شناسهٔ خبر: 93997 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در مراسم بهره برداری از سامانه کمک ناوبری فرودگاه رشت عنوان شد

برنامه ريزی برای بهره‌برداری سامانه کمک ناوبری شش فرودگاه ديگر تا پايان امسال

سیامک بهنام مديرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در مراسم بهره‌برداری از سامانه کمک ناوبری ILS/DME فرودگاه رشت از برنامه‌ريزی برای بهره‌برداری از اين سامانه در شش فرودگاه ديگر تا پايان امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سيامک بهنام، در مراسم بهره‌برداري از سامانه کمک ناوبري ILS/DME فرودگاه سردار جنگل رشت که با حضور محمد‌باقر نوبخت، معاون رييس جمهور و رئيس سازمان برنامه بودجه، استاندار گيلان و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران برگزار شد، عنوان کرد: امسال شاهد افتتاح پروژه‌هاي متعددي در حوزه ارتباطات و ناوبري هوايي هستيم که در اين راستا DVOR/DME فرودگاه اروميه در ارديبهشت ماه بهره‌برداري شده و اکنون شاهد افتتاح سامانه ILS/DME فرودگاه رشت هستيم.

بهنام تصريح کرد: امسال سال تجهيزات ناوبري است و در نيمه نخست ۱۴۰۰ شاهد اتمام نصب و راه‌اندازي ILS/DME در فرودگاه‌هاي مهرآباد، امام خميني (ره) و ساري و در نيمه دوم نيز در فرودگاه‌هاي مشهد، اهواز و بندرعباس خواهيم بود و آماده وارسي پروازي و بهره‌برداري عملياتي خواهند بود.

وي با بيان اينکه از مرداد سال گذشته انجام مقدمات کار آغاز و جمع‌آوري سايت قديم سامانه کمک ناوبري فرودگاه رشت و نصب سامانه جديد و انجام وارسي پروازي با حدود ۱۰۰۰ نفر روز، در اوايل خرداد امسال پايان يافت، توضيح داد: مدت زمان اجراي پروژه‌هاي ناوبري به دليل انجام عمليات سيويل ورک و فلايت چک، نسبت به ساير پروژه‌ها بيشتر است.

به گفته وي؛ با تجربه متخصصان داخلي هر پروژه نسبت به طرح‌هاي قبل زمان کمتري مي‌برد.

بهنام گفت: سامانه کمک ناوبري ILS/DME فرودگاه رشت از جديدترين و به‌روزترين آن در سطح دنيا بوده و از بعد نرم‌افزاري و سخت‌افزاري ارتقاء يافته است و تاثير بسزايي در افزايش ايمني پروازها و کاهش کنسلي و تاخير پروازها خواهد داشت.

بهنام عنوان کرد: طبق قرارداد منعقد شده در خريد و نصب شش دستگاه کمک ناوبري مبلغ درنظر گرفته شده براي نصب و کاميشنينگ هر دستگاه توسط شرکت خارجي ۶۰ هزار يورو بود که با قبول مسووليت متخصصان داخلي اين مبلغ از قرارداد حذف شد و با وجود اينکه به دليل تحريم و کرونا نماينده شرکت خارجي جهت نظارت نيز در پروژه نصب حاضر نبود اين کار به بهترين شکل به انجام رسيد.

مديرکل ارتباطات و ناوبري هوايي افزود: با بهره برداري از اين پروژه با توجه به اينکه با ديد افقي تا حداقل ۵۵۰ متر نيز امکان نشست پروازها وجود دارد، شاهد کاهش تاخير و لغو پروازها در اين فرودگاه خواهيم بود و در صورت ارتقاء سيستم روشنايي فرودگاه به CAT۲، با اين سامانه حداقل ديد براي لندينگ به ۳۵۰ متر هم کاهش خواهد يافت.

بهنام تاکيد کرد: تيم کارآمدي از متخصصان ستاد و فرودگاه رشت در اين پروژه مشارکت داشته و بسيجي‌وار کار کرده‌اند تا بهترين سامانه کمک ناوبري ILS/DME در اين فرودگاه نصب شود که دقيق‌تر از پروژه‌هاي نصب شده توسط شرکت‌هاي خارجي انجام شده است.

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، وي افزود: با بروز‌ رساني تجهيزات ارتباطي و ناوبري در سال‌هاي گذشته و سال جاري، تا سال‌هاي متمادي مشکلي در حوزه تجهيزات ارتباطي، ناوبري در فرودگاه رشت نخواهيم داشت. وي ادامه داد: با داشتن سرمايه‌هاي انساني متخصص در سطح کشور، مي‌توانيم فروش تمامي خدمات مهندسي شامل سايت‌يابي، نصب و راه‌اندازي و تعمير و نگهداري تجهيزات CNS و کمک بازرسي را در اختيار کشورهاي ديگر قرار دهيم.