از بناهای تاریخی و باستان خالی از لطف نباشد اما شرایط برایشان مهیا نیست.

به همین منظور، موسسه انتشارات دانشگاه تهران دست به چاپ کتابی برای کم‌توانان جسمی با عنوان «تسهیل دسترسی به بناها و مناظر تاریخی برای کم‌توانان جسمی» زده است.

این کتاب که سال گذشته (۱۳۹۳) در این دانشگاه به چاپ رسیده به قلم پیروز حناچی، سعید محمود کلایه و محمد غلام‌نژاد اساتید دانشگاه تهران است. 

کتاب مذکور در سه فصل با بررسی قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی ساختمان و اعلام برخی حقوق افراد کم‌توان جسمی در این قوانین به سراغ موشکافی از رهنمودهای اجرایی در بناهای تاریخی می‌رود.

در فصل نخست، به بررسی قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی در چهار کشور انگلستان، آمریکا، استرالیا و ایران پرداخته شده است.

فصل دوم در خصوص افزایش مهارت‌ها، برطرف ساختن موانع و شناسایی موارد مورد نظر مطالبی مطرح شده است و در فصل سوم کتاب به بناهای تاریخی و مناظر و محوطه‌های تاریخی اشاره شده است.

در بخش‌هایی از مقدمه این کتاب آمده است:

«برآورده ساختن نیازهای افراد کم‌توان در دسترسی آسان به این آثار، باید در اولویت نخست قرار گیرد چرا که همه انسان‌ها در دوره‌ای از زندگی خود نیازمند دسترسی آسان به این آثار خواهند بود. کودکان خردسال، مادران باردار، افرادی که کالسکه کودک خود را حمل می‌کنند یا افراد مسن‌تری که استفاده از پله‌ها برای آنها با دشواری همراه است، همگی نیازمند راهکارهایی خردمندانه به منظور تسهیل دسترسی از طریق طراحی کارآمد هستند.»

این کتاب در صفحات خود تصاویری به همراه دارد که نشان دهنده بناهای تاریخی و نحوه مشاهده افراد کم‌توان از این بناها است.

حناچی یکی از مولفان این کتاب معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی است.

کتاب «تسهیل دسترسی به بناها و مناظر تاریخی برای کم توانان جسمی» در ۱۹۶ صفحه و با قیمت ۱۲ هزار تومان از سوی موسسه انتشارات دانشگاه تهران وارد باز نشر شده است./

نظر شما