شناسهٔ خبر: 9332 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون معماری و شهرسازی وزير راه و شهرسازی خبر داد؛

گام بلند ايران برای اِعمال مديريت هوشمند شهرها / كارشناسان بين‌المللی برای ترويج نظام مديريت هوشمند شهری به تهران می‌آيند

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزير راه و شهرسازی با انتقاد از این‌که در حوزه مدیریت شهری و شهرسازی همگام با دانش روز دنیا حرکت نمی‌کنیم گفت: به منظور ترويج نظام مديريت هوشمند شهری و استفاده از فناوری‌های نوين در روزهای پایانی تیرماه همایشی با محوریت «شهرهای هوشمند» و با حضور اساتید دانشگاه ملبورن در وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

دكتر پیروز حناچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره نخستین سمینار آموزشی تحت‌عنوان «برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای هوشمند آتی با فناوری و اطلاعات مكانی» اظهار كرد: به منظور انطباق نظام مدیریت شهری و شهرسازی و گام برداشتن در سطح بین‌المللی برای طراحی شهرهای هوشمند سمیناری را در سه روز با حضور استادان داخلی و بین‌المللی برگزار می‌كنیم. واقعیت این است كه ما به لحاظ نرم‌افزاری و تكنولوژیكی همگام با دنیا حرکت نمی‌کنیم، اگرچه ممكن است به طور موضوعی در برخی از دانشگاه‌ها افرادی فعالیت‌های مثبتی نیز انجام دهند و همگام با علم پیش بروند، اما نظام مدیریت‌شهری و شهرسازی ما با این موضوع درگیر نبوده و آن را در دستور كار ندارد به همین منظور هم تلاش داریم تا این مهم را در مدیریت شهری نهادینه کنیم.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی درباره فعالیت‌های انجام‌شده برای استفاده از علم نوین دنیا در این زمینه افزود: برای هوشمند شدن شهرها اقدامات خوبی نیز انجام شد. برای مثال در دوره قبلی و زمانیكه در راس كار مدیریت شهری بودیم تصمیم گرفتیم با همكاری وزارت كشور و سازمان نقشه‌برداری برای ۲۰۰ شهر نقشه‌های دیجیتالی كه پایه GIS دارند تهیه كنیم. در حال حاضر برخی از شهرها همچون تهران، مشهد، اصفهان، قم و تقریبا تمامی كلانشهرها نقشه‌های با پایه GIS را دارند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش كه با وجود داشتن نقشه‌های GIS آیا همگام با دنیا پیش می‌رویم؟ گفت: مشكل عمده ما این است كه از داشته‌های علمی خود برای شهرسازی، تصمیم‌سازی و خدمات‌رسانی به شهروندان استفاده نمی‌بریم. ارتباط دانشگاهی را ابتدا با دانشگاه ملبورن و در زمینه SMART CITY (شهرهای هوشمند) آغاز كردیم و هدف نیز پایه كار بر روی تصاویر سه بعدی است زیرا پیش‌تر از تكنولوژی تصاویر دو بعدی استفاده می‌شد و هنوز نیز این کار انجام می‌شود. تكنولوژی به‌روز این امكان را فراهم می‌كند تا شهر را نه فقط در جِرم كه در طبقات هم سه بعدی ببینیم. این وضعیت، امكانات زیادی را برای شهروندان مهیا می‌كند كه از موقعیت‌های مختلف شهر كسب اطلاع كنند تا بتوانند از زمان خود استفاده بهینه داشته باشند.

حناچی تاكید كرد: پایه و امكانات شهرسازی هوشمند را دولت فراهم می‌كند، اما اطلاعات آن توسط بخش خصوصی تامین می‌شود. نقش حاكمیت فراهم آوردن بستری برای استفاده همگانی از تكنولوژی روز دنیا در خدمت كشور است. این سیستم به رغم آنكه زیرساخت‌هایش در كشور وجود دارد اما تا به امروز عملیاتی نشده است. در حال حاضر، سیستم صدور پروانه تقریبا در تمامی شهرهای كشور بر پایه GIS است اما عموما به صورت دو بعدی استفاده می‌شود كه تلاش ما در استفاده سه بعدی از آن است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: از این سیستم سه‌بعدی مدت زمان طولانی است كه در شهرداری تهران بهره گرفته می‌شود در حالیكه استفاده از آن در دستگاه‌های تصمیم‌ساز تاثیرات فراوانی را خواهد گذاشت و بخشی از انتقادات ما به شهرداری نیز از این مسئله نشئت می‌گیرد. استفاده از این سیستم امكان باخبر شدن از آنچه در سطح شهر رخ می‌دهد را فراهم می‌كند. ظریب اطمینان این سیستم نیز بالا و صد درصدی است.

به گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، این سمینار طی سه روز و بعد از ایام ماه مبارك رمضان همراه با كارگاه آموزشی در روزهای ۳۰، ۳۱ تیرماه و اول مردادماه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور استادان دانشگاه ملبورن و اساتید و کارشناسان داخلی برگزار می‌شود.

دبیر شورای عالی و شهرسازی تاكید كرد: تلاش كردیم تمامی مدیران شهری، شهرداری‌ها و سازمان‌های مسئول شهرسازی كه به نوعی با نظام مدیریت‌شهری سر و كار دارند در این سمینار حاضر شوند. امید است این سمینار و كارگاه آموزشی زمینه‌ای شود برای آشنایی نیروها با دانش روز، افزایش دانش و دامن‌زدن به درخواست‌های تخصصی افرادی كه به نوعی با این مسئله درگیر هستند و مسئولیت دارند. این سمینار كار مشترك و محصول همكاری معاونت معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی‌شریف و دانشگاه ملبورن است كه وزارت ارتباطات نیز به نوعی در انجام این سمینار و كارگاه آموزشی دخیل است.

حناچی افزود: در این سمینار، شركت‌كنندگان با كارآیی سیستم آشنا می‌شوند. در ابتدا وقتی می‌خواستیم این سیستم را وارد كنیم همه عكس‌العمل نشان دادند اما بعد از ارایه شدن همه در حال تلاش برای تولید بیشتر بر روی این موضوع هستند.

وی در پایان گفت: از آنجاییكه با تغییر مدیران ارشد و دولت، بسیاری از تصمیمات و برنامه‌ها دستخوش تغییر می‌شوند امید است در این مورد تداوم، سرلوحه كارها قرار بگیرد./

برچسب‌ها:

نظر شما