شناسهٔ خبر: 94082 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد:

بهبود وضعیت استان کردستان در شاخص برخورداری از راه‌های روستایی

خداداد مقبلی خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان طی سفر به استان کردستان در نشست هم‌اندیشی بررسی وضعیت اعتبارات راه‌های روستایی این استان شرکت کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان طی سفر به استان کردستان در نشست هم‌اندیشی بررسی وضعیت اعتبارات راه‌های روستایی این استان شرکت کرد.

وی در این نشست که با حضور نصراللهی‌زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح ملی ابرار بعد از انتقال وظایف ساخت و نگهداری راه‌های روستایی به سازمان گفت: با اجرای طرح مذکور شاهد تسریع و ارتقای شاخص برخورداری از راه های روستایی و بهبود وضعیت آن در سطح کشور و استان کردستان هستیم.

مقبلی با اعلام این که شاخص راه‌های روستایی کشور حدود ۸۰ درصد و شاخص استان کردستان در این زمینه ۶۰ درصد است، اظهار امیدواری کرد با اعتبارات خوبی که در سال جاری برای توسعه راه‌های روستایی استان در نظر گرفته شده و نیز با دریافت سهمیه قیر مناسب بتوان فاصله استان کردستان را در بهره‌مندی از راه‌های روستایی با میانگین کشوری کاهش داد.

وی افزود: شهرستان های قروه و دهگلان نسبت به سایر نقاط استان وضعیت مناسب تری دارند.

بر اساس این گزارش، در این نشست نصراللهی‌زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان اظهار داشت: شاخص راه‌های روستایی استان در آغاز کار دولت فعلی حدود ۳۵ درصد بود اما در حال حاضر به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

وی افزود: در سه سال پیاپی، حدود ۳۰ درصد اعتبارات استانی به حوزه راه اختصاص یافت و این برنامه‌ریزی به جهشی در ارتقای شاخص توسعه راه‌های آسفالته استان منجر شد.

نصراللهی‌زاده تصریح کرد: در سال ۹۳ راه‌های روستایی آسفالته در استان، حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بود که در حال حاضر به ۳۰۰۰ کیلومتر رسیده و نهضت آسفالت راه‌های روستایی به خوبی پیش می‌رود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان خاطر نشان کرد: در سال جاری، حدود۳۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه های روستایی در نظر گرفته شده که امیدواریم بتواند شاخص بهره مندی روستاهای استان را از راه آسفالته به صورت جدی ارتقا بخشد.

نصراللهی‌زاده افزود: امیدواریم با اعتبارات پیش‌بینی شده در سال جاری بتوانیم به صورت ویژه به هدف خود در توسعه راه‌های روستایی استان برسیم و با تحول جدی در این حوزه به میانگین شاخص کشوری نزدیک‌تر شویم.

این گزارش حاکی است، مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان همچنین در نشست بررسی مسایل و مشکلات راه‌های روستایی با حضور ملکی معاون امور عمرانی استانداری کردستان با بیان این که با تلاش و پیگیری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان و در قالب طرح ملی ابرار، اقدامات مطلوبی در حوزه آماده‌سازی راه‌های روستایی و فرعی انجام شده گفت: یکی از راه های رسیدن به توسعه همه جانبه، بهبود وضعیت زیر ساخت‌ها از جمله راه است و در این راستا، تدوام اجرای طرح های راهداری ضرورت دارد.

وی با بیان گزارش عملکرد و وضعیت راه‌های روستایی کشور اظهار داشت: از ۳۱ استان کشور، ضریب برخورداری هفت استان از راه‌های روستایی زیر ۷۰ درصد است که استان کردستان هم با ضریب ۵۹ درصد جزو استان‌های مذکور است، این در حالی است که میانگین ضریب نفوذ راه روستایی در کشور حدود ۸۰/۷ درصد می‌باشد.

مهندس مقبلی افزود: از ۱۰ شهرستان استان کردستان، هشت شهرستان ضریب نفوذ راه روستایی زیر ۶۰ درصد دارند و در این میان مریوان ۵۱ درصد، بانه ۵۶ درصد، بیجار ۵۹ درصد، دهگلان ۷۳ درصد، دیواندره ۶۳ درصد، سروآباد ۵۵ درصد، سقز ۴۵ درصد، سنندج ۶۱ درصد، قروه ۷۲ درصد و کامیاران ۶۶ درصد ضریب نفوذ راه روستایی دارند.

وی تصریح کرد: در این ۱۰ شهرستان، ۶۳ روستای بالای ۱۰۰ خانوار، ۱۵۹ روستای بین ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار، ۳۱۵ روستای ۲۰ تا ۵۰ خانوار و در مجموع ۵۳۷ روستا داریم که راه روستایی مناسبی ندارند و امیدواریم با افزایش اعتباراتی که در توازن داشته‌ایم، این راه‌های روستایی را بهبود ببخشیم.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان افزود: در ساخت راه‌های روستایی یکی از بزرگترین مشکلات ما مشکل تهیه قیر است که طبق مصوبه مجلس، مازاد درآمد نفت کشور باید صرف تهیه قیر و ساماندهی راه‌های روستایی شود اما در حال حاضر کشور در زمینه صادرات نفت مشکلاتی دارد و در این خصوص اقداماتی برای تهیه قیر انجام شده و در پی امضای تفاهم نامه‌ای با وزارت نفت در این زمینه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه راه‌های روستایی، مشکلات بسیاری داریم که امسال به لطف مصوبات مجلس، امیدواریم برای روکش راه‌های روستایی و فرعی و همچنین ارتقای راه‌ها اقدامات خوبی انجام شود.

مقبلی اظهار داشت: شورای برنامه‌ریزی استان و فرمانداران باید اعتبارات راه را بجا و مناسب ببینند چرا که اولویت با روستاهای با جمعیت و خانوار بالا است، در نهایت آنچه در توان ما باشد در حوزه ملی جهت ساماندهی راه‌های روستایی انجام خواهیم داد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، لازم به ذکر است، خداداد مقبلی در سفر به استان کردستان از اجرای پروژه‌های بهسازی و روکش آسفالت راه روستایی محراب سنندج، راه روستایی گزگزاره دهگلان، راه روستایی درویان کامیاران، پروژه بهسازی و روکش آسفالت و شانه‌سازی راه فرعی کامیاران- روانسر و تعریض گردنه صلوات آباد سنندج بازدید کرد.