شناسهٔ خبر: 93382 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌شمالی خبر داد:

بیش از یکهزار واحد مسکونی آسیب‌دیده از زلزله سنخواست شناسایی شد/آغاز آواربرداری و کمک به زلزله‌زدگان با منابع داخلی بنیاد مسکن

زلزله سنخواست مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌شمالی ضمن اعلام این مطلب که بیش از یکهزار واحد مسکونی که عمدتا خشتی و گلی بودند در زلزله اردیبهشت سنخواست دچار آسیب شدند از آغاز آوابرداری و کمک به زلزله‌زدگان با منابع داخلی بنیاد مسکن خبر داد.

علی محمدی مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌شمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین اقدامات بنیاد را برای آواربرداری و همچنین ارزیابی خسارت‌های ناشی از زلزله ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۳:۳۴ دقیقه با بزرگی ۵.۵ را در استان، توضیح داد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه از ابتدای زلزله، ستاد بحران و تمامی همکاران در استانداری و نیروی انتظامی و همچنین بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند، گفت: طبق ارزیابی‌های اولیه ۹۸۱ واحد مسکونی به طول ۱۰۰ درصد تخریب شده و نیازمند بازسازی هستند و ۵۲ واحد نیز تعمیراتی شناسایی شدند.

محمدی با تاکید بر اینکه ۱۲۱ واحد از واحدهای شناسایی شده در اولویت بازسازی هستند و باید قبل از فرارسیدن فصل سرما احداث آن‌ها به اتمام برسد، افزود: خوشبختانه در این زلزله تلفات جانی نداشتیم و مصدومان نیز اندک بودند و تعدادی دام روستاییان تلف شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۴۴ پس‌لرزه‌ با بزرگی ۲.۵ و بیشتر در منطقه رخ داده است، توضیح داد: واحدهای مسکونی خشتی و گلی سه شهرستان گرمه، جاجرم و شوقان که نزدیک کانون زلزله بودند دچار خسارت شد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌شمالی عمده خسارت‌های وارد شده از زلزله ۲۷ اردیبهشت را مربوط به واحدهای خشتی و گلی و واحدهای دامی عنوان کرد و گفت: عمدتا واحدهای خسارت دیده به دلیل مصالح غیراستاندارد و احداث غیر اصولی و فنی خسارت دیدند و تخریب شدند. طبق ارزیابی‌ها، آن واحدها هیچگونه سیستم سازه‌ای مقاوم نداشتند.

آوابرداری واحدهای مسکونی تخریبی آغاز شد

محمدی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۴۶ چادر بین روستاییان توزیع شده است از آغاز آواربرداری واحدهای تخریبی خبر داد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه  تفکیک مصالح و بازیافت آن‌ها در دستور کار است، گفت: ستاد بازسازی در شهرستان شوقان مستقر شده است تا مردم با حداقل رفت و آمد بتوانند مایحتاج خود و امکاناتی را که نیاز دارند، تهیه کنند.

وی همچنین از آمادگی بانک‌ها جهت ارایه تسهیلات به مردم زلزله‌زده بعد از تصویب و ابلاغ توسط دولت خبر داد و افزود: با توجه به اینکه هنوز دولت برای ارایه تسهیلات به مناطق زلزله‌زده خراسان‌شمالی مبلغی را مصوب نکرده است، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از محل منابع داخلی خود کارها را آغاز کرده است.

محمدی ضمن تاکید بر نوسازی واحدهای خشتی و گلی در استان از استقرار کامل ماشین آلات بنیاد  در مناطق زلزله‌زده خبر داد و تصریح کرد: آواربرداری، تهیه نقشه، نظارت‌ها و صدور پروانه ساختمان به شکل کاملا رایگان برای زلزله‌زدگان برنامه‌ریزی انجام می‌شود.