شناسهٔ خبر: 9383 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رسولی خبر داد:

بررسی ۲۹ حکم ریلی برای درج در لایحه برنامه ششم توسعه

سعید رسولی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن از بررسی ۲۹ حکم ریلی در کمیته‌های تخصصی شرکت راه‌آهن برای ارسال به شورای برنامه‌ریزی حمل و نقل و پس از آن درج در لایحه برنامه ششم توسعه خبر داد.

سعید رسولی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل ستاد برنامه ششم توسعه در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: زمانی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نظام‌نامه برنامه ششم توسعه را اوایل مهرماه ۹۳ ابلاغ کرد ذیل شورای برنامه‌ریزی حمل و نقل کارگروه حمل و نقل ریلی تعریف شد که در این کارگروه فقط مسئولان راه آهن حضور ندارند بلکه کلیه مسئولانی که مرتبط با ریل و راه‌آهن هستند در جلسات کارگروه شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسئولیت کارگروه حمل و نقل ریلی کشور با حکم وزیر راه و شهرسازی به محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن واگذار شد افزود: پس از تشکیل این کارگروه٬ ۶ کمیته "اقتصاد و حمل و نقل"٬ "مسافری"٬ "باری"٬ "ناوگان" و غیره در راه‌آهن برای پوشش و بررسی تمام مسائل ایجاد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه به کارگروه حمل‌ونقل ریلی کشور٬ ستاد برنامه ششم راه‌آهن هم گفته می‌شود٬ اظهار کرد: علاوه بر ۶ کمیته تخصصی٬ یک کمیته تلفیق نیز برای جمع‌آوری و گردآوری مطالب کارگروه حمل‌ونقل ریلی کشور یا ستاد برنامه ششم راه‌آهن تشکیل شد تا احکام پیشنهادی در کمیته‌های ۶ گانه را بررسی و نهایی کند.

این مقام مسئول در شرکت راه آهن ادامه داد: پس از اینکه احکام در کمیته‌های تخصصی چکش‌کاری می‌شود به کمیته  تلفیق می‌آید و پس از بررسی در آنجا به کارگروه اصلی یعنی  کارگروه حمل‌ونقل ریلی کشور یا همان ستاد برنامه ششم ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه دبیری کارگروه حمل‌ونقل ریلی کشور بر عهده دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل است٬ گفت: تا کنون کمیته تلفیق ۳ جلسه تشکیل داده است که ۲۹ حکم از کمیته‌های تخصصی را برای درج در لایحه برنامه ششم توسعه دریافت و بررسی کرده است.

رسولی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری گفت: با ابلاغ این سیاست‌ها کارگروه حمل‌ونقل ریلی کشور به ریاست پورسیدآقایی نشستی را برگزار کرد و با توجه به سوابق و تجربیات و همچنین الزامات قانونی که در این زمینه وجود داشت تصمیم بر این شد که جمع‌بندی‌ احکام پس از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه صورت گیرد چراکه احکام باید هم راستا با سیاست‌های کلی باشد و مغایرتی با آن‌‌ نداشته باشد.

وی افزود: ماهیت احکام قوانین برنامه باید کاملا شفاف و ۵ ساله و غیر موازی با سایر احکام باشد؛ همچنین باید هریک از احکام ذیل بندهای سیاست‌های کلی قرار گیرد و رعایت چنین نکاتی نیاز به کار کارشناسی دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن گفت: پس از تأئید نهایی احکام در کارگروه حمل و نقل ریلی٬ احکام به شورای برنامه‌ریزی حمل و نقل می‌آید و پس از رأی‌گیری احکام در شورا احکام برای درج در لایحه به سازمان مدیریت ارجاع می‌شود.

در بند ۲۴ و ۲۵ امور اقتصادی سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه آمده است: اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه‌ی حمل‌ و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و توسعه‌ی حمل‌ و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه کریدور شمال -جنوب با هدف توسعه‌ی صادرات و ترانزیت بار./

نظر شما