شناسهٔ خبر: 94102 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عملکرد مرکز تحقیقات در دولت تدبیر و امید در گفت و گو با رییس مرکز تشریح شد؛

تعیین پهنه گسل‌ها در ۶ کلانشهر و تدوین دستورالعمل ساخت‌وساز بر پهنه‌های گسلی/توسعه شبکه شتاب‌نگاری در کشور و ارتقای دستگاه‌های موجود/طرح‌های پژوهشی به منظور ارتقای بهر‌ه‌وری راه‌ها در دولت تدبیر و امید تدوین شد

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تعیین پهنه گسل‌ها در ۶ کلانشهر و تدوین دستورالعمل ساخت وساز بر پهنه‌های گسلی، توسعه شبکه شتاب‌نگاری در کشور و ارتقای دستگاه‌های موجود، و تدوین طرح‌های پژوهشی به منظور ارتقای بهر‌ه‌وری راه‌ها را بخشی از مهمترین اقدام آن مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم، برشمرد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اقدامات مرکز در دولت تدبیر و امید را در حوزه‌های مسکن و ساختمان و همچنین راه، برشمرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از اهم کارهای انجام شده مرکز را در حوزه مسکن و ساختمان، تدوین مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان با بهره‌گیری از بهترین متخصصان کشور و بهره‌مندی از آزمایشگاه‌های تخصصی اعلام کرد و گفت: تلاش مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم منجر به تصویب قانون مدیریت بحران کشور شد که بند ض ماده ۱۴ آن قانون کاهش خطرپذیری را در خصوص مخاطره‌های آتش، زلزله و فرونشست و ارتقای تاب‌آوری را برعهده مرکز نهاده است.

شکرچی‌زاده از دیگر فعالیت‌های مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم را توسعه شبکه شتاب‌نگاری عنوان کرد و افزود: در ۸ سال گذشته ۵۰۰ دستگاه جدید شتاب‌نگاری خریداری شد که بیش از ۳۰۰ دسگاه آن نصب شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر در دستور خرید قرار دارد. همچنین به روز کردن دستگاه‌های جدید در حال انجام است که دراین باره با شرکت‌های دانش‌بنیان رایزنی و فراخوانی منتشر شده که بر اساس آن ارتقای یک هزار و ۲۰۰ دستگاه شتاب‌نگار موجود در کشور در برنامه قرار دارد.

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فعالیت مهم دیگر مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم تعیین پهنه گسل‌ها در ۶ کلانشهر کشور تهران، کرج، تبریز، مشهد، کرمان و زنجان بود که کمک می کند تاب آوری ارتقا یابد. همچنین دستورالعمل ساخت و ساز در پهنه گسل‌ها را تدوین و به تایید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

تهیه و تنظیم نشریات مهم سازمان برنامه و بودجه در زمینه ساختمان و راه از جمله نشریه ۵۵، ۱۰۱، ۱۱۰، آیین نامه بتن از جمله نشریاتی هستند که با هدف ارتقای سطح کیفی نشریات با تلاش مرکز منتشر شدند که اثر آن بهبود و افزایش بهره‌وری در فعالیت‌های عمرانی و نظام فنی اجرایی کشور، بود.

به گفته شکرچی‌زاده، توجه به مهندسی آتش در کشور از دیگر فعالیت‌های مهم مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم بود که اینکار از طریق تدوین دستورالعمل‌ها، آیین‌‌نامه‌ها و مدارک پشتیبان برای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان انجام شد. همچنین توسعه گواهینامه های فنی و احداث کوره جدید آتش که تا پایان دولت انجام می‌شود از دیگر اقدامات مرکز است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان اقدامات مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم یادآور شد: در حوزه راه، مرکز تدوین action plan (برنامه عملیاتی) ایمنی را انجام داد که به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌ها رسید.  چنانچه برنامه عملیاتی ایمنی مصوب، پیاده‌سازی شود تا میزان قابل‌ملاحظه‌ای می‌تواند تصادفات جاده‌ای را کاهش بدهد. پروژه PMS که مربوط به مدیریت روسازی راه هاست در مرکز طی ۸ سال گذشته تدوین شد که این برنامه می‌تواند بهره‌وری را در نگهداری راه‌ها بهبود بدهد.

وی از دیگر موضوع‌های دنبال شده و به سرانجام رسیده مرکز تحقیقات را در دولت یازدهم و دوازدهم، گسترش آزمایشگاه انرژی مرکز و ایجاد سامانه انرژی برشمرد که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون رییس جمهوری چندی پیش افتتاح شد.

شکرچی‌زاده مدیریت مرکز تحقیقات را به شکل هیات‌امنایی گامی مهم در تسهیل روند اجرای پروژه‌ها برشمرد.

به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در خصوص مهندسی بتن، مرکز، آیین‌نامه اعطای گواهینامه به نیوجرسی را تدوین و عملیاتی کرد که این اقدام به عمر مفید نیوجرسی‌ها کمک می‌کند و اقدام مهمی در بهبود بهره‌وری و کاهش تصادفات جاده‌ای است.

وی با یادآوری اینکه پیوست ششم آیین نامه  ۲۸۰۰ ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: ابلاغ این پیوست کمک کرده است تا آسیب‌های وارده به ساختمان‌ها در مخاطرات به ویژه برای اجزای غیرسازه ای همچون دیوارها و نما کاهش یابد. همچنین ویرایش پنجم آیین نامه ۲۸۰۰ توسط مرکز تحقیقات از سال ۹۸ آغاز شد و در برنامه است که تا ۱۴۰۲ به نتیجه برسد.