شناسهٔ خبر: 93933 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با موضوع زبان‌های راه ابریشم، توسعه پایدار شهرها و روستاها

دومین وبینار بین‌المللی آواگرد برگزار شد

محمد مهدی مظاهری دبیرکل کمیته ملی برنامه اسکان بشر ملل متحد کمیته ملی اسکان بشر با حضور استادان، کارشناسان و صاحبنظران از کشورهای آمریکا و اسپانیا دومین وبینار بین‌المللی آواگرد را با موضوع زبان‌های راه ابریشم، توسعه پایدار شهرها و روستاها برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کمیته ملی اسکان بشر UN-HABITAT در جهت تغییر موثر شهرها و اسکان بشر از طریق دانش، سیاست‌گذاری و کمک‌های فنی با دولت‌ها، سازمان‌های چنددولتی، آژانس‌های سازمان ملل، سازمان‌های مدنی اجتماعی، موسسات، شرکت‌ها و بخش‌های غیر دولتی، جهت حل چالش‌های شهرنشینی همکاری می‌کند. 

از این رو شورای پژوهش کمیته ملی اسکان بشر UN-HABITAT با همکاری مجموعه فرهنگی، آموزشی و گردشگری عقل سُرخ (دپارتمان‌های آواگرد ملل، زبان ملل راه ابریشم و مرکز موسیقی شرق در ایران) در راستای رویدادسازی و تبادل اندیشه برای توسعه فرهنگی، آموزشی و اجرایی پروژه‌های مرتبط با توسعه پایدار شهری و روستایی ضمن مشارکت اساتید، پیشروان و کارشناسان صاحب‌نام بین‌المللی اقدام به برگزاری سلسله وبینارهای بین‌المللی راه ابریشم با موضوعات مختلف کرده است. 

در وبینار شماره اول که در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد، موضوع موسیقی راه ابریشم؛ توسعه پایدار شهرها، با حضور کارشناسان و سخنرانانی از کشورهای ژاپن، آمریکا، انگلستان و ایران و با مشارکت نهادهای بین‌المللی همچونInternational East Music Center ، Sound Diplomacy ، Cities Music مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

در وبینار دوم با موضوع زبان‌های ملل راه ابریشم؛ توسعه شهرها و روستاها، با همکاری دپارتمان آموزش و پژوهش زبان های ملل راه ابریشم، دانشگاه بارسلونا کشور اسپانیا و مجموعه عقل سُرخ در ایران و شبکه جهانی ویکی تانگ آمریکا، با حضور اساتید و سخنرانانی از ایران، اسپانیا و آمریکا در روز جمعه ۷ خرداد برگزار شد.

در بخش اول این وبینار پرفسور ویلیام اوبیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا با موضوع زبان‌های مهم راه ابریشم همچون فارسی، دری و تاجیکی به زبان‌های فارسی و انگلیسی به ارائه سخنرانی پرداخت و درباره ظرفیت زبان‌های خاورمیانه و به ویژه فارسی در مسیر راه ابریشم اشاره کرد و به سئوالات حاضرین پاسخ داد.

در بخش دوم این وبینار، مونتزرات ایگلزیا، استاد زبان و رئیس بخش مطالعات دانشکده گردشگری دانشگاه بارسلونای اسپانیا به تشریح مطالعات خود در حوزه ارتباط زبان و گردشگری پرداخت و پاسخگوی سئوالات حاضرین در جلسه شد. 

در بخش سوم این وبینار محمدمهدی مظاهری دبیر  کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با توجه به اهمیت موضوع زبان‌های راه ابریشم، به کاربردی‌سازی زبان‌ها برای توسعه کشورها و قدرت دادن به دیپلماسی فرهنگی و توسعه صلح و امنیت در منطقه تأکید کرد. 

در ادامه این بخش، زهرا ابراهیمی، استاد زبان و مدیر دپارتمان مطالعات و آموزش زبان های راه ابریشم در ایران و کارشناس پروژه بین المللی ایسلا – ISLA به تشریح پروژه تولید شده اپلیکیشن زبان‌های ملل راه ابریشم پرداخت. به گفته وی،این پروژه از مهمترین پروژه‌ های موفق تجاری‌سازی و شبکه‌سازی الکترونیک گردشگری زبان است. از بخش‌های دیگر این پروژه می‌توان به بخش موسیقی مرتبط با زبان‌ها، آموزش‌های آنلاین، رادیو زبان، روزنامه الکترونیک زبان، شبکه‌سازی کسب و کارهای زبان، فروشگاه زبان اشاره کرد. این پروژه در فاز بعدی اجرایی خود در حوزه کشورهای فارسی زبان نیز توسعه پیدا می‌کند.

در بخش چهارم این وبینار،  دانیل بوگره یودل سخنران پایانی این وبینار بود. وی بنیانگذار شبکه جهانی ویکی تانگ است و تجربیات و مطالعات موفقی در حوزه ایجاد کسب و کار مرتبط با زبان‌ها، توجه ویژه به زبان‌های در حال فراموشی، زبان‌های شرقی و شبکه‌سازی زبان‌های باستانی دارد.

وبینارهای بین‌المللی آواگرد طبق جدول برنامه‌ریزی شده قرار است در دوازده شماره به صورت دوره‌ای با موضوعات مختلف مرتبط با توسعه شهری و روستایی کشورهای راه ابریشم، توسط کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران و مجموعه عقل سُرخ ضمن مشارکت برخی دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز دولتی وغیر دولتی برگزار شود.