شناسهٔ خبر: 9367 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری استان تهران مطرح شد؛

استانداری تهران مصمم به احیای بافت ناکارآمد شهرهای استان است/ تصویب پروژه‌های عمرانی شهریار، ورامین و پاکدشت

ستاد بازآفرینی شهری استان تهران نخستین جلسه ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری استان تهران در سال ۹۴ در استانداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری استان تهران در سال ۹۴ بعد از ظهر امروز یکشنبه ۲۱ تیرماه با ریاست حسن کریمی معاون عمرانی استاندار تهران و دبیری فریبرز واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و فرمانداران و شهرداران شهرستان‌های پاکدشت، گلستان، شهریار و ورامین، فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیران و کارشناسان شرکت‌های مهندسان مشاور طرح‌های باز آفرینی شهری در محل استانداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه معاون استاندار تهران با اشاره به تاکیدات مقامات کشوری و استانی در خصوص اصلاح بافت ناکارآمد شهری شهرستان‌های استان تهران به عنوان سرریز جمعیتی پایتخت گفت: برگزاری جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری تهران با حضور دستگاه‌های مختلف استانی می‌تواند در اجرای این تاکیدات موثر باشد.

کریمی با اشاره به لزوم تصویب پروژه‌های شهرهای استان تهران در کمیسیون ماده ۵ افزود: اعضای ستاد با جابه‌جایی محلات مخالفند و نظر آن‌ها بر اصلاح وضعیت فعلی است. 

وی با بیان این‌که هدف از انجام این مطالعات اجرایی کردن آن‌هاست ادامه داد: استانداری تهران مصمم است تا پروژه‌های مورد نظر برای بهسازی بافت ناکارآمد استان را عملیاتی کند تا مردم تغییرات شهری را به وضوح مشاهده کنند.

مجید روستا با اشاره به ستادهای توانمندسازی بافت‌های فرسوده استان‌ها گفت: این جلسه نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان تهران است که با هدف بررسی گزارش شرکت‌های مشاور مطالعات شهرستان های پاکدشت، گلستان، شهریار و ورامین تشکیل شده است؛ این ستادهای استانی نهادهای کلان تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح بافت‌های ناکارآمد شهری در هر استان محسوب می‌شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در حال حاضر ستاد بازآفرینی شهری تهران یکی از فعال‌ترین ستادهای بازآفرینی محسوب می‌شود گفت: قانون احیا و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری که در سال ۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید وزارت راه و شهرسازی را مکلف می‌کند تا سند جامع و ملی بازسازی این بافت‌های ناکارآمد را تهیه کند.

وی با بیان اینکه سند ملی احیای بافت‌های ناکارآمد شهری در مهرماه سال گذشته و با رویکرد اصلاح بافت فرسوده، بازسازی بافت تاریخی و تعیین تکلیف اراضی ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی تهیه شد ادامه داد: در این سند علاوه بر موضوعات زیربنایی، مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی، حوزه‌های اشتغال‌زایی، اقدامات کالبدی و احیای هویت شهری در بافت‌های تاریخی نیز دیده شده است.

به گفته روستا بر اساس سند ملی ۱۷ دستگاه در ستادهای استانی بازآفرینی شهری حضور دارند که به اولویت‌بندی و اجرای اقدامات مورد نیاز برای احیای بافت‌های ناکارآمد می‌پردازد.

گزارش مطالعات وضعیت بافت ناکارآمد شهرهای استان تهران و پروژه‌های در نظر گرفته‌شده برای احیای مناطق هدف که در این نشست ارائه شد به شرح زیر است:

شهر پاکدشت

گزارش شرکت مهندسین مشاور طرح و معماری در خصوص محلات ناکارآمد شهر پاکدشت ارائه شد. گیتی اعتماد مدیرعامل این شرکت با اشاره به مشکلات، معضلات و همچنین ویژگی‌های شهر پاکدشت به معرفی برخی پروژه‌های مورد نیاز برای تغییر بافت ناکارآمد این شهر پرداخت.

به گفته اعتماد بافت ناکارآمد شهری پاکدشت نیاز به اجرای ۴۹ پروژه در ۹ نقطه این شهر و با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان دارد. 

در این جلسه گزارش مرتبط به فعالیت‌های عمرانی این شهرستان به تایید و تصویب ستاد رسید و محل تامین منابع مالی آن نیز همکاری استانداری تهران و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان نمایندگان دولت و بخشی هم منابع مالی شهرداری پاکدشت تعیین شد. 

شهر ورامین

همچنین شرکت مشاوران شارستان به عنوان شرکت مهندس مشاور تعیین محلات ناکارآمد ورامین گزارشی از روند مطالعات این شرکت از سال ۹۱ تا ۹۳ ارائه کرد. بر اساس مطالعات این شرکت محله‌های عمروآباد، لرآباد، سکینه‌بانو و شهرک شهید مدرس به عنوان محلات هدف انتخاب شدند که با اجرای برخی پروژه‌های عمرانی و اقدامات اجتماعی بسیاری از مشکلات این محلات برطرف خواهد شد. 

در پایان مصوب شد استانداری، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری ورامین هر کدام پرداخت یک سوم هزینه‌های این پروژه‌ها را متعهد شوند. 

شهر شهریار

شرکت مهندسین مشاور «رای‌فن» به عنوان متولی مطالعات اصلاح بافت ناکارآمد شهری شهریار به ارائه گزارش مطالعات خود در این خصوص پرداخت. بر اساس این مطالعات سه محله امیریه شمالی، امیریه جنوبی و محمدآباد به عنوان محلات هدف ناکارآمد معرفی شدند که با اجرای ۵۵ پروژه موضوعی و ۱۵ پروژه موضعی با هزینه ۳۷ میلیارد تومان قابل اصلاح خواهند بود. 

برخی از این پروژه‌ها شامل تاسیس پارک جنگلی، بازار مبل، هنرستان فنی و حرفه‌ای دخترانه، ایستگاه‌های سیستم حمل و نقل عمومی، بازارچه‌های کارآفرینی و سالن‌های فرهنگی و ورزشی می‌شود که موافقتنامه تامین مالی اجرای این پروژه‌ها با دستگاه‌های مختلف منعقد شده است.

همچنین ۹ میلیارد تومان را شهرداری ورامین متعهد شده و ۲۸ میلیارد تومان مابقی را سایر دستگاه‌ها می‌پردازند. 

در انتهای این گزارش اجرای کامل پروژه‌های مورد اشاره در مطالعات شرکت مهندس مشاور به تصویب اعضای ستاد بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری استان تهران رسید. 

شهر گلستان

شرکت مهندس مشاور محیط اندیش پایدار به عنوان شرکت متولی انجام مطالعات چگونگی احیای بافت ناکارآمد شهر گلستان آخرین گروه گزارش دهنده مسائل و مشکلات شهرهای استان تهران در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان تهران بود. بر اساس این مطالعات، محلات قلعه میر ۱ و ۲، میمنت آباد و باغ مهندسین به عنوان بافت‌های هدف در گلستان معرفی شدند که شامل ۱۴۴ هکتار از مساحت این شهر می‌شود. 

همچنین هزینه‌های توانمندسازی شهر گلستان ۱۴۵ میلیارد تومان تخمین زده شده و بافت مسکونی ساخته شده در بستر رودخانه این شهر نیز باید جابه‌جا شود.

در ادامه فرماندار گلستان با اشاره به معضلات عدیده این شهرستان تراکم جمعیتی گلستان را در دنیا به عنوان مقام اول در دنیا معرفی کرد که با اسکان هشت هزار و ۱۸۱ نفر در هر کیلومتر مربع، ۱۹۵ برابر میانگین تراکم جمعیتی کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وجوه مشکلات زیست محیطی و سلامتی در این شهر به دلیل تراکم بالا افزود: وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از ساختار شهری گلستان بر اجرای عملیات بهسازی شهری این شهر به عنوان اولویت استان تهران تاکید کرد. 

در پایان این جلسه مصوب شد تا شرکت مهندس مشاور با بازبینی مجدد در مطالعات اجرای پروژه‌های مد نظر را با حداکثر مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بررسی و نهایی کند./

نظر شما