شناسهٔ خبر: 92794 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مشکلات تازه در بویینگ

پرواز «مکس»های زمین‌گیر به تاخیر خورد

بویینگ مکس با درخواست اداره فدرال هوانوردی آمریکا از بویینگ برای بررسی بیشتر مشکل الکترونیک در هواپیماهای زمین‌گیر شده ۷۳۷ مکس، بازگشت این نوع هواپیما به پرواز با تاخیر مواجه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پس از آنکه اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) مجددا بخشی از ناوگان بویینگ ۷۳۷ مکس را زمین‌گیر کرد، اکنون و براساس درخواست جدید این اداره، بازگشت این هواپیما به خدمت به تاخیر افتاده است.

آنطور که رویترز در این رابطه نوشته است، تقریبا ماه پیش بود که اف‌ای‌ای با صدور یک امریه صلاحیت پروازی (Airworthiness Directive) اعلام کرد که برخی از هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ مکس باید به دلیل بررسی نقص در سیم‌کشی و سامانه‌های الکترونیک هواپیما زمین‌گیر شوند. این مساله باعث شد که تقریبا یک چهارم از این بچه بویینگ‌ها مجددا زمین‌گیر شوند.

بخوانید| دردسر جدید برای بویینگ

اکنون این اداره از بویینگ خواسته است که بررسی‌ بیشتری در این رابطه انجام دهد تا مشخص شود که این نقص، بر سایر سامانه‌های هواپیما اثر منفی نداشته است. بررسی‌های جدید، باعث می‌شود که بازگشت بویینگ‌های زمین‌گیر شده به تاخیر بیافتد. پیش از این شرکت‌های هواپیمایی انتظار داشتند که بویینگ حداکثر طی این هفته یا هفته آینده. اسنادی را منتشر کند که بتوانند به وسیله آن هواپیماهای خود را بازرشی کنند، اما با اصلاحاتی که اف‌ای‌ای از بویینگ خواسته، انتشار اسناد مورد نظر به تاخیر خواهد افتاد.

این مشکل، که ابتدا در دو فروند بویینگ ۷۳۷ دیده شد و بر سامانه‌های کنترل هواپیما اثر منفی می‌گذارد، پس از آن ایجاد شد که بویینگ در روش تولید هواپیماهای خود تغییراتی را ایجاد کرد. بروز مشکل سبب شده که نه تنها بخشی از هواپیماهای کنونی زمینگیر شوند، که تحویل هواپیماهای جدید به مشتریان نیز با تاخیر مواجه شود.

بخوانید| کابوس جدید دریم‌لاینر

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیشتر، به دلیل نقص در طراحی و نقص فنی سامانه MCAS بویینگ ۷۳۷ مکس، این هواپیما به مدت ۲۰ ماه در سراسر جهان زمین‌گیر بود. تنها اواخر سال گذشته بود که با تایید اف‌ای‌ای، مکس توانست به آسمان ایالات متحده آمریکا و برخی نقاط جهان بازگردد. اما پرواز این هواپیما هنوز در برخی از کشورها جهان مانند چین، که از بزرگترین مشتریان هواپیما در دنیا محسوب می‌شود، ممنوع است.