شناسهٔ خبر: 92247 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان تهران خبر داد:‌

پیاده‌سازی مدل BIM در بستر حمل و نقل جاده‌ای برای اولین بار در کشور

عکس معاونت مهندسی راه و شهرسازی استان تهران معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان تهرا ن از همکاری این اداره کل با دانشگاه صنعتی شریف در راستای پیاده سازی مدل BIM در بستر حمل و نقل جاده ای برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آزاد دوار معاون مهندسی و ساخت اداره کل گفت: در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای و افزایش ایمنی از مدل BIM به عنوان چارچوب نوین مدیریت اطلاعات تصادفات جاده‌ای بهره خواهیم برد. در این زمینه همکاری تازه‌ای با یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه صنعتی شریف شروع کرده‌ایم که مدل BIM را در کشورهای فنلاند، انگلیس و استرالیا مورد مطالعه قرار داده است و البته در ایران نیز مورد مطالعاتی این تیم تحقیقی آزادراه تهران – قم است.

وی درباره اهمیت مدیریت اطلاعات تصادفات گفت: طبق آمار سال ۲۰۱۸ سازمان بهداشت جهانی ۱.۳۵ میلیون نفر در سال در تصادفات جانشان را از دست می‌دهند که این یعنی آماری برابر با هر ۲۳ ثانیه یک نفر در جهان است. نکته مهم و تاسف برانگیز اما این است که ۶۰ درصد وسایل نقلیه جهان در کشورهای جهان سوم وجود دارد و به همین خاطر ۹۳ درصد کشته‌های تصادفات مربوط به همین کشورهاست. در ایران نیز وضعیت خوبی نداریم و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰ نفر ایرانی جانشان را  در تصادفات از دست می‌دهند.

 آزاد دوار گفت: با این پیش زمینه هر پایگاه دارای تحلیل اطلاعات که به کاهش تصادفات کمک می‌کند و توسط دانشگاه‌های معتبر ایرانی مورد تایید باشد  را در اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مورد بررسی قرار خواهیم داد و این مساله یکی از اهداف معاونت ساخت و توسعه و اداره هماهنگی حمل و نقل در سال "پشتیبانی و مانع زدایی" است. به گونه ای که ما  از حضور متخصصان دانشگاهی بهره خواهیم برد.

آزاد دوار ادامه داد: آن چیزی که در مدل BIM حائز اهمیت است مدیریت اطلاعات چند وجهی و تحلیل بر اساس سیگمنت‌های جاده‌ای است. ما اگر بتوانیم سامانه ذخیره‌سازی و مدیریت اطلاعات را از ابتدای ساخت پروژه تا سال‌های بهره‌برداری ایجاد کنیم و مشخصات تصادفات را تنها به صورت اجزای فیزیکی تصادفات نبینیم، از جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌ها دوری کرده به ابزارهای نوین تحلیلی مجهز خواهیم شد. 

وی افزود: در واقع در روش BIM یک تصادف را پویا مورد تحلیل قرار می‌دهیم و از مشخصات جاده، علایم، روشنایی، وضعیت ایمنی، وضعیت راننده، اطلاعات به دست آمده از پلیس راهور، امداد نجات، هلال احمر، راهداری، راه و شهرسازی همه این‌ها باید در یک فاز مطالعاتی کنار هم قرار گرفته و تحلیل شود.

وی افزود: قابلیت نرم‌افزاری BIM در راستای شناسایی مناطق پرخطر (مورد مطالعه آزادراه تهران – قم در مسیری ۸ کیلومتر از کیلومتر ۳۰ تا ۳۸ ) با بررسی پردازش اطلاعات پلیس راه و تقسیم‌بندی این ۸ کیلومتر به سگمنت‌های ۵۰۰ متری مورد مطالعه قرار گرفته و داده‌های تحلیل بر اساس المان‌های نوع آسیب، نوع برخورد، روشنایی، وضعیت سطح جاده، آب و هوا و زمان بوده است که مطالعاتی از این دست می‌تواند با تغییر پارامترها به تصمیم‌گیران حوزه حمل و نقل کمک شایانی کند.

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: از جمله کاربردها و قابلیت‌های مطلوب BIM می‌توان به تخمین و برآورد دقیق هزینه‌های اجرا، کاهش چشم‌گیر تاثیرات مخرب زیست‌محیطی، مدل‌سازی سه‌بعدی، بهبود عملکرد در تحویل پروژه‌ها، تحلیل استفاده از متریال پایدار در پروژه‌ها، تحلیل هزینه‌ها در طول چرخه عمر پروژه‌ها، مدیریت ریسک احتمالی، قابلیت ادغام با فناوری‌های دیگر، صرفه‌جویی در زمان و بهبود کارکرد در عملکرد راه اشاره‌داشت. 

وی گفت:‌ همچنین تا افق سال ۲۰۲۵ می‌توان به ایده‌آل‌هایی از قبیل رشد و توسعه حوزه راه‌ها، سودآوری و بهره‌وری بهتر، ایجاد فرصت‌های کسب و کار بیشتر، کاهش عدم موفقیت پروژه‌ها و کاهش اتلاف زمان، هزینه و منابع اشاره کرد.

آزاد دوار در پایان از شروع برنامه‌ریزی تدریجی به جهت بررسی‌های نهایی این مدل برای به کارگیری آن در استان تهران در سال ۱۴۰۰ خبر داد.