شناسهٔ خبر: 92366 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی عنوان کرد:‌

برنامه سازمان هواشناسی برای توسعه خدمات هواشناسی هوانوردی/ ایرلاین‌ها با تمکین از قانون بدهی خود را پرداخت کنند

سحر تاجبخش رییس سازمان هواشناسی رییس سازمان هواشناسی ضمن اشاره به برنامه سازمان هواشناسی برای توسعه خدمات هواشناسی هوانوردی گفت: ایرلاین‌ها باید با تمکین از قانون بدهی خود را به سازمان هواشناسی پرداخت کنند.

سحر تاجبخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با خدمات این سازمان به بخش هوانوردی گفت: سازمان هواشناسی کشور اطلاعات وضع هوا را در فازهای نشست و برخاست هواپیماها و همچنین در مسیر پرواز هواپیماها ارائه می‌کند.

وی افزود:‌این اطلاعات به شکل روتین برای تمامی پروازها صادر می­‌شود. برای نشست و برخاست هواپیماها در هر ساعت یا هر نیم ساعت، اطلاعات هوای حاضر شامل باد، دید افقی، دید روی باند، پدیده موجود در جو، مقدار و ارتفاع پایه ابرها (ارتفاع قائم)، دما، دمای نقطه شبنم و فشار هوا صادر و روی خط ارتباطی ویژه­‌ای برای هواپیماها و واحدهای مراقبت پرواز ارسال می‌شود. علاوه بر آن، پیش­‌بینی وضع هوا و پارامترهای جوی در قالب گزارش­‌های ویژه‌­ای با عناوینTAFOR  ،ARFOR و SIGWX و غیره در بازه­‌های زمانی استاندارد بین­‌المللی تولید و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افزون بر این موارد که به صورت روزمره تولید و صادر می­‌شوند، شرایط مخاطره آمیز  وضع هوا مانند وزش باد شدید، دیدکم، ابر پایین، تگرگ، تلاطم، یخ­زدگی، چینش باد و غیره در قالب گزارش­‌های ویژه اعلام خطر به کاربران حوزه هوانوردی اطلاع‌­رسانی می‌­شوند. ضمن اینکه پیش­‌بینی‌­های کوتاه مدت (حداکثر ۲ ساعته) نیز برای بسیاری از فرودگاه‌های کشور در انتهای گزارش‌­های وضع هوای فعلی، صادر می‌شود که کاربری اصلی آن در پروازهای محلی (domestic) است.

تاجبخش با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه خدمات هواشناسی هوانوردی گفت: ارتقای کیفی پیش­‌بینی‌­های هواشناسی هوانوردی ضرورت اصلی در ارائه خدمات توسعه‌­ای به کاربران حوزه هواشناسی هوانوردی است. یکی از بنیادی­‌ترین ابزارهای پیش­‌بینی دقیق، دسترسی به داده و اطلاعات وضع هوا در یک شبکه منسجم و متراکم است. از این رو توسعه شبکه دیده‌بانی انواع ایستگاه‌های هواشناسی از جمله شبکه رادارهای هواشناسی، ایستگاه‌های جو بالا، باران‌سنجی، همدیدی، گردو‌خاک و غیره در دستور کار این سازمان قرار دارد که در بازه‌­های کوتاه، میان و بلند مدت می‌­تواند در ارتقاء کیفی و کمی خدمات موثر باشد.

وی سپس به بدهی ایرلاین‌ها به سازمان هواشناسی اشاره کرد و  افزود: آئین نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و موارد مصرف آن می­‌گوید کلیه کاربرانی که از داده، اطلاعات و محصولات سازمان هواشناسی کشور استفاده می‌کنند، مکلف هستند بر اساس تعرفه مورد تایید هیات دولت، هزینه داده و خدمات هواشناسی را پرداخت کنند. دراین راستا شرکت­‌های هواپیمایی نیز موظف هستند نسبت به پرداخت این هزینه، بر حسب تعداد موارد نشست و برخاست‌­های انجام شده در فرورگاه‌های کشور و همچنین سایر خدمات ارائه شده، اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با این نگرش شرکت­‌های هواپیمای داخلی نیز مشابه شرکت‌­های خارجی باید نسبت به تسویه حساب کامل با سازمان هواشناسی اقدام کنند تا منابع کافی برای برنامه‌ریزی جهت ارائه خدمات بهینه هواشناسی هوانوردی تامین شود. بنابراین تمکین همگی از قانون به راحتی می‌­تواند راهگشای مشکلات باشد.