شناسهٔ خبر: 93457 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد:

اجرای ۱۴ پروژه بازآفرینی شهری در کرمان

علی حاجی زاده مدیرکل راه و شهرسازی کرمان مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: مهم‌ترین فعالیت سال جاری، تکمیل پروژه‌هایی است که در سال‌های گذشته تعریف شده و در مجموع امسال ۱۴ پروژه در حوزه بازآفرینی شهری در کرمان اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی حاجی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان توضیحاتی در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه بازآفرینی شهری ارایه کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه سال جاری، تکمیل پروژه‌هایی است که در سال‌های گذشته تعریف شده اما به دلیل تورم موجود، تامین هزینه‌های این پروژه‌ها زمان زیادی طول می‌کشد، در مجموع امسال ۱۴ پروژه در حوزه بازآفرینی شهری در کرمان اجرا می‌شود.

علی حاجی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان به مهم‌ترین پروژه‌های بازآفرینی شهری کرمان اشاره کرد و گفت: احداث مرکز بهداشت شهید صیاد شیرازی که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است، ساخت خانه محله در شهرک صنعتی کرمان که پیشرفت ۷۵ درصدی دارد، ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه در محله اله‌آباد کرمان و احداث سوله ورزشی در محله قمربنی‌هاشم از جمله مهم‌ترین پروژه‌های بازآفرینی شهری در کرمان به شمار می‌روند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده را توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی برشمرد و گفت: سال گذشته با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای ۶ دوره آموزشی جهت توانمندسازی ساکنان این سکونتگاه‌ها برگزار کردیم و تا پایان هفته نیز یک قرارداد ۵۰ میلیون تومانی با سازمان فنی و حرفه‌ای برای برگزاری ۶ دوره آموزشی دیگر در سال جاری منعقد خواهیم کرد، او با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در استان کرمان زمینی ندارد تا بتواند مستقیما برای احداث مسکن ملی ورود پیدا کند اما ارایه تسهیلات بانکی به متقاضیان و نیز تشویق شهروندان به نوسازی بافت‌های فرسوده به طور گسترده‌ای انجام می‌شود. سال گذشته ۲۰۳ متقاضی برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک عامل معرفی شدند، سال ۹۸ نیز ۴۸۱ واحد، سال ۹۷، ۳۷۵ واحد و در سال ۹۶ نیز ۸۲۸ واحد به بانک‌های عامل معرفی شدند. همچنین ارایه تسهیلات به مسکن اولی‌ها از سال ۸۸ تا امروز حدد ۵۱۰ نفر بوده است.

حاجی‌زاده یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران را تامین قیر سکونتگاه‌های غیررسمی برشمرد و عنوان کرد: سال گذشته به کل استان کرمان ۳ هزار و ۲۱ تن قیر تحویل شد که با همکاری شهرداری‌های کرمان و بم کار آسفالت معابر را دنبال می کنیم و امیدوارم این کار ادامه‌دار باشد.

وی با اشاره به این که شهر کرمان ۱۳ هزار و ۱۶ هکتار مساحت دارد، گفت: از این میزان هزار و ۵۸۹ هکتار بافت فرسوده است، یعنی حدود ۱۲ درصد شهر کرمان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. همچنین جمعیت کل شهر کرمان حدود ۷۰۰ هزار نفر است که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر (حدود ۲۴ درصد) در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

حاجی زاده در خصوص سکونتگاه‌های غیررسمی شهرکرمان نیز توضیح داد: مجموع سکونتگاه‌های غیررسمی کرمان ۸۱۶ هکتار است که شامل محله‌های اله‌آباد، صیاد شیرازی، شهرک صنعتی و قمر بنی هاشم می‌شود و بیش از ۳۳ هزار نفر در این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، او با بیان این که در مجموع استان کرمان ۶۷ هزار و ۵۱۰ هکتار مساحت دارد که شامل کرمان، رفسنجان، سیرجان، جیرفت، بم و سایر شهرها می‌شود، گفت: از این میزان ۶ هزار و ۲۲۳ هکتار آن بافت فرسوده و ۴ هزار و ۸۴۶ هکتار نیز سکونتگاه غیررسمی است.