شناسهٔ خبر: 9224 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جلسه شورایعالی ترابری مطرح كرد:

پيگيري سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه/ تاكيد بر استراتژی مزیت رقابتی در حوزه‌ ریلی و دریایی/ بنادر تاریخی خاصیت خود را از دست داده‌اند

شوراي هماهنگی ترابری وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از فعالیت بنادر تاریخی ایران گفت: در حالی که این بنادر در گذشته یک پشتوانه تجاری و تاریخی داشتند اما عملا در حال حاضر خاصیتی ندارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندی در جلسه سه شنبه ۱۶ تیرماه یکصد و هشتاد و یکمین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: یکی از جلسات شورایعالی ترابری باید به روند اجرایی سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در حوزه های حمل و نقل و زیربنایی و برنامه‌های پشتیبان این بخش‌ها اختصاص یابد.

وی با اشاره به «توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار – خرمشهر با تأكید بر سواحل مكران» که یکی از بندهای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است گفت: یک گزارش مبنی بر اینکه در نهایت چند بندر در این مسیر بايد فعال باشد تهیه و در خصوص وضعیت بنادر متوسط در این مسیر تعیین تکلیف شود.

آخوندی با اشاره به اینکه باید یک فهمی از شبکه بنادر کشور داشته باشیم تاکید کرد: یکسری از بنادر کشور مانند بندر گناوه، درگهان، تیاب و لنگه از بنادر تاریخی به شمار می‌روند که بعد از تشکیل بنادر اصلی مانند بندر عباس از حیز انتفاع افتاده‌اند، این در حالی است که این بنادر در واقع یک پشتوانه تجاری و تاریخی داشتند اما عملا در حال حاضر خاصیتی ندارند.

وی ادامه داد: ما باید یک فهمی داشته باشیم تا در راستای توسعه دریایی جنوب کشور در محور چابهار- خرمشهر بنادر این محور و نحوه فعالیت‌ آنها مشخص شود؛ بنابراین تعیین تکلیف بنادر جنوب کشور موضوع بسیار مهمی است.

وزیر راه و شهرسازی، از بندر لنگه به عنوان یکی از بنادر تاریخی ایران یاد کرد و گفت: در حال حاضر این بنادر منفعل هستند و بهره‌وری گذشته خود را از دست داده اند، در حالی که ۵۰ سال پیش از بنادر فعال ایران بودند.

آخوندی در ادامه با تاکید بر استراتژی رقابت دریایی گفت: استراتژی مزیت رقابتی هم در حوزه دریا و هم در حوزه ریل باید مشخص شود تا بدانیم چگونیم می خواهیم با کشورهای جنوب خلیج فارس رقابت کنیم./

نظر شما