شناسهٔ خبر: 94039 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

توسط نمایندگان وزارت راه و شهرسازی انجام شد

طرح مطالعه موردی مشترک ایران و روسیه در نشست بین‌المللی دو سالانه بنادر خشک

حجارزاده نمایندگان وزارت راه و شهرسازی طرح مطالعه موردی مشترک ایران و روسیه در مورد دو بندر خشک حائز اهمیت در کریدور شمال-جنوب را در نشست بین‌المللی دو سالانه بنادر خشک مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارمين نشست دو سالانه بنادر خشك ESCAP از تاريخ ۱۲ تا ۱۳ خردادماه سال جاری در مركز كنفرانس سازمان ملل در بانكوك برگزار شد. در اين نشست كه به صورت تركيبی (مجازی – حضوری) برگزار شد، نمايندگان مستقر در بانكوك از كشورهای عضو و سازمان‌­های بين‌­المللی به صورت حضوری و ساير نمايندگان از طريق ويديوكنفرانس در اين نشست شركت كردند. محمد حجارزاده،‌ مدير كل دفتر طرح جامع و مدل‌­های حمل‌و‌نقل و كارشناس اين دفتر نیز به نمايندگی از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ايران در این نشست شركت كردند.

اين نشست به منظور پيشبرد گفت‌وگو درباره سياست­‌ها و موضوعات مربوط به بنادر خشك با اهميت بين­‌المللی، پيشرفت به سمت يكپارچه‌­سازی اين بنادر خشك در كريدورهای حمل‌و‌نقلی چند وجهی و اقدامات برای افزايش بهره‌­وری حمل‌ونقل چندوجهی (مانند هماهنگ‌­سازی چهارچوب­‌های حقوقی حمل‌و‌نقل كالا) برگزار شد.

در اين نشست نسترن معروف، از كارشناسان دفتر طرح جامع و مدل­‌های حمل‌و‌نقل، گزارشی از مطالعات و فعاليت‌­های انجام شده در زمينه توسعه صنعت لجستيك ارائه کرد. وی در اين گزارش به تعهدات ايران در قبال موافقت­نامه بين‌­الدولی بنادر خشك اشاره كرد که بر اساس اين موافقت­نامه ايران متعهد شده است در راستای توسعه حمل‌و‌نقل تركيبی و ترانزيت در آسيا و اقيانوسيه به توسعه بنادر خشك دارای اهميت بين‌­المللی طبق استانداردهای مورد قبول كميسيون همكاری‌های اقتصادی – اجتماعی آسيا و اقيانوسيه سازمان ملل (اسكاپ) بپردازد. همچنين در ادامه گزارش به بيان اهداف و ماموريت ستاد مراكز لجستيك كشور پرداخته و به نتايج و دستاوردهای مطالعات سند آمايش مراكز لجستيك كشور به اختصار اشاره کرد.

از ديگر موارد ارائه شده توسط نمايندگان وزارت راه و شهرسازی، ارائه پيشنهاد مطالعه موردی (case study) مشترك ايران و روسيه بر روی دو بندر خشك منتخب در دو كشور در راستای كريدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب بود كه مورد توجه كشورهای عضو به ويژه روسيه و جمهوری آذربايجان قرار گرفت و در صورت‌جلسه نشست بازتاب داده شد.

لازم به ذکر است كه كميسيون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد براي آسيا و اقيانوسيه (ESCAP) يكی از ۵ كميسيون منطقه‌­ای شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) است. اين كميسيون بزرگترين مجمع بين‌الدولی منطقه‌ای با ۵۳ دولت عضو و ۹ عضو وابسته است و در حال حاضر تمركز كميسيون بر تحقق برنامه ۲۰۳۰ اهداف توسه پايدار است. بخش حمل و نقل اين كميسيون تلاش دارد تا به افزايش كيفيت حمل و نقل در چهارچوب سياست‌­های توسعه پايدار كمك كند.