شناسهٔ خبر: 93710 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مجری احداث ترمینال جدید شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد

ایجاد ۷۰ جای پارک هواپیما با احداث اپرون ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی (ره)

امضای تفاهمنامه تامین مالی احداث ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی (ره) با حضور وزیر راه و شهرسازی مجری احداث ترمینال جدید شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از ایجاد ۷۰ جای پارک هواپیما با احداث اپرون ترمینال جدید این فرودگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا کریمیان عضو هئیت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و مجری احداث ترمینال جدید این فرودگاه در مراسم امضای تفاهم‌نامه پروژه تأمین مالی، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، بهره‌برداری و انتقال فاز اول پایانه مسافری شماره ۲ فرودگاه امام خمینی (ره) با اشاره به ضرورت توسعه این فرودگاه گفت: بر اساس اعلام ایکائو ظرفیت سالیانه جابجایی مسافر در فرودگاه‌های غرب آسیا ۵۰۰ میلیون نفر در سال است، و به همین دلیل کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری در افزایش ظرفیت فرودگاهی خود را آغاز کرده‌اند. به عنوان مثال فرودگاه جدید استانبول با ظرفیت جابجایی سالیانه  ۹۰ میلیون مسافر در فاز اول ایجاد شده و ظرفیت  فرودگاه دبی نیز با توسعه ترمینال شماره ۳ این فرودگاه اکنون ۷۵ میلیون مسافر در سال است. حتی کشورهایی نظیر آذربایجان و عراق نیز وارد این رقابت شده‌اند، به طوری که عراق به تازگی قراردادی را با سرمایه‌گذار چینی برای توسعه ظرفیت ۱۵ میلیون نفری در سال در فرودگاه بغداد به امضا رسانده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه امام خمینی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مسافر است که در سال ۹۶ اعزام و پذیرش مسافر به بیش از ۹ میلیون مسافر رسیده بود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در یک سال ونیم گذشته با کمبود مسافر مواجه هستیم.

کریمیان با اشاره به تبدیل فرودگاه امام خمینی (ره) به شهر فرودگاهی گفت:  طبق  ماده ۱۶۶ برنامه پنجم توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با هدف تبدیل شدن به هاب بار و مسافر در منطقه ایجاد شده و تکالیف و ظرفیت‌های مهمی برای رسیدن به این هدف‌ها برای آن تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح توسعه فرودگاه، فاز اول ترمینال جدید در ۶۰۰ هکتار زمین و ۴۰۰۰ متر مربع مساحت ایجاد می‌شود، گفت: ظرفیت فاز اول این ترمینال ۲۵ میلیون مسافر در سال است و این ظرفیت در نهایت با تکمیل همه فازهای توسعه به ۱۱۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد. همچنین با توسعه اپرون، ظرفیت پارک ۷۰ هواپیما ایجاد می‌شود.