شناسهٔ خبر: 9360 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهرآبادی در گفتگوی مشروح با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

کاهش تعداد واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی/ تلاش برای دریافت مجوز تعدیل شرایط دریافت مسکن مهر در مناطق بدون متقاضی/ آخرین وضعیت قیمت و پیشرفت مسکن مهر

احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر به تعداد واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر اشاره کرد گفت: در سال جاری شاهد کاهش تعداد واحدهای بدون متقاضی در پروژه مسکن مهر بودیم. سال گذشته نزدیک به ۸۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی بود در حالیکه این تعداد در سال جاری به ۴۴ هزار واحد کاهش یافت.

احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علاوه بر ارائه آمارهایی از روند پیشرفت مسکن مهر در کشور تاکید کرد که بر اساس قانون، متولی اصلی تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر دو وزارتخانه نفت و نیرو هستند نه وزارت راه و شهرسازی. در ادامه متن کامل گفتگوی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با مهرآبادی را می‌خوانید:

* آقای مهندس مهرآبادی در میان واحدهای مسکن مهر، واحدهایی هم هستند که فاقد متقاضی مانده‌اند. شما برای تعیین تکلیف این واحدها چه اقداماتی انجام داده‌اید و آیا تاکنون آمار این واحدهای بدون متقاضی کاهش هم داشته است؟

مهرآبادی: بله، در سال جاری شاهد کاهش تعداد واحدهای بدون متقاضی در پروژه مسکن مهر بودیم. سال گذشته نزدیک به ۸۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی بود در حالیکه این تعداد در سال جاری به ۴۴ هزار واحد کاهش یافت. در واقع برای برخی از واحدها تعیین تکلیف شد. به طور کلی بعد از اتمام ساخت و ساز واحدها مشتریان اقبال بیشتری برای خریداری پیدا می‌کنند. استان خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها بیشترین واحد فاقد متقاضی را دارد. شهرستان دهلران در استان ایلام در این زمینه مشکلات حادتری دارد. در استان گیلان هم برخی پروژه‌ها مشتری ندارند.

برای تعیین تکلیف این واحدها یک تصمیم در حال عملیاتی شدن داریم که مقرر شده متنی تهیه کرده و از دولت مجوز بگیریم که برای حل و فصل مشکل واحدهای فاقد متقاضی در جاهایی که مشتری واجد شرایط نداریم، شرایط تاهل، سکونت پنج ساله در آن شهر و همچنین فرم جیم را حذف کنیم. این دستور را وزیر راه و شهرسازی صادر کرده است و مقرر شده متن این نامه آماده و توسط دکتر آخوندی در جلسه هیئت دولت مطرح شود.

البته این موضوع برای کل کشور صدق نمی‌کند بلکه صرفاَ برای واحدهای فاقد مشتری آن هم در شرایط خیلی خاص است. اضافه می‌کنم در برخی موارد به محض اتمام واحدها، متقاضی هم پیدا می‌شود. از این ۴۴ هزار واحد هم ممکن است باز هم تعدادی از واحدها فاقد مشتری باشد که در صورت تعدیل شرایط، متقاضی افزایش می‌یابد.

* یکی از مشکلاتی که سبب شده تحویل برخی واحدها با تاخیر مواجه شوند نبود خدمات زیربنایی است. در طرح مسکن مهر متولی اصلی تامین خدمات زیربنایی وزارت راه و شهرسازی است یا وزارت نیرو؟

در آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی، دستگاه متولی برای خدمات زیربنایی وزارتخانه‌های نفت و نیرو هستند. وزارت نفت تامین کننده انشعابات گاز است و وزارت نیرو هم وظیفه تامین خدمات آب، برق و فاضلاب را بر عهده دارد. وظیفه وزارت راه و شهرسازی در این قانون واگذاری زمین است اما برای هدایت این پروژه و به سرانجام رساندن آن، وزارت راه و شهرسازی کمک‌هایی کرد. علاوه بر این، از محل یارانه‌های مسکن مهر مبالغی را برای کمک به تکمیل خدمات مسکن مهر اختصاص داده است.

اساساَ تامین زیرساخت‌ها وظیفه ذاتی این دو وزارتخانه است در حالیکه وزارت راه و شهرسازی در حال کمک به وزارت نیرو است. طی نامه‌ای از قائم‌مقام وزیر نیرو در طرح مسکن مهر خواسته‌ایم که جزئیات حداقل نیازهایشان را به تفکیک شهر و استان ارائه کنند. 

*با توجه به روند پیشرفت فیزیکی مسکن مهر و برخی مشکلات پیش رو، قرار نیست اعتبار دیگری از سوی دولت اختصاص یابد؟

۱۹۴ میلیارد تومان از محل یارانه‌های مسکن مهر تصویب شده که امیدواریم این مبلغ برای حل مشکلات آماده‌سازی هرچه زودتر اختصاص یابد. 

*قیمت واحدهای مسکن مهر الان در چه شرایطی قرار دارد؟

ما در این زمینه سه دستورالعمل تهیه کردیم که دو دستورالعمل در دولت قبلی تصویب شد و یک دستورالعمل هم در دولت فعلی. طبق این دستورالعمل‌ها قرار شد در مجموع برای هر واحد و به ازای هر مترمربع ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته باشیم. قرارداد با آسانسور ۳۰۰ هزارتومان و بدون آسانسور ۳۱۰ هزار تومان بود که فعلاَ این رقم به متری ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافت. بعد از آن رقمی را افزایش ندادیم و مقابل افزایش قیمت هم ایستاده‌ایم.

*با توجه به اینکه امسال وعده داده شده تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر به سرانجام می‌رسند پیش‌بینی می‌کنید تا پایان سال چه تعداد پروژه افتتاح شود؟

در حال حاضر ۹۰ هزار واحد آماده افتتاح داریم که در تلاشیم در هفته دولت افتتاح شنود. همچنین تاکنون یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحد را افتتاح کردیم و ساخت یک میلیون و ۷۷۰ هزار واحد را به اتمام رسانده‌ایم. همچنین ۲۵۰ هزار واحد آماده افتتاح داریم اما منتظر تامین خدمات زیربنایی آن‌ها هستیم. البته ۹۰ هزار واحد اعلام شده دارای امکانات آب، برق و گاز هستند و تعداد واحدهای آماده‌ افتتاح تا پایان سال افزایش هم می‌یابد چون اگر ماهانه به طور میانگین ۲۰ هزار واحد را تکمیل کنیم در شرایط سخت و با احتساب واحدهایی که از تیرماه امسال تا پایان سال ساخته می‌شوند، ساخت ۱۸ هزار واحد را به اتمام می‌رسانیم و با احتساب واحدهایی که تاکنون تکمیل شده‌اند در کل ساخت حدود دو میلیون واحد به اتمام می‌رسد اما باید خدمات زیربنایی مورد نیاز آن‌ها تکمیل شود.

* در حال حاضر مشاهده می‌شود بیشتر واحدهایی که ساخت‌وساز آن‌ها راکد مانده به علت مشکلات ایجاد شده توسط تعاونی‌هاست. درخصوص حل مشکلات در تعاونی‌ها چه برنامه‌هایی دارید؟

مشکل اصلی ما با تعاونی‌های مسکن است و بیشتر هم در تعاونی‌های محله‌ای اختلاف وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند و وزارت راه و شهرسازی هم در قبال حل این مشکلات وظیفه ندارد بلکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی این موضوع است که در تلاش هستند اما معتقدیم حضور متولیان برای حل مشکلات باید بیشتر شود و در این یکسال و اندی که وعده داده‌ایم ساخت و ساز مسکن مهر تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد آنها هم باید پا به پای ما فعالیت کنند. هر چند ما در بازدید از پروژه‌های مسکن مهر تمامی استان‌ها به واحدهای تعاونی‌ها به اندازه سایر واحدها کمک می‌کنیم. در حدی که در بضاعت و توان‌مان است مضایقه نمی‌کنیم. ما فقط اصرار داریم که در این مقطع حساس همه دستگاه‌ها کمک کنند و اگر همه مشکلات گردن وزارت راه و شهرسازی بیفتد امور باز هم پیش می‌رود اما نه به اندازه کافی./

نظر شما