شناسهٔ خبر: 93418 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دیدگاه

رخداد زلزله‌ها و ضرورت آموزش عمومی رفتار صحیح در برابر آن‌ها

علی بیت اللهی علی بیت اللهی- مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

زلزله ۵.۵ سنخواست استان خراسان‌شمالی، مورخ  ۲۷ اردیبهشت ساعت ۳:۳۴ در عمق ۱۶ کیلومتری و بفاصله ۱۵ کيلومتری سنخواست (خراسان‌شمالی)،  ۲۲ کيلومتری شوقان (خراسان‌شمالی)  و ۳۲ کيلومتری آوا (خراسان‌شمالی) رخ داد. تعداد ۱۲ شهر با جمعیتی معادل ۳۱۵ هزار و ۵۴۸ نفر و ۳۷۸ آبادی با جمعیتی در حدود ۲۱۰ هزار و ۴۶۵ نفر،  تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه قرارگرفته‌اند.  

برای زلزله ۵.۵ سنخواست استان خراسان شمالی، براساس روابط تجربی، شدت محسوس ۶ در حوالی رومرکز و به شعاع ۱۵  کیلومتری اطراف آن، شدت ۵ تا شعاع ۴۲ کیلومتری و شدت ۴ تا شعاع ۷۸ کیلومتری از زلزله محاسبه شده است.  

تعداد کل جمعیت ساکن (شهری و روستائی) در محدوده شدت محسوس زلزله ۵.۵ سنخواست استان خراسان شمالی ۵۲۶ هزار و ۱۳ نفر است. بر اساس گزارش‌های میدانی، تعداد ۱۵ پارچه آبادی در اثر زلزله ۵.۵ سنخواست استان خراسان‌شمالی خسارت دیدند. ابعاد خسارت در این آبادی‌ها گسترده نبوده و بر اساس گفته مسئولین روستای شورک، بیشتر از سایر روستاها خسارت داشته است. پراکنش مراکز جمعیتی آسیب‌دیده نشان می‌دهد که کیفیت ساخت‌وسازها در این محدوده پائین است.  

زلزله ۵.۵ سنخواست استان خراسان شمالی تلفات جانی نداشته است. مجروحان و آسیب‌دیدگان زلزله، بطور عمده سرپائی مداوا شدند. دلیل عمده جراحت ترس و عدم خونسردی در موقع رخداد زلزله بوده است که ضرورت دارد در این خصوص آموزش‌های مستمر عمومی به مردم داده شود. زیرا در اغلب زلزله‌های متوسط ایران چنین حوادثی گزارش می‌شود که مناسب است برنامه آموزش عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله بصورت پیوسته مورد توجه قرار گیرد.  بنا بر گزارش منتشر شده سازمان اورژانس کشور در خصوص زلزله ۵.۵ سنخواست تعداد کل مجروحان زلزله ۳۲ نفر بوده که یک نفر در اثر فروریزش آوار و ۳۱ نفر بر اثر ترس و فرار از زلزله دچار جراحت شده‌اند.

توسط سازمان امداد و نجات به ۸۰۴ زلزله‌زده امدادرسانی شده است که شامل تحویل ۲۰۱ دستگاه چادر، ۷۰ تخته موکت، ۳۰ عدد پتو و توزیع ۱۸۰۰ قوطی کنسرو در مناطق زلزله‌زده بوده است.  ۲۴۰ دستگاه چادر امدادی به مناطق آسیب دیده ارسال شده است.

پس‌لرزه‌های زلزله سنخواست

بر اساس داده‌های مرکز لرزه‌نگاری کشور، بعد از گذشت ۵ روز از رخداد زلزله اصلی تعداد ۴۵ پسلرزه با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در محدوده رومرکزی رخ داده است که بزرگی بزرگترین آن ۵.۴ است که جزء پس‌لرزه‌های بزرگ تلقی می‌شود. رخداد ۴۵ پس‌لرزه در محدوده سنخواست استان خراسان‌شمالی نشان می‌دهد که تنش تکتونیکی ذخیره شده قابل‌ملاحظه‌ای در منطقه بوده و رهائی مرحله‌ای این تنش با رخداد پس‌لرزه‌ها موجب کاهش خسارت‌های جدی در اثر رخداد زلزله بزرگتر به منطقه می‌شود. اما نکته مهم در خصوص رخداد پس‌لرزه‌ها، توجه به احتمال فروریزش ساختمان‌های آسیب‌دیده ناشی از زلزله اصلی است که باید مورد توجه مردم قرار گیرد.