شناسهٔ خبر: 93077 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

همکاری وزارت راه و وزارت نیرو برای کاهش مخاطره فرونشست/لوله‌های انتقال آب و فاضلاب و تاسیسات شبکه آب در تقاطع با حریم گسل‌ها مقاوم‌سازی می‌شود

image.jpeg عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از همکاری مرکز تحقیقات با موسسه آب وزارت نیرو برای کاهش مخاطره فرونشست زمین و مقاوم‌سازی لوله‌های انتقال آب و فاضلاب و تاسیسات شبکه آب در تقاطع با حریم گسل‌ها خبر داد.

علی بیت‌اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به بیان برخی از اهداف امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات با موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو که ۲۲ اردیبهشت به امضا رسید، پرداخت.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه  همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وابسته به وزارت راه و شهرسازی و موسسه آب وزارت نیرو ۲۲ اردیبهشت منعقد شد، گفت:  این تفاهم‌نامه با هدف اجرایی شدن هرچه بهتر مفاد بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران که کاهش مخاطرات زلزله و فرونشست زمین را مورد تاکید قرار داده است به امضا رسید.

بیت‌اللهی ادامه داد: مقاوم‌سازی شریان‌های حیاتی مانند لوله‌های انتقال آب و فاضلاب، مخازن آب و تاسیسات گوناگون متعلق به شبکه آب در تقاطع با حریم گسله‌ها با دید فنی و مهندسی از جمله بندهای مفاد این تفاهم‌نامه است. همچنین، وجود آب بعد از رخداد زلزله‌های مخرب بویژه برای سکونتگاه‌های شهری بزرگ امری حیاتی است و اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش آسیب‌پذیری این المان‌های مهم امری اجتناب‌ناپذیر است که در مفاد بند ض قانون مدیریت بحران نیز تاکید شده است در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی توضیح داد: در حیطه فرونشست زمین، با هدف کنترل فرونشست زمین، تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها، کنترل استحصال آب‌های زیرزمینی، تنظیم بیلان در زون‌های با نرخ فرونشست بالا از توان تخصصی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در همکاری با مرکز تحقیقات بهره برده می‌شود و فعالیت‌های اجرایی کارشناسانه در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

گقتنی است، با هدف اجرایی کردن مفاد بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، که در آن بر روی دو مخاطره اصلی در کشور یعنی زلزله و فرونشست زمین، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و تحقیقاتی با قطب پژوهشی وزارت نیرو در حیطه آب ۲۲ اردیبهشت در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور رئیس آن موسسه، کاویانپور و معاونین و روسای پژوهشکده‌های آن سازمان منعقد شد.

بنا بر اعلام  مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و موسسه تحقیقات آب به منظور استفاده از توانایی‌های علمی فی‌مابین و توسعه همکاری‌های تحقیقاتی و فناوری در جهت استمرار ارتباط سازمان‌یافته به‌منظور برطرف کردن نیازهای متقابل در چارچوب اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی دولت تفاهم‌نامه مشترک منعقد کردند.

این تفاهم‌نامه در ۱۰ ماده و به منظور همکاری‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی و با هدف اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور از سوی محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و محمدرضا کاویانپور رئیس موسسه تحقیقات آب امضا شد.  

تعیین اولویت‌های همکاری در زمینه‌های مدنظر طرفین و همکاری در انجام موضوعات اولویت‌دار، همکاری در جذب اعتبارات مالی برای طرح‌های تحقیقاتی مشترک از منابع مختلف، بسترسازی مشارکت اعضاي هیئت‌ علمی و کارشناسان پژوهشي دوطرف در پروژه‌های مدنظر طرفین، ‌ همکاری در برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و سمینارهای علمی-تخصصی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی، بازدیدهای علمی، برگزاری نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت (موردنیاز دوطرف) و مشارکت پژوهشگران در جلسات فنی و تخصصی موردنیاز طرفین (با ارائه درخواست رسمی) از جمله محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است.

همکاری در تألیف، تدوین و ترجمه منابع، متون، کتب علمی، طرح‌های تحقیقاتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با حوزه‌های مدنظر طرفین، همکاری در استفاده از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در پیاده‌سازی مطالعات پژوهشی و مدل‌سازی، تسهیل یا ایجاد دسترسي به پایگاه‌های داده دوطرف اعم‌ از کتابخانه‌ها، مقالات، گزارش‌ها و پایان‌نامه‌ها به‌منظور اشتراک‌گذاري دانش و اطلاعات در حوزه‌های موردعلاقه طرفین، تسهیل انتشار مقالات علمی اعضای هیئت‌ علمی در مجلات و نشریات علمی طرفین و انجام بازدیدهای میدانی مشترک هنگام رخدادهای طبیعی مهم با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود طرفین و تهیه گزارش‌های فنی از دیگر محورهای همکاری میان طرفین بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه ۳ ساله خواهد بود.